My Scrapbook: July 2011

Saturday, July 30, 2011

Tibanya Ramadhan

Selamat menyambut Ramadhan kepada semua. Marilah kita mengejar berkat Ramadhan dgn memperbanyakkan amalan (azam diri sendiri ni..) dan semoga usaha kita akan dilimpahi rahmat yg berganda dari Allah. Jangan lupa niat puasa sebulan dan harian tau..disamping tu masa nak berbuka tu jgn nak beli mcm2..berjimat dan jgn membazir coz ada insan yg serba kekurangan, kebuluran, kesusahan etc..nun disuatu tempat yg lain..semoga ianya akan memberi keinsafan kpd kita..akhir sekali, mohon ampun dan maaf sekiranya ada ayat2 dalam N3 ini atau sebelum ini yg terkasar bahasa atau menyinggung perasaan pembaca.

Wednesday, July 27, 2011

5 Nikmat Khusus Untuk Umat Muhammad SAW Dalam Bulan Ramadhan

 
1- Pada malam pertama bulan Ramadhan Allah SWT akan menilik setiap wajah insan-insan yang berpuasa.

2- Mulut umat Nabi Muhammad SAW yang berpuasa akan berbau lebih wangi daripada Kasturi pada hari Kiamat nanti.

3- Umat Nabi Muhammad SAW yang berpuasa akan mendapat Doa Keampunan daripada Para mailaikat siang dan malam.

4- Allah SWT akan mengarah kepada Syurga agar bersiap dan berhias dengan penuh keindahan agar sedia menerima kedatangan umat Nabi Muhammad yang menunaikan puasa Ramadhan.

5- Pada malam terakhir Ramadhan Allah SWT bersedia mengampun segala dosa umat Nabi Muhammad yang berpuasa kecuali dosa-dosa yang berkaitan dengan manusia.

Tuesday, July 19, 2011

Restoran Nelayan (NS)

Ahad lepas sepupu datang bertandang ke Seremban, as usual la excited la bila ada tetamu tp kali ni nak lunch kt luar, she really want to eat at Restoran Nelayan, (restoran ni kira glamer la jugak kt area Seremban ni). 2 days before tu kami dah buat reservation, mula2 untuk 12 org latp kakak ipar dan keluarga tk dpt dtg pulak sebab kena balik ke Kuantan. So tinggal la kami berempat saja. Janjinya pukul 12.30 sampai tp diorang tersalah jalan pulak so around 1pm baru la dapat mkn.  
Menu utama yg bakal ibu ni nak ialah masak lemak daging salai, pucuk ubi masak tempoyak tu..so awal2 lg dah ambik le lauk tu takut habis lak kan..hehe..lauk2 tambah mcm dlm gambo tu haa..tgk sendiri la yer..
otak lembu masak lemak

ikan kerai masak tempoyak

ulam2an

ikan bilis sambal, sambal belacan, cencalok, tempoyak

budu

daging salai masak lemak

pucuk ubi tempoyak
Biasa la kan masakan nogori, masak lemak je la yg byk..nak ikutkan mcm2 lauk ada kt restoran ni..masak lemak aje entah berapa jenis..more than 10 type kot..nak kira sedap tu boleh la..ada yg lg sedap cuma resoran ni well known la di seremban ni..selalu ahli2 politikus suka mkn kt sana..harga pun mahal la..padan le kan dgn customernye tu..anyway, kalau tk cuba tk tau tp nk pergi 2nd time rasanya tk mau la..baik pakcik yg jual nasi campur tepi jln kt rumah aku ni lg sedap masaknya..harga pun murah..

Wednesday, July 13, 2011

Teman

Teman
Dikala ini aku merinduimu
Keresahan kerana tiada khabar darimu
Kali terakhir kita bertemu dahulu
Ku terhibur dengan gurau sendamu
Namun sejak itu
Sukar untuk ku menghubungimu
Tiada balasan, hanya deringan kosong

Teman
Sihatkah engkau saat ini
Hatiku gusar tidak ketentuan
Adakah aku telah menyakiti hatimu
Adakah musibah melanda dirimu

