My Scrapbook: 2013

Monday, December 2, 2013

6 Sifat yang wajib dijauhi apabila terasa sudah alim

Di antara penyakit berbahaya yang wajib dijauhi bila rasa berilmu….
1-Merasa dada semakin berisi dan mulai sombong
2-Meremehkan pandangan orang lain
3-Memandang lekeh orang awam
4-Ingin mengalahkan para ilmuan dan ulama
5-Mahu dikenali dan hujahnya didengari
6-Merasa kehebatan diri
 
Semoga Allah lindungi kita daripada fitnah ini ;
اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ مُنْكَرَاتِ الأَخْلاَقِ وَالأَعْمَالِ وَالأَهْوَاءِ
Ya Allah, aku berlindung denganMu dari kemungkaran-kemungkaran akhlak, amal dan hawa nafsu . ( Imam Tirmidzi )

6 Dosa yang tidak diampun Allah SWT

1- Makan harta anak yatim secara haram.
( untuk menghapuskan dosa tersebut pemakan harta anak yatim mesti membayar kembali harta yang telah digunakan serta memohon maaf kepada anak yatim tersebut . Jika anat yatim tersebut memaafkan perbuatannya, barulah boleh bertaubat kepada Allah SWT. Seandainya anak yatim tersebut tidak memaafkan perbuatannya maka  dosanya tidak terhapus).
 
2- Menuduh wanita solehah berzina.
( Orang yang menuduh wanita solehah hendaklah memohon maaf kepada wanita tersebut, jika wanita solehah tersebut memaafkan, maka terhapuslah dosa tersebut dan bolehlah penuduh bertaubat kepada Allah SWT. sekiranya wanita solehah tidak memaafkannya maka dosa tidak terhapus dan tidak boleh bertaubat kepada Allah SWT ).
 
3- Lari dari medan Jihad yang memperjuangkan kalimah Allah SWT.
( Mereka yang lari dari medan jihad adalah mereka yang dayus dan tidak layak memasuki Syurga, cuba kaji dalam sejarah Islam hukuman mereka yang lari dari medan Jihad sehingga Rasulullah SAW terpaksa menunggu Arahan Allah SWT untuk memaafkan kesalahan tersebut ).
 
4- Melakukan sihir.
( Mereka belayar sihir dan pengamal sihir adalah mereka yang Syirik kepada Allah SWT, memang tidak layak bertaubat kepada Allah SWT melainkan mengucap kembali kalimah Syahadah dan mesti menyerah kepada kerajaan Islam untuk melaksanakan hukuman yang sewajarnya ).
 
5- Bersyirik kepada Allah SWT atau menyamakan kedudukan Allah SWT dengan makhluk.
( Dosa syirik atau menyamakan Allah SWT dengan makhluk samada melalui niat,percakapan dan perbuatan yang disedari atau tidak disedari  maka dosa ini tidak boleh bertaubat kecuali dengan mengucap kembali kedua Kalimah Syahadah dan pemerintah Islam mesti melaksanakan hukuman hudud barulah Allah SWT rela menerima kembali amal ibadat seseorang hamba yang telah menduakan Allah SWT atau menyamakan Allah SWT atau menyengutukan Allah SWT).
 
6- Membunuh Para Nabi yang diutuskan oleh Allah SWT.
( Mereka yang membunuh Para Nabi hendaklah dihukum bunuh dan terserah kepada Allah SWT untuk mengazab mereka. Rasulullah SAW pernah mengutuskan utusan untuk membuuh mereka yang menghina atau mengejek Allah SWT dan Rasulullah SAW semasa penubuhan Negara Islam Madinah).
 
Kitab Tanbihul  Ghafilin , Jilid 1 & 2.  M/S : 532.

5 Rahsia Qiamullail

Terdapat keistimewaan dan kekuatan luar biasa pada waktu malam. ( 5 Rahsia Qiamullail )
  • Menghidupkan dan membuka mata batin/hati sebagaimana Nabi Ibrahim a.s. menemui hakikat ketuhanan yang sebenar.
  • Dapat mendatangkan tumpuan atau kekhusyukan
  • Dapat muhasabah kekuatan diri
  • Mewujudkan keikhlasan dan kejujuran dalam beramal.
  • Menghindari sifat riak kerana hanya melibatkan hubungan kita dengan Allah SWT sahaja

14 Kesan yang menakjubkan apabila mendengar Al-Quran

Efek yang menakjubkan yang dihasilkan dari mendengarkan  bacaan Quran
Terus-menerus mendengarkan bacaan Alquran memberi Anda hasil berbuah nyata berikut:
1– meningkatkan kekebalan tubuh
2– meningkatkan  kreativitas
3– meningkatkan kemampuan konsentrasi
4– menyembuhkan penyakit kronis dan tak tersembuhkan
5– mengubah perilaku dan memungkinkan orang untuk berkomunikasi dengan lebih baik dan mendapatkan kepercayaan
6– menciptakan kedamaian dan menyembuhkan ketegangan saraf
7– menyembuhkan kegelisahan, dan iritasi
8– meningkatkan kemampuan mengambil keputusan yang tepat
9– mengurangi rasa takut dan ragu-ragu
10– meningkatkan dan memperkuat kepribadian
11– menyembuhkan penyakit normal seperti alergi, sakit kepala, flu, dll
12– meningkatkan kemampuan pidato
13– melindungi dari penyakit seperti kancer dan sebagainya
14– Mengubah beberapa kebiasaan buruk seperti makan berlebihan dan merokok.

