My Scrapbook: March 2012

Tuesday, March 20, 2012

Dimana Naga Tasik Chini??

Minggu lalu bapa sekeluarga datang bertandang kerumahku..so dah tentu la nak bawa mereka berjalan2. Kebetulan pulak pak sedara (adik bapa) tinggal di Chini so kesempatan bertandang kerumah mereka membawa aku ke satu lagi tasik yg terkenal di Pahang..tasik ni terkenal kononnya ada naga dalam tu..hmm...tp tiada bukti menunjukkan kehadiran naga tersebut didalam mana2 fakta sejarah..biasanya hal2 macam ni kita panggil mitos kan..menarik jugak kalau dipikirkan sebenarnya..
 
Pada hari aku sampai disini hujan agak renyai2, bertambah sejuk pulak rasanya..bertambah nyaman udara yg dihirup..mengikut informasi yg dinyatakan dalam bulan Ogos/September tasik ini akan dipenuhi dgn pokok2 teratai..tentu bertambah menarik suasana disana kan..macam ni kena pergi lagi la jawapnya baru dapat melihat keindahan fenomena alam ini..
 
Tasik Chini pun baru saja siap diubahsuai terutama mengenai resort dan kemudahan yang ada disana..serupa pulak rasanya dgn reka bentuk dan suasana di Tasik Bera..btw, kalau dulu pondok2 kayu jer yang dijadikan chalet tp sekarang dah cantik dan memang memenuhi keperluan pengunjung..
 
lihatlah kedamaian dan ketenangan suasana di sana..ikutkan hati nak berada lama dan mencuba menaiki bot untuk melihat sekitar tasik tp masa tidak mengizinkan..
 



terdapat banyak tupai2 spesis ini disana






















 

Sunday, March 4, 2012

AD + IZ

 
Author: EURY Athena
Publisher: Kaki Novel

Kita dirancangkan untuk bertemu…
kita ditakdirkan untuk berjumpa…
namun adakah untuk bersatu… buat selamanya?
Adrianna Mayesa, seorang pekerja butik pakaian yang sanggup berbuat apa sahaja untuk menyara keluarga tirinya walaupun sering ditindas, malah dieksploitasi oleh mereka.

Salah faham yang berlaku ketika menghantar pakaian ke rumah pelanggan, membuatkan Adrianna terjebak ke dalam perkahwinan kontrak yang merubah tiga ratus enam puluh darjah paksi hidupnya .

Bermula dari detik itu, dia hidup dalam kemewahan di samping Tengku-Tengku yang bermacam ragam, di samping menjalani kehidupan sebagai seorang ‘isteri’ kepada tengku Farriel Izumi, seniornya ketika di sekolah yang tidak pernah suka dan senang dengan kehadirannya.

Di saat Adrianna mula selesa dengan kehidupannya, sesuatu yang selama ini dirahsiakan dan langsung tidak diketahuinya muncul…. lantas meragut kebahagiaannya.

Aku sanggup mempertaruhkan segala milikku untuk cintamu...





A Bend In The Road

 
Author: SPARKS Nicholas
Publisher: Warner Books

Miles Ryans life seemed to end the day his wife was killed in a hit-and-run accident two years ago. As deputy sheriff of New Bern, North Carolina, he not only grieves for her and worries about their young son Jonah but longs to bring the unknown driver to justice. Then Miles meets Sarah Andrews, Jonahs second grade teacher. A young woman recovering from a difficult divorce, Sarah moved to New Bern hoping to start over. Tentatively, Miles and Sarah reach out to each other... soon they are falling in love. But what neither realizes is that they are also bund together by a shocking secret, one that will force them to reexamine everything they believe in - including their love.



A Cold Heart

 
LAPD homicide detective Milo Sturgis summons his friend, psychologist-sleuth Alex Delaware, to a trendy gallery where a promising young artist has been brutally garroted on the night of her first major showing. The details of the murder scene immediately suggest to Alex not an impulsive crime of passion, but the meticulous and taunting modus operandi of a serial killer. Delaware's suspicions are borne out when he and Milo find there's a link between the artist's death and the murder of a noted blues guitarist. The twisting trail leads from halfway houses to palatial mansions, and from a college campus to the last place Alex ever expected: the doorstep of his ex-lover Robin Castagna. As more killing are discovered, unraveling the maddening puzzle assumes a chilling new importance - stopping a vicious psychopath who's made cold-blood murder his chosen art form.