Teman
Dikau selalu setia bersamaku
Dalam saat senang mahupun saat sukar
Andai waktu ini ada kesusahanmu
Izinkan aku membantu meringankan bebanmu
Tiada apa yang harus kau ragukan
Sedangkan sejak kecil lagi
Kita telah membina ribuan kenangan bersama

Teman
Kiranya kau mendengar ketika ini
Ingin aku laungkan
Aku amat menyenangi dan menyayangi dirimu
Aku berdoa
Semoga dipermudahkan segalanya untukmu
Dan semoga ikatan persahabatan ini
Kekal hingga keakhir hayatku

Friday, July 8, 2011

Jangan Sombong Dengan Takdir

Jika hendak dikirakan ’beriman’ dengan Allah, iblis laknatullah sepatutnya lebih tinggi imannya kepada Allah. Masakan tidak, dia pernah berdialog dengan Allah (dialog yang telah dirakamkan dalam Al Quran). Dia percaya kepada syurga dan neraka. Bukan sahaja percaya bahkan telah melihatnya. Syaitan yakin tentang adanya Hari Pembalasan.. Hendak diukur dari segi ibadah, ya ibadah iblis begitu hebat. Puluhan ribu tahun sujud, rukuk dan membesarkan Allah hingga terlantik sebagai ketua malaikat. Cuma satu… syaitan kecundang kerana tidak dapat menerima takdir Allah.

Takdir yang menentukan Adam dipilih menjadi Khalifah dan dia diperintahkan sujud lambang hormat kepada Allah dalam mentaati Allah. Syaitan tidak boleh menerima takdir ini.. Mengapa dia yang dijadikan daripada api (sedangkan Adam hanya daripada tanah), mengapa dia yang lebih ’senior’ dalam ibadah dan hiraki kepimpinan tidak terpilih menjadi khalifah, sedangkan Adam hanya ’pendatang’ baru yang diciptakan terkemudian?

Iblis sombong kerana tidak menerima ketentuan takdir. Dan dia terhina kerana itu. Lalu kita siapa yang mampu menidak dan meminggirkan takdir? Allah, itu Maha Besar, qudrat dan iradatnya tidak akan mampu kita nafikan. Jika cuba menafikan, kita akan terhina… seperti terhina iblis. Dilaknat dan dimasukkan ke neraka… kerana gugur sifat kehambaannya!

Dalam episod hidup, takdir datang menguji kita. Mengapa aku mendapat suami yang begini? Mengapa isteriku tidak sebegitu? Kenapa ketua ku orang semacam dia? Kenapa anak ku cacat? Mengapa isteri tersayang ku pergi dulu? Kenapa aku tidak kaya-kaya lagi walaupun telah berusaha. Bila masalah melanda kita merasakan kitalah yang paling menderita. Mengapa aku yang tertimpa nasib begini? Mulut berbicara mengaku Allah itu Tuhan kita tetapi mengapa kehendak-Nya kita tidak rela? Benarnya, masalah, ujian dan cabaran dalam hidup itu sangat berkaitan dengan iman.

Iman iblis hancur berderai bila diuji dengan takdir. Ego terpendamnya selama ini terserlah. Terbakar hangus seluruh ibadah yang dibinanya ribuan tahun. Aduh, bagaimana pula kita yang iman hanya setipis kulit bawang dan ibadah yang hanya sekelumit ini? Pujuklah hati, terima takdir itu dengan rela. Katakan, ya Allah… sungguh sakit, sungguh perit, tapi apakan daya, aku hambaMu, Kau lebih tahu apa yang terbaik untukku berbanding diriku sendiri. Ya Allah, jangan Kau serahkan aku kepada diriku sendiri walaupun sekelip mata. Tadbirku seluruh dan sepenuh sujud pada takdir MU.