Tanda Cinta Semakin Pudar

1. Suami isteri yg ingkar perintah Allah SWT,
2. Hilang kepercayaan kpd pasangan,
3.Kurang hargai pasangan,
4. Kurang ambil berat terhdp pasangan,
5. Kurang menghormati diri & pandangan pasangan,
6. Komunikasi yg terhalang & mudah salah faham,
7. Tergamak kutuk pasangan depan org,
8. Enggan kongsi kegembiraan atau kedukaan,
9. Mula nampak hanya kelemahan pasangan,
10. Yakin boleh hidup (atau lebih baik) tanpa pasangan,
11. Kesal hidup bersama,
12. Sukar nak doakan pasangan,
13. Sukar nak maafkan pasangan,
14. Sukar nak tolak ansur dgn pasangan,
15. Mula rancang nak cari lain.
 

Tanda-Tanda Gangguan Makhluk Halus

Umumnya gangguan makhluk halus boleh terjadi keatas sesiapa sahaja dengan izin Allah. Kesemua jenis gangguan yang melibatkan jin sama ada berbentuk perlakuan sihir mahupun tindakan jin yang sengaja dilakukan keatas manusia dikategorikan sebagai gangguan makhluk halus kerana simptom atau tanda-tanda yang terdapat pada pesakit tersebut biasanya sama. Antara tanda-tanda penyakit gangguan makhluk halus adalah seperti berikut:-
 
1. Perasaan takut tanpa sebab-sebab yang dapat dipastikan. Perasaan takut kadangkala merasa seolah-olah diri diperhatikan dari satu arah tentu.
2. Perasaan takut pada masa-masa tertentu terutamanya pada waktu malam bermula selepas maghrib sehingga tengah malam. Sesetengah pesakit mula merasa sejuk pada kedua-dua tangan dan kaki setiap kali waktu malam.
 
3. Seringkali mendengar bisikan-bisikan tertentu.
 
4. Sukar tidur malam. Sebahagian pesakit tidak merasa mengantuk, sebagian pesakit meras mengantuk bersangatan namun tidak mampu tidur. Terdapat juga pesakit yang tertidur tetapi tidak dapat melelapkan mata disebabkan seringkali dikejutkan dengan mimpi-mimpi yang menakutkan. Malah sesetengah pesakit tidak dapat tidur disebabkan terasa diri dikejutkan seseorang sedangkan perkara tersebut tidak berlaku.
 
5. Seringkali dihimpit setiap kali tidur berseorangan.
 
6. Mimpi yang menakutkan seperti melihat haiwan berbisa (ular) haiwan ganas (harimau, buaya dsb) Biasanya haiwan-haiwan ini berwarna gelap/hitam.
 
7. Bermimpi orang yang telah meninggal dunia atau bermimpi seolah-olah diri akan mati/berada dalam kubur.
 
8. Bermimpi jatuh ditempat yang tinggi
 
9. Bermimpi menyusukan bayi/anak kecil
 
10. Bermimpi mendapat amalan tertentu dari sumber yang tidak dapat dipastikan
 
11. Bermimpi melakukan pekerjaan tertentu sehingga kepenatan melakukan kerja tersebut dapat dirasakan sebaik sahaja bangun tidur.
 
12. Fikiran sentiasa runsing tanpa dapat dikawal
13. Seringkali terlihat kelibat tertentu dan halusinasi.
 
14. Seringkali lupa atau merasa malas untuk mengerjakan solat dan kewajipan agama
 
15. Berasa was-was ketika solat atau berwudhuk
 
16. Merasa marah tanpa sebab-sebab yang munasabah.
 
17. Jantung sentiasa berdebar-debar tanpa sebab.
 
18. Merasa benci kepada suami atau isteri serta merasa marah bersangatan tanpa sebab atau disebabkan perkara yang kecil.
 
19. Melihat wajah suami atau wajah isteri seolah-olah hodoh.
 
20. Tiada bernafsu setiap kali ingin bersama isteri atau suami.
 
21. Seringkali terhidu bau wangi atau busuk.
 
22. Merasa sakit-sakit dibahagian tertentu seperti sendi dan dibahagian belakang badan.
 
23. Terdapat bonjolan yang menyakitkan dan kadangkala bonjolan ini berubah dari satu tempat ke tempat yang lain.
 
Rawatan dengan ayat-ayat al-Quran keatas pesakit ini biasanya akan menimbulkan riaksi berikut:-
 
1. Kepala atau tangan pesakit akan menggeletar dan menggigil.
 
2. Mata pesakit mula melilau
 
3. Pesakit menjerit dan meronta sedangkan perawat hanya memegang dan membacakan ayat al-Quran.
 
4. Pesakit meracau dan dialog mula berlaku.
 
5. Pesakit pengsan.

Kembalikan Semangat Hilang

WAHAI ANAK ADAM, sempatkanlah untuk menyembah-Ku, nescaya Aku akan mengisi hatimu dengan KEPUASAN dan MENYEKAT KEMISKINAN darimu; dan jika kamu tidak (melakukannya) Aku akan menyibukkan tanganmu dengan kerja dan Aku tidak menutup KEMISKINANMU” – Hadis Qudsi
 
kembalikan semangat yang hilang dengan :
 
  1. kembali kepada agama – walau apa juga masalah dan dalam keadaan apa pun kita mesti kembali kepada agama, itulah ubat kepada pelbagai penyakit terutama yang berkaitan dengan jiwa dan perasaan.
  2. Memberikan motivasi – Ibu, bapa, guru, saudara mara dan  rakan-rakan rapat digalakkan supaya banyak memberikan motivasi kepada mereka yang lemah semangat
  3. Amalkan doa yang memberi maksud kuat – dirasankan membaca doa-doa tertentu yg membawa pengertian kuat, misalnya
·         Ya Qahar – Yang Maha Perkasa
·         Ya Qayyum – Yang Maha Kuat
·         Ya Jabbar – Yang Maha Gagah
·         Ya Matin – Yang Maha Tegoh
·         Ya Zaljalaliwal ikram – Wahai Tuhan  yang Maha Agung dan Maha Mulia
 
Doa tersebut ditiupkan pada air dan disapu kedada kiri dan diminum, diiringi dengan niat dalam hati agar semangat kita dipulihkan oleh Allah swt.
 