7 Perkara yang wajib kita tinggalkan

1. Tinggalkan pandangan liar akan dapat tekun dan khusyuk.

2. Tinggalkan bercakap banyak akan dapat hikmah dan bijaksana.

3. Tinggalkan makan banyak akan dapat sihat dan rajin beribadah.

4. Tinggalkan melihat aib orang akan dapat melihat aib diri.

5. Tinggalkan memikirkan zat Allah akan lepas dari keraguan dan munafik.

6. Tinggalkan banyak tidur akan terlepas dari papa.

7. Tinggalkan makan haram akan hidup hati dan kabul doa.

8. Tinggalkan makan syubahat akan jernih hati dan kuat agama.

9. Tinggalkan maksiat akan dapat terang hati dan manis ibadah.

10. Tinggalkan cinta dunia akan dapat mencintai Allah.

11. Tinggalkan riak, ujub dan takabur akan terlepas dari syirik halus dan diterima ibadah.

12. Tinggalkan da’wi akan dapat tawadduk. (da’wi iaitu mengaku diri kita terbaik).

3 Perkara membina hati yang benar kepada Allah SWT

1- Benar kepada Allah SWT :
* Lidah tidak bertutur kecuali pada perkara yang benar.
* Dalam pergaulan atau bercakap tidak menambah-nambah atau tidak berpura-pura.
* Dalam perbuatan hendaklah Ikhlas serta memenuhi ciri yang dibawa oleh Rasulullah SAW.

2- Benar kepada diri sendiri :
* Apa yang dilakukan adalah demi kepentingan mennjaga kesucian hati.
* Menasihati hatinya agar tidak cenderung kepada maksiat.

3- Benar kepada manusia:
* Apa yang dilakukan untuk Allah SWT adalah sama apa yang dilakukan untuk manusia semua adalah Ikhlas kerana Allah SWT ( Tidak bersifat munafiq terhadap Allah SWT dan manusia ).

6 Keburukkan disebabkan tabiat banyak makan

1- Menghilangkan dari hati rasa takut kepada Allah SWT.

2- Menghilangkan dari hati rasa belas kasihan terhadap sesama makhluk kerana menyangka orang lain juga sentiasa kenyang sepertinya.

3- Memberatkan seseorang untuk menunaikan kewajipan agama yang telah Allah SWT fardhukan.

4- Perut yang sentiasa kenyang hatinya tidak akan menerima sedikit pun kata-kata hikmah.

5- Mereka yang perutnya sentiasa kenyang apabila menyampaikan ilmu, Allah SWT tidak akan membuka pintu hati para pendengarnya.

6- Perut yang sentiasa kenyang adalah lubuk segala penyakit berbahaya.

Rumusan daripada Kitab Teknik Menewaskan syaitan

3 Asas Kekuatan Hati Kepada Allah SWT

Asas Pertama :
Orang yang beriman tidak berhajat melainkan Keredhaan Allah SWT.

Asas Kedua :
Keredhaan Allah SWT tidak akan tercapai melainkan dengan Cinta kepada Al-Quran yang menghimpun segala Kata-Kata Allah SWT.

Asas Ketiga:
Mereka yang mencapai Keredhaan Allah SWT apabila menatap Al-Quran dan membacanya akan

1 – gementar hatinya, 2- badan dan setiap bulu romanya akan berpeluh, 3- matanya akan bercucuran air mata.

Sesungguhnya tiada sesuatu yang lebih besar daripada Allah SWT,
Tiada perkataan yang lebih besar daripada Kata-kata Allah SWT,
Tiada seorang pun lebih besar daripada Allah SWT.



5 Rahsia Besar Solat Sunat Di Waktu Malam

Qiamullail bermaksud beribadah malam iaitu bangun pada 2/3 malam atau sekurang-kurangnya 1/3 akhir malam, bermula dari pukul 2.30 hingga terbit fajar pertama untuk beribadat kepada Allah SAW. Waktu ini adalah masa teristimewa dan turunnya Rahmat Allah SWT ke bumi dan amat sesuai untuk Qiamullail dengan melakukan solat-solat sunat dan berzikir kepada Allah SWT.

Sabda Rasulullah SAW: “Sehampir-hampir masa seseorang hamba Allah kepada Tuhannya ialah pada waktu tengah malam yang terakhir, maka kalau kamu berminat menjadi seorang dari orang-orang yang mengingati Allah pada saat yang tersebut, maka hendaklah kamu lakukannya.” (At-Tirmizi)

Ibadah Qiamullail sangat digalakan di dalam Islam. Qiamullail boleh dikerjakan secara berseorangan atau secara beramai-ramai. Orang yang mengamalkan Qiamullail akan diangkat darjat dan dihapuskan dosa2 mereka.