Takdir sentiasa mengatasi tadbir. Takdir daripada Allah, sedangkan tadbir hanya dari kita hamba-Nya. Kekadang takdir dan tadbir selari, maka terjadilah apa yang kita inginkan terjadi. Namun acapkali takdir dan tadbir bersalahan, maka terjadilah apa yang kita tidak inginkan. Kita ingin putih, hitam pula yang menjelama. Kita dambakan kejayaan, kegagalan pula yang menimpa. Ketika itu hati akan bertanya, apa lagi yang tidak kena? Semuanya telah kutadbirkan, tetapi kenapa gagal jua? Ketika itu timbullah bunga-bungan ’pemberontakan’ dari dalam diri hamba yang kerdil berdepan dengan Tuhan yang Perkasa. Samada di sedari atau tanpa disedari…

Takdir daripada Allah mengandungi banyak hikmah. Ia mengandungi mehnah (didikan langsung dari Allah) yang kekadang tersembunyi daripada pengamatan fikiran biasa. Ilmu semata-mata tanpa iman yang kuat, akan menyebabkan kita terkapa-kapa dalam ujian hidup tanpa pedoman yang tepat. Justeru dengan akal semata-mata kita tidak akan dapat meringankan perasaan pada perkara-perkara yang tidak sejalan dengan diri dan kehendak kita. Mengapa terjadi begini? Sedangkan aku telah berusaha?

Untuk mengelakkan hal itu terjadi maka kita mesti berusaha mencari-cari hikmah-hikmah yang terkandung dalam ketentuan (takdir) Tuhan. Ya, hanya manusia yang sempurna akal (ilmu) dan hati (iman) sahaja dapat menjangkau hikmah yang terkandung di dalam cubaan dan bala yang menimpa duirinyanya. Kata orang, hanya jauhari mengenal manikam.

Orang yang begini akan menjangkau hikmah di sebalik takdir. Dapat melihat sesuatu yang lebih tersirat di sebalik yang tersurat. Ya, mereka tidak akan beranggapan bahawa sifat lemah-lembut Allah lekang daripada segala bentuk takdir-Nya – samada yang kelihatan positif atau negatif pada pandangan manusia. Ertinya, mereka merasai bahawa apa jua takdir Allah adalah bermaksud baik. Jika sebaliknya, mereka merasakan bahawa Tuhan bermasud jahat dalam takdir-Nya, maka itu petanda penglihatan hati tidak jauh, dan akalnya pendek.

Mengapa terjadi demikian? Sebab iman belum mantap, keyakinan masih lemah dan tidak kenal Allah dalam ertikata yang sebenarnya. Bila ketiga-tiga faktor itu sempurna, maka barulah sesorang itu mampu melihat bahawa di dalam cubaan dan bala yang ditakdirkan mengandungi hikmah-hikmah yang baik. Hanya dengan itu, seseorang itu akan merasa senang dan bahagia dalam menghadapi sebarang ujian dalam hidupnya.

Bagaimana kita dapat meringankan beban hati ketika menghadapi ujian hidup? Ya, hanya pertalian hati seorang hamba dengan Allah sahaja yang menyebakan ringannya ujian dan cubaan. Hati yang disinar dengan cahaya Allah dan cahaya sifat-sifat-Nya akan berhubung dengan Allah. Untuk meringankan kepedihan bala yang menimpa, hendak dikenal bahawa Allah-lah yang menurunkan bala itu. Dan yakinlah bahawa keputusan (takdir) Allah itu akan memberikan yang terbaik.

Bila kita kenal Allah Maha Pengasih dan Penyayang, kita tak boleh buruk sangka kepada Allah dengan menganggap apa yang ditakdirkan (ujian) itu adalah sesuatu yang tidak baik. Iktikad (yakin) kita semua ketentuan Allah itu adalah baik – ujian itu pasti ada muslihat yang tersembunyi untuk manusia, akan menyebabkan hati terubat. Walaupun pahit, ditelan jua. Sematkan di hati bahawa pilihan Allah untuk kita adalah yang terbaik tapi kita tidak atau belum mengetahuinya. Bila terjadi nanti, barulah kita tahu.

Katalah kita ditimpa penyakit atau kegagalan… itu mungkin pada hakikatnya baik pada suatu waktu nanti. Betapa ramai, mereka yang sakit, tetapi akhirnya mendapat pengajaran yang besar di sebalik kesakitannya. Contohnya, apa yang berlaku kepada Cat Steven… yang sakitnya itulah yang menyebabkan beliau mendapat hidayah dan akhirnya memeluk Islam? Dan betapa ramai pula yang gagal pada mulanya tetapi dengan kegagalan itu bangkit jiwa juang yang lebih kental yang akhirnya membuah kejayaan? Hingga dengan itu masyhurlah kata-kata bahawa kegagalan itu hakikatnya adalah kejayaan yang ditangguhkan!