  1. Diri sendiri perlu memainkan peranan – walau beribu kali orang memberikan semangat dan nasihat, kalau diri sendiri tidah mahu berubah, ia tidak akan memberi makna apa pun.

Thursday, November 21, 2013

Menjenguk Orang Sakit Didoakan oleh 70.000 Malaikat

 Malaikat adalah makhluk yang maksum.Dalam artian malaikat adalah makhluk yang tidak memiliki dosa dan salah.Oleh karena itu doa para malaikat akan mudah dikabulkan oleh alloh subhaanahu wata’ala.Dan sangat bagus kalau kita bias di doakan oleh malaikat.Tips berikut yang di ajarkan oleh rasululloh agar kita bias di doakn oleh  para malaikat.
“Tiada seorang muslim yang menjenguk seorang muslim pada waktu pagi melainkan dia didoakan oleh 70.000 malaikat hingga sore hari.Dan ia menjenguk pada sore hari maka ia di doakan oleh 70.000 malaikat hingga pagi harinya.Dan akan mendapatkan jaminan buah-buahan yang siap di petik di dalam syurga.”(HR .Tirmidzi dan dia berkata hasan dianggap shahih oleh al-Bani)
            Menjenguk orang sakit mudah dilakukan sesambi kita mempererat tali silaturahmi dan kekerabatan.Apalagi menjenguk orang sakit adalah salah satu kewajiban muslim terhadap muslim lainnya.
“Sesungguhnya rasulullah sallallohu ‘alihi wasallam bersabda:”haq seorang muslim terhadap muslim lainnya ada enam.Dikatakan kepada beliau, apa itu Yaa rasuululloh?? Rasulullah shallallohu ‘alaihi wasallam bersabda:”engkau hendaknya memberi salam ketika bertemu kepadanya,menghadirinya undangannya, memberi nasihat ketika ia meminta, mendoakanya ketika ia bersin jika ia memuji alloh,dan menjenguknya ketika ia sakit, dan engkau selenggarakn jenazahnya jika ia meninggal dunia.”(HR.Muslim)

4 Jenis Bisikan Hati

  1. Bisikan pertama dinamakan khatir (bisikan hati ),datang daripada Allah SWT yang dipenuhi dengan kebaikan dan ianya adalah hujjah untuk kita.
  2. Bisikan hati yang biasa diterima oleh manusia.
  3. Bisikan daripada Malaikat Mulhin, bisikan membawa kebaikan,ianya adalah penasihat kepada kita yang boleh dipanggil juga
  4. Bisikan syaitan yang dinamakan was was   merupakan keburukan yang menghalang kebaikan dan menyesatkan. Wasiat Imam Ghazali.

10 Akhlak Mulia Rasulullah SAW

1-Malu.
2-Sabar.
3-Pemurah.
4-Sederhana.
5-Memaafkan.
6-Ringan tangan.
7-Berbaik sangka.
8-Adil terhadap diri sendiri.
9-Mengutamakan orang lain.
10-Bercakap hanya perkara baik

Wednesday, November 13, 2013

CHECK-LIST PUASA SUNAT tahun 1435 Hijrah

1. Puasa bulan Muharam mulai sekarang
 
2. PUASA HARI ASYURA PADA 10 MUHARAM BERSERTA SEHARI SEBELUMNYA IALAH PADA 13 - 14 NOV 2013
 
3. PUASA HARI ISNIN DAN KHAMIS : MANA-MANA HARI ISNIN DAN KHAMIS KECUALI HARI TASYRIK 11 ZULHIJJAH = 6 OKT 2014 (ISNIN)
 
4. PUASA HARI PUTIH PADA 13, 14 DAN 15 HARI BULAN SETIAP BULAN HIJRAH SPR BERIKUT:
  MUHARAM  =                    17-19 NOV   2013
  SAFAR         =                     16 -18 DIS    2013
  RABIULAWAL =               15-17 JAN   2014
  RABIULAKHIR =              13-15 FAB   2014
  JAMADILAWAL =            15-17 MAC   2014
  JAMADILAKHIR =           13-15 APR   2014
  REJAB  =                            13-15 MEI    2014
  SYAABAN =                      11-13 JUN   2014
  SYAWAL =                        09-11 OGOS 2014
  ZULKAEDAH =                08-10 SEPT  2014
  ZULHIJJAH =                    08-10 OKT   2014
 
5. PUASA SUNAT REJAB = 1-29 MEI  2014
 
6. PUASA SUNAT SYAABAN ( KECUALI HARI SYAK 30 SYAABAN) = 30 MEI- 27 JUN 2014
 
7. PUASA ENAM ( PUASA MANA-MANA ENAM HARI SYAWAL KECUALI h  SYAWAL IALAH PADA 29 JULAI - 26 OGOS 2014
 
8. PUASA 1- 8 ZULHIJJAH = 26 SEPT-3 OKT 2014
 
9. PUASA HARI WUQUF (BAGI MEREKA YANG TIDAK MENUNAIKAN HAJI) = 4 OKT 2014
 
 Latih diri dan ahli klrg  berpuasa mana yg mampu .. Ins sha Allah

Muadzin atau Tukang Adzan Mendapat Pahala Sebanyak Orang Sholat Bersamanya dan wajib Masuk Syurga

a.Pahala Sebanyak Pahala Orang Sholat Bersamanya.
“Muadzin (tukan adzan) itu akan diampuni dosa-dosanya sesuai dengan panjangnya suara adzan dan pahala seperti orang-orang yang sholat bersamanya.”(HR.Al-Thabrani.Dianggap shahih ole al-Bani)
 