Nabi SAW bersabda; “Hendaklah kamu bersolat malam. Sesungguhnya ia amalan orang yang soleh sebelum kamu, amalan yang mendekatkan kepada Tuhanmu, penghapus kesalahan dan pencegah dosa.” (HR; Muslim)

Hebatnya Malam
 ,mMalam adalah waktu paling istimewa dan hebat. Allah SWT menyifatkannya sebagai malam yang berkat. Firman Allah SWT; “Dan lagi dalil yang terang (tanda kebesaran Allah) untuk mereka (berfikir) ialah malam; Kami hilangkan siang daripadanya, maka dengan serta-merta mereka berada dalam gelap-gelita;” (Yaa Siin 36:37)

Firman Allah SWT: “Dan bangunlah pada sebahagian daripada waktu malam serta dirikan solat Tahajud padanya sebagai solat tambahan bagimu. Semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji.” (Surah al-Isra’: 79)

Banyak perkara-perkara kerohanian berlaku pada waktu malam, contohnya Nabi Muhammad SAW mengalami Israk dan Mikraj pada waktu malam, al-Quran turun pada malam Lailatul Qadar, Allah SWTberdialog dengan Nabi Musa a.s. setelah baginda bermunajat selama 40 malam di Bukit Tursina juga berlaku pada waktu malam. Kitab-kitab terdahulu juga diturunkan pada waktu malam, Nabi Ibrahim menemui hakikat ketuhanan pada waktu malam dan baginda mendapat perintah Allah mengorbankan anaknya Ismail pun berlaku pada waktu malam.

Terdapat keistimewaan dan kekuatan luar biasa pada waktu malam. ( 5 Rahsia Qiamullail )
• Menghidupkan dan membuka mata batin/hati sebagaimana Nabi Ibrahim a.s. menemui hakikat ketuhanan yang sebenar.
• Dapat mendatangkan tumpuan atau kekhusyukan
• Dapat muhasabah kekuatan diri
• Mewujudkan keikhlasan dan kejujuran dalam beramal.
• Menghindari sifat riak kerana hanya melibatkan hubungan kita dengan Allah SWT sahaja.

Nas Keutamaan Mengamalkan Qiamullail
Orang-orang yang melalui malam hari dengan bersahur dan berdiri untuk Tuhan mereka itu maksudnya ialah orang-orang yang berqiamullail di malam hari semata-mata kerana Allah Ta’ala. Allah SWT juga bersaksi dan mengakui bahawa mereka itu ialah orang-orang yang beriman. Firman Allah Taala :

إِنَّمَا يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا الَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِهَا خَرُّوا سُجَّدًا وَسَبَّحُوا بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَهُمْ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ , تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ , (السجدة : 15-16)

“Sesungguhnya yang sebenar-benar beriman kepada ayat-ayat keterangan Kami hanyalah orang-orang yang apabila diberi peringatan dan pengajaran dengan ayat-ayat itu, mereka segera merebahkan diri sambil sujud (menandakan taat patuh), dan menggerakkan lidah dengan bertasbih serta memuji Tuhan mereka, dan mereka pula tidak bersikap sombong takbur. Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan solat Tahajjud dan amal-amal soleh); mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut (akan kemurkaanNya) serta dengan perasaan ingin memperolehi lagi (keredaanNya); dan mereka selalu pula mendermakan sebahagian dari apa yang Kami beri kepada mereka.”

Apabila manusia mendekatkan diri kepada Allah maka Allah SWT mengatur dan menjamin kehidupannya. Rasulullah SAW menerangkan bahawa, Allah SWT berfirman:

“Manusia menjadi hampir dengan Daku apabila dia melakukan perbuatan yang Daku sukai iaitu amalan fardhu yang diperintahkan kepadanya. Dia kemudian terus berusaha mendekatkan dirinya dengan-Ku dengan melakukan amalan sunat, sehingga Daku mencintainya. Apabila Daku mencintainya, maka Daku menjadi pendengarannya yang dia gunakan untuk mendengar. Daku juga menjadi penglihatannya yang dia gunakan untuk melihat, tangan yang dia gunakan untuk memegang dan kaki yang dia gunakan untuk berjalan. Apabila dia memohon sesuatu kepada-Ku, pasti Daku kabulkan. Apabila dia memohon perlindungan, pasti Daku memberikan perlindungan kepadanya”. (HR; Bukhari;)

Berkata Salman Al-Farisi, Rasulullah SAW. telah bersabda: “Hendaklah kamu mengerjakan Qiamullai, kerana ia ibadah kelaziman orang-orang soleh sebelum kamu dan juga menghampirkan kamu kepada Tuhan kamu, yang mengkafaratkan bagi kesalahan-kesalahan, mencegah dari berbuat dusta dan membuang penyakit dari tubuh badan”.