Para ahli hikmah (bijaksana) merumuskan bahawa, antara hikmah ujian ialah, hati akan lebih tumpuan kepada Allah. Dengan ujian, seseorang akan dapat menambah tumpuan dan penghadapannya kepada Allah. Sebab bala dan ujian bertentangan dengan kehendak, keinginan dan syahwat manusia, seperti sakit, rugi, miskin dan lain-lain. Dengan ini nafsu akan terdesak, tidak senang dan ingin lepas daripada ujian. Bila nafsu terdesak, ia akan terdidik secara langsung. Ia akan tertekan dan menjadi jinak. Hakikat ini akan membuka pintu rahmat Allah kerana nafsu yang liar sangat mengajak kepada kejahatan. Bila nafsu hilang kekuatannya maka manusia tidak akan jatuh ke lembah dosa dan maksiat dengan mudah.

Hati tidak dapat tidak mesti bersabar. Hati akan terdidik untuk redha dan tawakal, kerana yakin Qada dan Qadar Allah pasti berlaku. kerana manusia harus terima, tidak boleh menolak ujian itu. Hamba yang soleh menanggung Qadar dengan sabar (bahkan) gembira dengan pilihan Allah. (Ujian adalah pilihan Allah bukan pilihan manusia). Tidak ada pilihan Allah yang tidak baik. Semuanya baik belaka.

Hakikat ini akan menyebabkan kita akan lebih mendekat kepada agama. Hikmah ini walaupun sebesar atom tetapi bila melekat di hati kebaikannya lebih tinggi dari amal lahiriah walaupun sebesar gunung. Justeru, bila hati baik semua anggota badan menjadi baik. Inilah yang ditegaskan oleh Allah menerusi firman-Nya:

“…Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan sesuatu itu merosakkan kamu. Dan Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak tahu.” Surah Al Baqarah : 216

Sesungguhnya, dalam ujian Allah terselit nikmat-Nya. Mungkin kita tertanya-tanya apakah nikmatnya bila sakit, miskin, gagal, dihina dan sebagainya? Hendaklah kita faham bahawa nikmat di sisi Allah itu terbahagi dua. Pertama, nikmat lahir. Dan kedua, nikmat batin (rohaniah). Nikmat lahiriah ialah sihat, selamat dan kebaikan fizikal yang lain. Manakala nikmat batiniah ialah nilai-nilai keimanan, keyakinan dan kesabaran. Dengan ujian kesusahan misalnya, barulah terbina sifat sabar. Dan sabar itu adalah separuh daripada keimanan.

Ujian juga akan menghapuskan dosa dan kesalahan seseorang terhadap Allah. Nabi Isa pernah berkata, ”belum dikatakan seorang itu kenal Allah, sebelum dia bergembira dengan musibah dan penyakit ke atas dirinya, kerana berharap supaya dihapuskan kesalahannya.” Bila kita benci dengan ujian, ertinya belum kenal Allah dan (kerana) tidak faham itulah cara (kaedah) Allah mengampunkan dosa kita. Bila kita gembira (terima dengan baik) ujian itu, kerana yakin bahawa yang datangkan ujian itu juga adalah Allah.

Jadi, apabila kita ditimpa ujian maka berusaha dan berikhtiarlah untuk menangani ujian itu tetapi jangan sesekali lupa mencungkil hikmahnya. Oleh yang demikian, apabila diuji, terimalah dengan baik dengan mencari hikmah-hikmahnya kerana tidak ada takdir Allah yang tidak ada hikmahnya. Ingatlah, bahawa orang soleh itu bila diuji, hikmah-hikmah ujian akan mendekatkan mereka kepada Allah.

Jangan sesekali kita menjadi orang yang rugi yakni mereka yang buta daripada melihat hikmah justeru akal dan hati hanya melihat sesuatu yang selari dengan hawa nafsunya sahaja. Ingatan para hamba yang soleh kepada Allah akan bertambah dengan ujian-ujianNya. Mereka merasakan ujian itu satu petanda yang Allah telah memilih mereka. Mereka sentiasa berbaik sangka dengan Allah dengan cara menyedari (mencari) bahawa setiap yang berlaku samada pahit atau manis pasti ada hikmahnya. Mereka tidak melihat hanya ’asbab’ (sebab-sebab) tetapi matahati mereka dapat menjangkau ’musabbabil asbab’ (Penyebab – Tuhan).

Hati mereka berkata:
”Inilah hakikat hidup yang dipilih Allah untukku. Aku akan terus berbaik sangka kepada Allah… DIA akan mengubat, melapang dan memberi kemenangan di sebalik ujian ini. Ya, aku tidak tahu, kerana ilmuku terbatas. Tetapi kerana Allah yang Maha Penyayang telah memilih ujian ini untuk diriku maka aku yakin ilmu-Nya Maha luas. Yang pahit ini akan menjadi ubat. Yang pedih ini akan menjadi penawar. Ya, Allah tingkatkanlah imanku bagi mendepani setiap ujian dari-Mu!”

sumber : USTAZ PAHROL MOHD JUOI

Thursday, July 7, 2011

Bagan Lalang

Last weekend (02/07/11), keluarga kakak datang bertandang ke rumah..dah lama diorang tk ke Seremban..so kita ni pun awal2 pagi dah kemas2 rumah, masak yg simple2..tp itupun dah kelam-kabut rasanya..by 12pm belum siap..sendiri yg rasa panik padahal around 2pm baru diorg nak sampai..excited sebenarnya bila tetamu nk dtg rumah ni..so untuk lunch tu masak sup ayam je..(fav my niece) lega rasanya bila diorang bertambah2 makannya..

anyway, sebenarnya nak citer pasal Bagan Lalang..around 6pm kami saja la nak pergi jalan2 ke sana..yong pun tk pernah pergi so bila diorg datang ni boleh la pergi sekali..best sket ramai2..sempat la bergambar dulu sementara belum malam. Menarik juga tempat tu..ramai orang camping, memancing, picnic etc..lupa pulak nak ambik gambar khemah2 tu..maybe one day nanti la pergi camping dgn kengkawan..baru le meriah..




so we had dinner there la..makanan tu boleh la..maybe sebab kami pun tk ambik macam2..bukan apa, my sister ni bukan tahan sgt makan seafood & makanan2 yg berbelacan..mesti sambal ikan bakar tu ada belacan..baru le bestkan..so kami makan ikan siakap stim, sotong goreng tepung and pepahat masam manis..kawan ckp masak sambal la lagi sedap tp tu la kan..as i said earlier..


Kat Bagan Lalang ni mmg famous la dgn pepahat..payah nak jumpa pepahat kt tempat lain..sedap bendanya..puas hati dapat makan..Alhamdullilah..

4 Rahsia Mencapai Makrifat Kepada Allah SWT

1. Meletakkan seluruh perhatian untuk mendapat makrifatullah dan membina kemahuan yang tinggi untuk sampai kepada Allah SWt. Ia hanya dapat dilakukan dengan cara berikut:

o Mengingati Allah SWT semata-mata melalui zuhud dan tawaduk.

o Menundukkan sifat kebinatangan seperti nafsu syahwat dan sifat amarah. Memperbanyakkan puasa untuk mengekang nafsu syahwat dan memperbanyakkan amal soleh serta berfikir.

o Melengkapkan jiwa untuk menerima gambaran secara rasional. Hal ini boleh terlaksana dengan cara berfikir dan membuat kajian ilmiah yang diharuskan. Hal ini boleh dicapai dengan latihan, mujahadah dan pimpinan ulamak yang mursyid dan arif.

2. Berusaha menjauhkan dunia sepenuhnya dari hati bertajarrud ( membersihkan hati ), yakin kepada Allah SWT dan kekuasaanNya serta berbaik sangka kepada Allah SWT.

3. Memperolehi sesuatu ( الإشراق ) dan terbuka hati untuk menerima hakikat ketuhanan ( التجلى ). Hal ini menjadi sempurna dengan jalan berfikir tentang kejadian langit dan bumi, pertukaran siang dan malam serta melakukan zikrullah dengan menghadirkan hati. hal ini bertepatan dengan firman Allah SWT :

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;(190)(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah sesama mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.” Surah Ali Imran ayat 190&191.

4.Peringkat Pembersihan Hati ( التزكية ) iaitu seseorang yang arif itu melupakan segala-galanya termasuk dirinya sendiri, dia tidak merasai kewujudan sesuatu pun melainkan Allah SWT. Maqam ini disebut Maqam Al-Irfan

Lemon Kills Cancer Cells

Lemon (Citrus) is a miraculous product to kill cancer cells. It is 10,000 times stronger than chemotherapy.
Why do we not know about that? Because there are laboratories interested in making a synthetic version that will bring them huge profits. You can now help a friend in need by letting him/her know that lemon juice is beneficial in preventing the disease. Its taste is pleasant and it does not produce the horrific effects of chemotherapy. How many people will die while this closely guarded secret is kept, so as not to jeopardize the beneficial multimillionaires large corporations? As you know, the lemon tree is known for its varieties of lemons and limes. You can eat the fruit in different ways: you can eat the pulp, juice press, prepare drinks, sorbets, pastries, etc... It is credited with many virtues, but the most interesting is the effect it produces on cysts and tumors. This plant is a proven remedy against cancers of all types. Some say it is very useful in all variants of cancer. It is considered also as an anti microbialspectrum against bacterial infections and fungi, effective against internal parasites and worms, it regulates blood pressure which is too high and an antidepressant, combats stress and nervous disorders.

The source of this information is fascinating: it comes from one of the largest drug manufacturers in the world, says that after more than 20 laboratory tests since 1970, the extracts revealed that: It destroys the malignant cells in 12 cancers, including colon, breast, prostate, lung and pancreas ... The compounds of this tree showed 10,000 times better than the product Adriamycin, a drug normally used chemotherapeutic in the world, slowing the growth of cancer cells. And what is even more astonishing: this type of therapy with lemon extract only destroys malignant cancer cells and it does not affect healthy cells.

Institute of Health Sciences, 819 N. L.L.C.Cause Street, Baltimore, MD1201

Sign of Unhealthy Heart

1. Neck pain
Feel like you pulled a muscle in the side of your neck? Think again, especially if it doesn't go away. Post-heart attack, some patients remember noticing that their neck hurt and felt tight, a symptom they attributed at the time to muscle strain. People commonly miss this symptom because they expect the more dramatic acute pain and numbness in the chest, shoulder, and arm. Women in particular are less likely to experience heart pain that way, and more likely to feel twinges of pain and a sensation of tightness running along the shoulder and down the neck, says Margie Latrella, an advanced practice nurse in the Women's Cardiology Center in New Jersey and coauthor of Take Charge: A Woman's Guide to a Healthier Heart (Dog Ear, 2009). The pain might also extend down the left side of the body, into the left shoulder and arm.

Why it happens:
Nerves from damaged heart tissue send pain signals up and down the spinal cord to junctures with nerves that extend out into the neck and shoulder.

What distinguishes it:
The pain feels like it's radiating out in a line, rather than located in one very specific spot. And it doesn't go away with ice, heat, or muscle massage.

2. Sexual problems
Having trouble achieving or keeping erections is common in men with coronary artery disease, but they may not make the connection. One survey of European men being treated for cardiovascular disease found that two out of three had suffered from erectile dysfunction for months or years before they were diagnosed with heart trouble. Recent studies on the connection between ED and cardiovascular disease have been so convincing that doctors now consider it the standard of care to do a full cardiovascular workup when a man comes in complaining of ED, according to cardiologist Goldstein says. "In recent years there's been pretty clear evidence that there's a substantially increased risk of heart attack and death in patients with erectile dysfunction," Goldstein says.

Why it happens:
Just as arteries around the heart can narrow and harden, so can those that supply the penis. And because those arteries are smaller, they tend to show damage much sooner -- as much as three to four years before the disease would otherwise be detected.

What distinguishes it:
In this case, the cause isn't going to be immediately distinguishable. If you or your partner has problems getting or maintaining an erection, that's reason enough to visit your doctor to investigate cardiovascular disease as an underlying cause. "Today, any patient who comes in with ED is considered a cardiovascular patient until proven otherwise," says Goldstein.

3. Dizziness, faintness, or shortness of breath
More than 40 percent of women in one study published in Circulation: Journal of the American Heart Association, reported having experienced shortness of breath in the days before a heart attack. You might feel like you can't breathe, or you might feel dizzy or faint, as you would at high altitude. If you can't catch your breath while walking upstairs, vacuuming, weeding the garden, or doing other activities that previously caused you no trouble, this is a reason to be on the alert.