Dalam hadist ini berisikan terdapat dua pahala bagi seorang muadzin yaitu:
1.Dihapus dosa-dosanya. Berapalah dosa yang terhapus? Dosa yang terhapus sesuai dengan panjangnya suara jangkauan adzannya. Ertinya semakin besar dan panjang jangkauannya maka semakin banyak pahala yang akan terhapus.wallohu a’lam bisshowaab.
2.Seoarang muadzin mendapat pahala sebanyak orang yang sholat bersamanya.Jika semakin banayak orang yang pergi sholat ke masjid karena mendengar seruan adzan darinya maka artinya ia mengjak orang lain dalam kebaikan dan ketaqwaan.Termasuk pekerjaan yang mulia bukan??
           
b.Wajib Masuk Syurga
            “Barang sipa yang mengumandangkan adzan selama dua belas tahun maka ia wajib masuk syurga.Sekali adzan pada tiap hari ia memperoleh enam puluh kebaikan dan setiap iqamah memperoleh tiga puluh kebaikan.”(HR. Ibnu Majah dan Dianggap shahih oleh al-Bani)
Subhaanalloh besar sekali bukan ganjaran yang alloh berikan kepada seorang muadzin. Kerana menjadi seorang muadzin adalah pekerjaan yang sangat mulia yaitu mengajak muslim atau muslimah untuk mengingat Allah. Seorang muadzin akan masuk syurga jika ia menjadi seorang muadzin selama dua belas tahun secara berturut-turut. Apabila dari kalian tertarik ingin menjadi seorang muadzin, maka hadist ini insyaaloh akan menguatkan niat kalian untuk menjadi seoprang muadzin. Nabi Muhammad sallallohu ‘alaihi wasallam bersabda:
“Sesungguhya hamba Allah pilihan adalah orang yang memperhatikan matahari, bulan, bintang ,dan bayangan,untuk mengingat Allah ‘azza  wajalla.”(As-shilsilah as-Shohihah:vi/1299)
Hadist ini menjelaskan keutamaan bagi para muadzin yang ikhlas. Hadist ini disampaikan agar seorang seorang muslim berhasrat kuat untuk menjadi bagian dari mereka, atau turut bersama mereka-walau sesekali dalam memperoleh kebaikan yang dikabarkan nabi sallallohu ‘alaihi wasallam.

Saturday, November 9, 2013

Ulu Yam di Liverpool

Sinopsis:
Dalam hidup ini, manusia yang berjiwa besar akan mengatur satu per satu impian yang mereka inginkan. Bukan mudah untuk mengejar setiap impian. Terlalu banyak rintangan dan dugaan yang menunggu di luar sana. Salah satunya adalah ‘pencuri impian'. Kata mereka, “Aku dah selalu sangat tengok orang ada impian yang diorang kata luar kotak macam kau ni ha. Apa yang kau nak capai ni bukan fikir luar kotak, tapi langsung tak pakai otak!”

Pencuri-pencuri impian ini akan sentiasa memandang sebelah mata akan kebolehan anda. Sering menyindir dan memandang sinis setiap usaha baik anda. Tujuannya supaya anda terus jatuh dan tidak bangkit-bangkit lagi. 

Jadi, kenapa cepat mengalah? Positifkan diri, dan pandang terus ke hadapan.
“Untuk menjadi insan luar biasa, kita kena fikir cara luar biasa. Kita kena buat perkara luar biasa, perkara yang orang biasa tak buat.” - Nazali Noor.

Buku ULU YAM DI LIVERPOOL – membuktikan bahawa impian mampu menjadi kenyataan, bukan sekadar angan-angan Mat Jenin. Dulu anak Melayu ini di Ulu Yam, sekarang mencipta nama di Liverpool. Bacalah dari hati kerana ini cerita kita. Cerita saya, cerita anda, anda dan anda. Cerita untuk dikongsi bersama.

**know the writer..impressed with what he has accomplished... a good read indeed..

17 Perkara menghalang dari azab kubur

1-Berbakti kepada kedua ibu bapa.
2-Berwuduk.
3-Menjaga solat.
4-Berzikir kepada Allah SWT.
5-Berpuasa pada bulan Ramadhan.
6-Bersegera suci dari junub.
7-Menunaikan haji dan umrah.
8-Menyambung Silatul Rahim.
9-Menyuruh kebaikan dan mencegah kemungkaran.
10-Berbudi pekerti mulia.
11-Takut kepada Allah SWT.
12-Mempunyai anak yang mati semasa kecil.
13-Berharap kepada Allah SWT-Tidak berputus asa.
14-Menangis kerana takutkan Allah SWT.
15-Bersangka baik kepada Allah SWT.
16-Berselawat kepada Rasulullah SAW.
17-Memperbanyakkan sebut ” La Ila Illallah “

Ujian Allah SWT yang akan disertai 5 Hikmah

Wahai anak Adam, hendaklah kamu senyum kerana:
1-Setiap kesusahan yang Allah berikan adalah untuk membahagiakan kamu.
2-Setiap apa yang Allah SWT ambil dari kamu adalah kerana Allah akan memberi sesuatu kepada kamu.
3-Setiap perkara yang Allah SWT menyebabkan kamu menangis adalah kerana Allah SWT akan mengembirakan kamu di suatu hari nanti.
4-Setiap perkara  yang Allah SWT larangkan atau tegahkan adalah untuk kebaikan kamu.
5-Apa yang Allah SWT ujikan kamu adalah kerana Allah SWT Mencintai Kamu