Berkata Abdullah bin Muslim, Rasulullah SAW bersabda: “Wahai manusia! Kamu tebarkanlah salam, berjamulah makanan, hubungilah silaturrahim, dan kerjakanlah solat waktu malam dikala manusia sedang tidur, nescaya kamu akan masuk syurga dengan selamat”. (Hadis Riwayat Tirmizi)

Dan berkata Suhal b. Saad : Telah datang Jibril kepada Rasulullah SAW, lalu berkata: “Hai Muhammad! Hiduplah atas apa cara yang tuan hamba mahu kerana tuan hamba akan mati, kerjakanlah apa yang tuan hamba mahu kerana dengannya tuan hamba akan dibalas, dan cintailah sesiapa yang tuan hamba mahu kerana tuan hamba akan meninggalkannya. Dan ketahuilah bahawa kemuliaan seseorang mukmin itu ialah Qiamullai dan harga dirinya ialah terkayanya (tidak meminta-minta) dari manusia.”

FADILAT QIAMULAIL

1. sentiasa mendapat keredaan dan pengawasan Allah.

2. memudahkan menyeberangi jambatan siratulmustakim.

3. Saat mustajab doa dikabulkan Allah.

Jabir mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Pada malam hari, ada satu saat (yang berkat) yang jika seseorang Muslim menepati saat itu dan berdoa kepada Allah meminta keberkatan dunia dan akhirat, nescaya Allah kabulkan doanya. Saat itu wujud pada setiap malam.”

.HIKMAH QIAMULAIL

Bangun bersolat dan bertasbih pada sebahagian malam akan;

1. Ayat-ayat bacaannya lebih sempurna dan betul.

2. Membawa kesan iman yang mendalam,

Kelebihan Surah Tertentu Dalam Al-Quran

Dikatakan :-

۞ Surah Al-Fatihah dapat memadam kemurkaan Allah SWT.

۞ Surah Yasin dapat menghilangkan rasa dahaga atau kehausan pada hari Kiamat.

۞ Surah Dukhan dapat membantu kita ketika menghadapi ujian Allah SWT pada hari kiamat.

۞ Surah Al-Waqi’ah dapat melindungi kita daripada ditimpa kesusahan atau fakir.

۞ Surah Al-Mulk dapat meringankan azab di dalam kubur.

۞ Surah Al-Kauthar dapat merelaikan segala perbalahan.

۞ Surah Al-Kafirun dapat menghalang kita daripada menjadi kafir ketika menghadapi kematian.

۞ Surah Al-Ikhlas dapat melindungi kita daripada menjadi golongan munafiq.

۞ Surah Al-Falq dapat menghapuskan perasaan hasad dengki.

۞ Surah An-Nas dapat melindungi kita daripada ditimpa penyakit was-was.

Seterusnya, bagi menangani Syaitan Durjana, dikatakan juga:-

۞ Ketika anda membawa AL-QURAN, respon syaitan ialah biasa saja, tengok je...

۞ Ketika anda membukanya, syaitan mula curiga.

۞ Ketika anda membacanya, syaitan mula gelisah.

۞ Ketika anda memahaminya, dia mula kejang.

۞ Ketika anda mengamalkan AL-QURAN, dalam kehidupan setiap hari, dia stroke....

Teruskan membaca AL-QURAN dan mengamalkannya agar syaitan terus stroke.

10 Perkara melindungi rumah anda daripada gangguan syaitan

1- Penghuninya saling bermaaf-maafan antara satu sama lain.

2- Rumah yang sentiasa berada dalam keadaan bersih dan berzikir kepada Allah SWT.

3- Penghuninya sentiasa menjauhkan diri daripada melakukan perbuatan tercela.

4- Penghuninya sentiasa merendah diri kepada Allah SWT.

5- Penghuninya tidak melakukan perbuatan haram.