Why it happens:
Not enough blood is getting through the arteries to carry sufficient oxygen to the heart. The heart muscle pain of angina may also make it hurt to draw a deep breath. Coronary artery disease (CAD), in which plaque builds up and blocks the arteries that feed the heart, prevents the heart from getting enough oxygen. The sudden sensation of not being able to take a deep breath is often the first sign of angina, a type of heart muscle pain.

What distinguishes it:
If shortness of breath is caused by lung disease, it usually comes on gradually as lung tissue is damaged by smoking or environmental factors. If heart or cardiovascular disease is the cause, the shortness of breath may come on much more suddenly with exertion and will go away when you rest.


4. Indigestion, nausea, or heartburn
Although most of us expect pain from any condition related to the heart to occur in the chest, it may actually occur in the abdomen instead. Some people, particularly women, experience the pain as heartburn or a sensation of over-fullness and choking. A bout of severe indigestion and nausea can be an early sign of heart attack, or myocardial infarction, particularly in women. In one study, women were more than twice as likely as men to experience vomiting, nausea, and indigestion for several months leading up to a heart attack.

Why it happens:
Blockages of fatty deposits in an artery can reduce or cut off the blood supply to the heart, causing what feels like tightness, squeezing, or pain -- most typically in the chest but sometimes in the abdomen instead. Depending on which part of your heart is affected, it sends pain signals lower into the body. Nausea and light-headedness can also be signs that a heart attack is in progress, so call your doctor right away if the feeling persists.

What distinguishes it:
Like all types of angina, the abdominal pain associated with a heart problem is likely to worsen with exertion and get better with rest. Also, you're likely to experience repeated episodes, rather than one prolonged episode as you would with normal indigestion or food poisoning.

5. Jaw and ear pain
Ongoing jaw pain is one of those mysterious and nagging symptoms that can have several causes but can sometimes be a clue to coronary artery disease (CAD) and impending heart attack. The pain may travel along the jaw all the way to the ear, and it can be hard to determine which it's coming from, says cardiovascular nurse Margie Latrella. This is a symptom doctors have only recently begun to focus on, because many patients surveyed post-heart attack report that this is one of the only symptoms they noticed in the days and weeks leading up to the attack.

Why it happens:
Damaged heart tissue sends pain signals up and down the spinal cord to junctures with nerves that radiate from the cervical vertebrae out along the jaw and up to the ear.

What distinguishes it:
Unlike the jaw pain caused by temporomandibular joint disorder (TMJ), tooth pain, or ear infection, the pain doesn't feel like it's in one isolated spot but rather like it's radiating outward in a line. The pain may extend down to the shoulder and arm -- particularly on the left side, and treatments such as massage, ice, and heat don't affect it.

source ~ http://health.yahoo.net/caring/5-surprising-signs-of-an-unhealthy-heart

Am I A Keeper

 A Keeper

Their marriage was good, their dreams focused.
Their best friends lived barely a wave away.
I can see them now,
Dad in trousers, work shirt and a hat;
And Mom in a house dress,
Lawn mower in one hand, and dish-towel in the other.
It was the time for fixing things:
A curtain rod, the kitchen radio, screen door,
The oven door, the hem in a dress.
Things we keep.

It was a way of life, and sometimes it made me crazy .
All that re-fixing, re-heating leftovers, renewing;
I wanted just once to be wasteful? Waste meant affluence. Throwing things away meant you knew there'd always be more.


But when my mother died, and I was standing in that clear morning light in the warmth of the hospital room,
I was struck with the pain of learning
That sometimes there isn't any more.
Sometimes, what we care about most gets all used up and goes away...never to return.
So..... While we have it, it's best we love it... And care for it.
And fix it when it's broken... And heal it when it's sick
This is true: For marriage... And oldcars...

And children who misbehave at times...
Dogs and cats with bad hips...
And aging parents...
And grandparents.
We keep them because they are worth it,
Because we are worth it.
Some things we keep,
Like a best friend that moved away
Or a classmate we grew up with.
There are just some things that make life important,
Like people we know who are special...
And so, we keep them close!