Beberapa Amalan Yang Pahalanya Mengalir Terus Hingga Hari Kiamat

Rasululloh sallallohu ‘alihi wasallam bersabda( MAKSUDNYA):
“Jika seorang manusia mati maka terputuslah amalnya kecuali tiga perkara yakni: sedekah jariyyah, ilmu yang bermanfaat, dan anak sholeh yang senantiasa mendoakannya
.”(HR>Muslim)
 
Perkara-perkara ini sangat penting untuk kita siapkan selagi nyawa masih didalam raga sebelum jasad ini sudah tidak bisa berdaya lagi dan mumpung selagi ada kesempatan.Sedekah jariyyah adalah semua sumbangan untuk kebaikan dan bermanfaat untuk orang lain dan masyarakat.Misalnya menyumbang jalan,membangun masjid, membantu pelaksanaaan pengajian, ceramah dan lain-lain yang didasari dengan niat ikhlas dan berasal dari barang atau uang yang halal.Ilmu yang bermanfaat adalah semua ilmu yang dapat dimanfaatkan  untuk kebaikan.Suatu ilmu yang kita peroleh dari mencarinya lalu kita ajarkan kepada orang lain dan bermanfaat baginya dan ia amalkan ilmu itu maka ganjaran pahala mengalir bagi orang yang mengajarkan ilmu itu walaupun orang yang mengajarkannya itu sudah meninggal dunia.Seperti mengajarkan mengaji, shalat dan lain-lain.dan jangan lupa apabila kalian sudah memiliki anak, maka didiklah ia agar ia menjadi anak yang sholeh yang dapat mendoakan orang tuanya dan membantunya jika orang tuanya sudah meninggal dunia.
 
Rasululloh sallallohu ‘alihi wasallam bersabda(MAKSUDNYA):
“Diantara yang akan ditemui seorang mu’min dari amal dan kebaikanya sepeninggalnya adalah:ilmunya yang diajarkan dan disebar luaskan, anak sholeh yang ditinggalkannya, al-qur’an yang ia wariskan, masjid yang ia bangun, rumah yang ia bangun dan ia gunakan untuk fi sabilillah, sungai(mata air) yang ia gali,dan sedekah yang ia infakkan dari harta kejayaannya semasa sehatnya dan semasa hidupnya, niscaya itu akan ditemuinnya sepeninngalnya.”
(HR.Ibnu Majah, dianggap hasan ole al-Bani)

7 WASIAT BERGUNA UNTUK ANDA SEMUA

1) Orang yang BANYAK BICARAnya janganlah kamu harapkan sangat KESEDARAN HATInya.
2) Orang yang BANYAK MAKAN janganlah kamu harapkan sangat KATA-KATA HIKMAT darinya.
3) Orang yang BANYAK BERGAUL dengan manusia janganlah kamu harapkan sangat KEMANISAN ‘IBADAHnya.
4) Orang yang CINTA kepada DUNIA janganlah kamu harapkan sangat KHUSNUL KHATIMAHnya.5) Orang yang BODOH janganlah kamu harapkan sangat akan HIDUP HATInya.
6) Orang yang memilih BERKAWAN dengan orang yang ZALIM janganlah kamu harapkan sangat KELURUSAN AGAMANYA.
7) Orang yang mencari KEREDHAAN MANUSIA janganlah harapkan sangat akan KEREDHAAN ALLAH daripadanya.

Wanita dan isteri

BERGELAR seorang wanita tidak lengkap kalau tidak menjadi isteri dan ibu. Tetapi tidak semua orang bertuah bertemu jodoh sebelum ajalnya tiba, ada juga yang sudah lama berkahwin tetapi tidak dikurniakan cahaya mata.

Semuanya ada hikmah yang tidak ternilai di sisi-Nya, cuma manusia yang tidak arif meneropong kehidupan bakal tiba. Isteri yang taat kepada Allah akan taat kepada suaminya, selagi suaminya tidak bermaksiat kepada Allah.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Jika seseorang wanita menunaikan solat lima waktu, berpuasa pada Ramadan, menanti suaminya dan menjaga kehormatannya, maka dikatakan kepadanya, masuklah ke dalam syurga melalui pintu mana saja yang kamu kehendaki"
(Hadis riwayat Ahmad dan Thabrani)
Isteri yang cantik di mata suami sudah tentulah yang berupaya memenuhi keinginan suami dalam pergaulan, pertuturan, makan dan minum, pakaian dan keselesaannya sewaktu berada di rumah. Kediaman kemas dan bersih adalah bonus buat suami yang berharap rumah tangganya menjadi syurga paling indah buat dirinya bersama isteri dan anak.

Begitu juga hidangan enak buat santapan ahli keluarga yang sentiasa ternanti-nanti air tangan si isteri atau ibu tidak terbanding makanan lain. Pakaian yang elok dan sentiasa terjaga rapi sudah tentulah menjadi satu keseronokan yang mungkin tidak dapat diperoleh jika tidak beristeri.

Isteri yang taat juga adalah yang tidak berpuasa sunat jika suami ada di sisinya tanpa izin suaminya dan tidak membenarkan sesiapa pun masuk ke rumahnya tanpa kebenaran suaminya terlebih dulu. Isteri juga tidak berinfak, atau bersedekah dan memberikan harta hasil pencarian suaminya kepada sesiapa tanpa izinnya.

Segala bentuk larangan adalah semata-mata untuk menjaga keharmonian rumah tangga supaya sentiasa sarat dengan kasih sayang dan tidak diganggu oleh anasir yang boleh meruntuhkan kebahagiaan dibina hanya kerana kejahilan isteri terhadap hukum agama.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Tidak diperbolehkan seorang wanita berpuasa (sunnah) sedangkan suaminya ada di rumah tanpa izinnya. Dan tidak boleh ia memasukkan orang lain ke dalam rumahnya tanpa izin suaminya. Dan tidak pula berinfak daripada harta suaminya tanpa perintah suaminya, jika infak dikeluarkan, maka separuhnya kembali kepada suaminya."
(Hadis riwayat Bukhari)
Justeru, gambaran seorang isteri yang cantik di mata suami ialah yang hampir sempurna dalam urusan rumah tangga, bukan yang mengkesampingkan tugas seorang isteri sehingga menyerahkan segala-galanya untuk dilakukan pembantu rumah.

Ia bukan saja menyebabkan rasa tidak puas hati suami dan anak, tetapi juga pembantu yang terpaksa menguruskan semuanya sehingga akhirnya tidak dapat berkerja dengan baik. Wanita Islam yang istiqamah, yang tahu bahawa Allah SWT akan memberikan pahala yang besar kerana ketaatan dan baktinya terhadap suami tidak akan melepaskan peluang terbentang di depan mata.

Diriwayatkan daripada Ummu Salamah berkata yang maksudnya: "Wanita mana saja yang meninggal dunia, sementara suami reda dengannya, maka ia pasti masuk syurga."

Isteri yang derhaka kepada suami, solatnya tidak akan diterima dan segala kebaikan dilakukannya tidak akan terangkat ke langit, sehingga suami reda dan memaafkannya, seperti diriwayatkan daripada Jabir bin Abdillah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Ada tiga jenis orang yang solatnya tidak akan diterima dan tidak pula diangkat kebaikannya ke langit, iaitu hamba sahaya yang lari tuannya sehingga ia kembali, lalu meminta maaf kepadanya. Wanita yang membuatkan suaminya marah sehingga suaminya reda kepadanya serta seorang pemabuk sehingga ia sedar."

Bagaimanapun, isteri yang benar sudah tentulah boleh menentang suami yang salah dan bermaksiat kepada Allah. Kesabaran dan ketabahan isteri yang sanggup mentaati suami ketika ia benar dan sabar ketika dimarahi suami yang salah kerana tidak mentaati perintahnya akan diberikan pahala oleh Allah.

Isteri yang taat kepada suami adalah wanita yang tidak ingkar terhadap perintah Allah dan Rasul-Nya. Justeru, menjadi isteri yang cantik di mata suami bukanlah hanya jelita parasnya, tetapi juga memiliki segala keindahan sebagai seorang layak dicintai dengan penuh kasih dan sayang
 

Saturday, November 2, 2013

Langkawi - Day 3 , Last day (24/10/13)

Seperti pagi2 terdahulu, pukul 6 dah bangun, dlm hati dah nekad hari ni mesti turun mandi jugak for the last time. And sambil tu nak jln sepanjang pantai cenang tu dari hujung sini sampai hujung sana.
Bila dah siap tukar baju, kejutkan hubby tp hari ni dia tk nak pulak mandi laut dah..letih katanya..oklah I chow dulu yer yang..
 
sungguh sayu rasanya bila bersantai pada pg terakhir di Langkawi ni..dari semlm dah terasa-rasa nk sambung stay tp kang lari bajet lak..balik rumah nanti dgn boarding anak2 bulus pun dah beratus2..sabo je la makcik..tp tak per..inshaa Allah akan sampai lagi ke permata Kedah ini..
 
so tgk je la yer pemandangan pantai cenang ni..tk de mood nk story pjg2..huhu..
 
tenang je rasa jiwa tgk pemandangan pagi ni..udara pun nyaman

Rebak Island in the distance, that's where i wanna go next time ,view from in front of Meritus Hotel

the other end of pantai cenang

on the way jln2 tu Nampak dead jellyfish..hmm..in season ke ni?? better be careful ya..besar tu



from this point..(ini The Cliff) just a step away from where I stayed..to the other end (gambar atas td)
 
pagi ni ramai lak budak sekolah dok kutip cengkerang..dkt my resort tu pantainya tk byk sgt cengkerang tp walking towards the other end dkt Meritus tu makin byk so kalau tk pakai kasut sakit jugak la tapak kaki..
 
hampai 9 lebih juagk la baru baik ke bilik tu pun sebab ingat nk ajak hubby mkn rupanya dia dah tunggu kt café..kita lak. kena marah sebab tk bwk hp..hehe..sori yang..
 
so lepas bfast, balik bilik pack2 barang la sebab our flight back home pukul 12.15pm. Adoi, malasnya nak balik esp bila ingat cuti dah hamper penghujung & nk kena masuk keja balik..bosan!!
 
lepas check out, masuk semua brg dlm keta bergerak ke airport..masing2 diam je sebab dah tk berapa ada mood nk bersembang..sampai airport terus pulangkan keta and check in. Pusing2 jap sekitar terminal tu tgk kedai2..
 
by the time masuk boarding hall dah around 11.45pm..well..flight lak on time je..so its time to say good bye to Langkawi..we will come back definitely..
 
Touch down je kt Subang, its officially our holiday is over..back home back to routine..
 
so until next holiday la pulak utk entry berkaitan travel & living..stay tune!!
 

Wednesday, October 30, 2013

Larangan Melihat Aurat & Kemaluan Org Lain

Agama Islam telah membuat larangan keras melihat aurat dan kemaluan orang lain. Sabda Nabi Muhammad S.a.w yang bermaksud,

“Tidak boleh seseorang lelaki melihat aurat lelaki lainnya, dan tidak boleh

seorang wanita melihat aurat wanita lainnya”

[Hadits shahih. Riwayat Muslim, Abu Dawud, Tirmidzi, Ahmad dan Ibnu Majah, dari Abu Sa'id Al-Khudriy radhiyallahu "anhu]

Dan Islam bukan sahaja melarang dari berzina, tetapi menghampiri zina pun sudah dilarang. Ini kerana perbuatan menghampiri zina (contohnya menonton pornografi) pun banyak mendatangkan keburukan dari kebaikan. Bukti-bukti saintifik pun sudah dijelaskan seperti di atas.


“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (membawa kerosakan)”

(Surah Al-Israa’ : Ayat 32)

“Dan orang-orang yang memelihara kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba-hamba yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tidak tercela.”

(Surah Al-Ma’arij : Ayat 29)



Monday, October 28, 2013

Langkawi - day 2 (23/10/13)

hari kedua di Langkawi..pukul 6 pagi dah bangun..mmg semangat nak turun ke laut tp suasana masih gelap so tunggu la dulu..sempat la lagi nak berlengkar2 atas katil. So around 7 dah mula nampak org mandi2 kita pun cepat2 tukar swimming suit & pantas ke pantai la..hubby pun join sekali..cuaca pun redup aja..hujan pun tidak panas pun tidak..mmg sesuai la nk mandi laut..
 
 
dah mandi manda tu perut pun mula la berbunyi kan, tgk jam dah pukul 9 pun..katanya hari ni nk pi jln2 sekitar pulau..so went for breakfast..menu biasa2 je la..ada nasi goreng, kuetiau goreng, roti bakar, hotdog, scramble egg, cereal, bake bean boleh la makan nk si perut..
 
sambil mkn tu plan la mana nk pergi..yg best tu kami punya plan asyik2 nk check out hotel ni resort tu..shopping tk penting sgt..tp kena la jugak pi ke kuah sebab kwn2 pun ada kirim belikan coklat. I pulak mesti nk pergi tgk glass blowing demo. manala tau ada kristal2 apa yg berkenan nanti..
 
so hubby kata kita keluar pukul 11.30 la..ehh..ada masa lagi ni so pi mandi laut lg sekali..hehe..my cousin pun nak bwk anak dia main air tp rupanya sikecik tu takut pulak..
 
dah puas main air masa utk jln2 pulak..off we go to Tanjung Rhu..I love the resort there esp Four Season..hopefully one day nanti dpt la bermalam kt situ pulak..
 

 
Lepas pusing2 kt sini bergerak pulak ke Komplek Kraft..nk tgk glass blowing demo punya pasal..
Bgn ni belakang Komplek Kraft..
 
 
seronok tgk demo tu coz mcm senang je diorg buat..cantik lak tu bila dah jadi hasilnya..tp lupa lak ambik gambar..excited..hehe
 
dah puas melihat2 hasil kaca bergerak pulak ke pekan Kuah..masa untuk membeli belah brg2 yg org kirim.  have no specific item nk beli tp end up I bought myself a stainless steel steamer..puas hati rasanya sebab dpt yg agak besar and murah. Lepas tu borong2 coklat la..semua ni kt kompleks haji Ismail Group and Idaman Suri ja malas dah pun nk pegi tmpt2 lain..
 
lepas dah shopping tu rasa nk mkn tp kenyang so cari kuih muih jer..panas2 lak tu mcm2 pilihan..borong la semua..lepas tu jumpa lak org jual cendol..beli cendol pulak tapi mkn atas kereta je sambil pusing2 pekan Kuah..sambil2 tu check out few hotel & resort lagi lah..hehe..entah kenapa itu pulak yg jadi tarikan..sebenarnya survey2 tempat utk stay for the next trip..
 


kg tok senik ni unik..rasa cam duduk kt kg betul tp hubby awal2 dah reject sebab dia allergic dgn nyamuk..hehe
 

baru sampai kt resort World ni hari pun mendung pulak..hujan dah mula rintik2..plannya lepas ni nk try laksa pulau or laksa power dkt airport tu..tk merasa la jwpnya..on the way back tu pantai cenang hujan turun lebat so bila sejuk2 ni sedap juga kalau dpt minum kopi kan..then this is where we hang out..
eating my favourite bagel in a rainy day with hot capucino..marvellous!!

bila hujan dah agak reda time pun dh lewat..nk pi mkn laksa lagi ke? my cousing ask..hmm..dah kenyang mkn tk payah la..next time dtg Langkawi baru kita try pulak..

back to room, hubby dah kelam kabut tukar uniform..hujan semula..ingatkan dia nk kemana rupanya hujan2 tu pun nk mandi laut lagi..sabo je lah!!
I pulak decided to rest je..sambil menikmati suasana senja yg mendamaikan..




Indahnya ciptaan Tuhan kan..kalaulah boleh rasa nk tgk je pemandangan mcm ni tiap2 hari...(sebenarnya hati dah mula sedih sebab hari ni malam terakhir kt Langkawi..rasa tk nak balik...huhu..)
 
Disebabkan dah makan dkt The Loaf td so dinner kena lewat sket la..dah decide nk ke restoran Haji Ramli tp bila sampai mcm tk de parking so cari tmpt lain la end up kami singgah ke restoran Haji Jelani..menu masakan Thai la..org yg ambik order tu pun ckp slang Siam..so kami order nasi goring cina, telur dadar, tomyam, kalian ikan masin, somtam & mee goreng. Puas hati mkn sebab rasa keaslian masakan Thai tu..
 



 
Alhamdulillah..kenyang dah..ni mintak yg saiz small je tp cukup utk makan 3 org..rasa pun sedap..tk menyesal la tukar plan..mkn dah mata pun rasa berat..badan pun dah letih tp utk penuhi jugak mlm terakhir ni pergi la jugak jln2 sepanjang jln pantai cenang tu..suasana mcm kat feringgi je..
 
around 11pm we already call it a nite..balik bilik & tido...esok pagi2 nk mandi laut lagi buat kali terakhir sebelum check dr hotel..sweet dream!!

Friday, October 25, 2013

Langkawi - Day 1 (22/10/13)

haaa..dah sampai pun Langkawi, our flight was on time..bertolak dari Subang jam 10.35am. Perjalanan mengambil masa 1 jam 15 min so around 11.50am sampai la ke international airport Langkawi. Dah lama sungguh tk menjejakkan kaki kesini..last datang pun tahun 90an dulu..lama giler dah..
 
Dalam flight excited je rasa, we travel by Malindo Air awal2 dah booking masa malindo offer free seat hari tu..so tk le mahal sgt tambang. Tengok org sebelah, sempat tido lagi tp kita ni semangat tengok pemandangan luar..teringat masa belajar Geografi dulu esp bab topografi..bila tgk dari atas baru la paham apa maksudnya..I think cikgu Geog kena bawak student naik flight kot baru senang nk bg depa paham..hehe..
 
Once landed, terus ambik beg & hubby ke kaunter kereta sewa..dah call awal2 dr rumah. We decided to rent Serena, walaupun hanya 3 dewasa & 1 toddler tp dah ada budak kecik tu sure la brg byk kan..dgn stroller lg & segala benda lain..Puas hati la coz dpt RM240 ja utk 2 hari tu..sedangkan harga biasa RM240 utk sehari (kwn ada contact).
 
So,  since sampai awal..nk check in hotel pun tk boleh lagi makanya kami pun mengambil keputusan utk ke Kuah. Sambil cari2 kedai makan untuk isi perut. Sebenarnya ada list senarai tmpt mkn (survey dr blog2 yg lain) cuba la cari tp tk jumpa pulak so hentam saja la mkn kt mana2. Akhirnya kesini la tmpt tujuan kami..
 

Byk lauk2 kg, tp masa tu semuanya tinggal sket2 so pilihan dah terhad..tp ramai yg pilih gulai ikan dia..mesti sedap tu..sepupu ckp mmg sedap..rugi pulak tk ambik rasa..selain lauk2, ulam2 ada jugak beberapa pilihan bubur manis..bubur caca dia best..tp the o ais limau dia kureng sket la..tk puas minum dah la dahaga..
 
Anyway, dah lapar tu bantai je la kan..janji kenyang..lepas siap bayar ada 1 jam lg nk pukul 3 so masih ada masa..kami decide pusing2 pekan Kuah tu..nanti bila time shopping dah tau la mana nk tuju..betul tak?? dah puas pusing masa utk check in hotel..tk sabra nk freshen up and plan next agenda..
 
we stayed at Langkapuri Inn, adik ipar yg rekmen sbb owner resort tu kwn dia..lg pun yg setuju nk ke situ sebab biliknya mengadap pantai..boleh kata atas pantai la..buka pintu je terus pandang laut. Harga kira ok la yg seaview ni RM170 per nite termasuk bfast. Apartment pun ada bilik lain pun ada..(can refer sini)..


bilik kami sebelah2, me 103, cousin 104 cuma bilik 104 tu katil queen, sesuai la utk dia & anaknya kan..
 
ni pulak pemandangan dr pintu bilik


hari sampai tu cuaca nyaman betul, tk panas..tk hujan..mmg best la kiranya.. 
 
So, dah check in, boleh la rehat2..agenda seterusnya..hmm..ke cable car!! eh awal lagi la..patut la hubby cepat2 minta seluar pendek dia..semangat betul..nk berendam rupanya..ye la kan..masih awal plannya nk ke cable car around 5.30/6.00pm..bukan nk lama2 pun atas tu..janji dpt tgk sunset dr atas gunung tu cukup la..
 
sementara hubby pi berendam tu, me just unpack baju2 and rehat2..malas nk join dia nanti rosak lak plan nk ke cable car..bilik pun tk la besar sgt so kena organize la sket if not penuh lak dgn beg & brg2.
 
destinasi seterusnya..cable car..bila datang hari biasa & bukan cuti sekolah..senang la..tk payah nk beratur untuk naik keatas.. kami sampai ke Oriental Village lebih kurang 6.30pm. Masa bertolak dari resort hujan mula turun, risau jugak tk boleh naik cable car so I called dulu and katanya operasi berjalan seperti biasa..syukur..oklah tk perlu citer pjg2..tgk gambar je la yer..
 

Oriental Village, byk dah kedai2 yg dah tutup so nothing much to see but kena lalu utk ke cable car
 
 



I really love the scenery from up there...nice cool air touching your face..what a romantic evening..
The main reason for going up the mountain..what a breathtaking view..agungnya ciptaan Allah...





by 7.30, we are forced to go down..ye la kan..sapa la yg nk dok kt atas gunung tu mlm2..silap2 haribulan ada "org" lain lak yg teman..hehe..

turun je dah pikir2 mana lak nk pegi..nk mkn belum lapar so end up we went to check out these 2 luxury hotel...

very exclusive & privacy..tk mampu den nk overnite kt sini.. :) jalan nk masuk ke tmpt ni pun dah la gelap..jauh kedlm..kalau dtg siang maybe nampak lebih cantik area tu
 
ok now..dah puas jln..perut pun mula la start keroncong..hujan la pulak so decided to eat somewhere near resort je..and this is where we go...
warung ikan bakar ni dpn resort je pun..warung janggus ikan bakar...tk payah pegi jauh2 tapi.......

we ate siakap stim halia, kerapu 3 rasa telur dadar (actually utk sikecil) & nasi putih..hmm..presentation menarik tp rasa ada kureng sket..so next time I won't go there anymore..better try other warung..

makan pun dah kenyang, badan pun dah letih..masa utk balik bilik la..cadangnya nk stroll along kedai2 tu nak cuci2 mata kononnya..tp end up balik je..lepas dah usai freshen up baru la lepak2 kt luar bilik dgn hubby..borak2 sebab mmg disediakan kerusi & meja sambil mendengar deru ombak yg beralun merdu..cewah..

Day 1 berakhir sudah..masa utk beradu kerana esok masih byk tmpt & acara lain pulak menanti..good nite!!