6- Penghuninya terdiri daripada pasangan yang Soleh dan Solehah.

7- Penghuninya sentiasa berbakti kepada kedua ibu bapa.

8- Penghuninya sentiasa sujud dan rukuk kepada Allah SWT.

9- Penghuninya sentiasa menghubung Silatul Rahim.

10- Penghuninya sentiasa menjaga hak-hak dan kewajipan terhadap Allah SWT.

Kitab Hindari Tipu Daya Syaitan.

5 Perkara Penawar Hati

1- Membaca Al-Quran berserta tadabbur.

2- Mengosongkan perut ( buang tabiat suka makan tanpa mengira masa ).

3- Menunaikan solat sunat pada waktu malam.

4- Berdoa ketika bersahur.

5- Menghadirkan diri dalam Majlis yang berkaitan dengan kuliah para ulamak.

Adab tanda kasih kepada nabi Muhammad s.a.w

Mencintai Rasulullah saw merupakan kewajipan bagi setiap muslim dan semuanya mengaku ingin mencintainya, namun tidak semua pengakuan itu benar dan tidak semua keinginan itu baik. Oleh kerana itu diperlukan bukti dan tanda yang dapat dijadikan dalil kebenaran pengakuan cinta terhadap Rasulullah saw. Ini kerana apabila pengakuan tidak dibuktikan dengan dalil yang nyata, maka tentulah banyak orang membuat kerosakan dan kekacauan dengan pengakuan-pengakuan dusta, sebagaimana sabda Rasulullah saw:

Adab tanda kasih kepada nabi Muhammad s.a.w

Marhum ayat: Demi jiwaku ditanganNya! Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga aku lebih dikasihinya daripada anaknya, bapanya sendiri dan sekalian manusia

Antara adab yang perlu dilakukan oleh kita sebagai tanda kasih dan cinta kita kepada nabi ialah :

[1] mentaati nabi dengan mengikut segala jejak langkah perjalanan hidupnya dalam urusan agama dan dunia

[2] Cinta kepada nabi dan menghormatinya lebih daripada segala yang lain

[3] Cinta kepada orang yang dicintai oleh nabi dan benci kepada orang yang dibenci oleh nabi, redha dengan apa yang diredhai oleh nabi dan marah kepada apa yang dimarahi oleh nabi

[4] Menjunjung tinggi nabi dengan berselawat kepadanya apabila disebut namanya serta mengagungkan segala sifat dan akhlak nabi

[5] Membenarkan segala apa yang diberitakan oleh nabi samada daripada urusan agama atau dunia

[6] Menghidupkan sunnah nabi, menzahirkan syariatnya serta menyampaikan dakwah Islam dan melaksanakan segala pesanan nabi

[7] Merendahkan suara ketika berada di sisi maqam nabi dan dalam masjid nabawi bagi yang berkesempatan ke sana

[8] Cinta kepada ulama’ dan orang soleh serta setia kepada mereka semata-mata kerana nabi cinta kepada golongan tersebut. Kita juga mesti benci kepada orang fasik serta memusuhi mereka dengan sebab nabi benci dan memusuhi golongan ini

15 Senjata penghalang syaitan

1- Membaca Basmalah ( kunci perbuatan baik ).

2- Banyak berzikir.

3- Banyak beristighfar.

4- Membaca “

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

5- Jangan tidur berseorangan.( kena yg halal )

6- Berdoa pagi dan petang.

7- Bersugi.

8- Mengerjakan solat secara berjamaah.

9- Berwuduk sebelum tidur.

10- Menutup aurat.

11- Membaca doa masuk tandas.

12- Memperbanyakkan Selawat kepada Rasulullah SAW.

13- Bertaubat dan beristighfar.

14- Banyak membaca doa dan memahami maksudnya.

15- Membaca surah Yasin setiap pagi dan memahamimaksudnya.

Kitab Hindari Tipu Daya Syaitan.

Cinta Sunnah

Kita jangan takut mati, jangan mencari mati, jangan lupakan mati, tapi rindukan mati. Kerana, mati adalah pintu berjumpa dengan Allah SWT. Mati bukanlah cerita dalam akhir hidup, tapi mati adalah awal cerita sebenarnya, maka sambutlah kematian dengan penuh ketakwaan.Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama: Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.

Kedua: Membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.

Ketiga: Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat: Jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.

Kelima: Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

Keenam: Jaga wudhu terus-menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu ia akan sentiasa merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, "ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".

Ketujuh: Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi.