My Scrapbook: October 2015

Tuesday, October 27, 2015

Kebaikan Pisang

Kebaikan buah pisang

PISANG murah dan mengandungi potasium yang amat berguna dalam menentang masalah kesihatan seperti strok.

PISANG sering menjadi pencuci mulut di negara ini. Secara amnya, kandungan potasium pisang menyebabkan ia disyorkan oleh para doktor untuk pesakit yang kekurangan sumber itu.

Sebagai contoh, sebiji pisang sepanjang 22 sentimeter (sm) mengandungi 600 miligram potasium.

Pakar perunding diet, Indra Balaratnam berkongsi maklumat berguna tentang khasiat buah pisang.

Menurut Penolong Setiausaha Persatuan Pakar Diet Malaysia itu, kajian makmal menunjukkan pisang mengandungi kanji sebanyak 20 peratus dan gula satu peratus.

“Ketika pisang berubah warna menjadi kuning dan sedia untuk dimakan, kandungan gula akan berpecah kepada 66 peratus sukrosa, 14 peratus fraktosa, dan 20 peratus glukosa.

“Pada amnya, pisang bebas daripada lemak, kandungan garamnya rendah serta kaya dengan vitamin serta potasium.
“Ini menyebabkan semua jenis pisang dikategorikan sebagai berkhasiat.

“Apatah lagi ia senang untuk dimakan dan dihadam khususnya oleh bayi berusia enam bulan dan ke atas.

Khasiat

“Tidak ada kesan sampingan pada kesihatan walaupun pisang itu manis kerana kandungan gula dalam pisang adalah semula jadi,” katanya.

Kata beliau lagi, terdapat perbezaan antara pisang yang dimakan begitu sahaja dengan kerepek pisang atau pisang goreng.
Menurut beliau, pisang yang digoreng atau dibuat kerepek mengandungi lemak.

Jadi, adalah selamat jika pengambilan pisang goreng dikurangkan kepada seminggu sekali atau sebulan sekali.
Jika digoreng, kandungan khasiat serta vitamin dan zat-zat lain dalam pisang akan berkurangan sebaliknya kandungan lemak akan bertambah.

Ujar beliau, pisang juga dianggap penting dalam bidang perubatan. Di Thailand, misalnya, wanita hamil digalakkan oleh doktor untuk makan pisang bagi memudahkan proses bersalin. Ia juga membekalkan tenaga bagi melawan dan menyembuhkan penyakit.

Beberapa kajian antarabangsa mendapati hampir 15 jenis masalah kesihatan boleh dikurangkan dengan memakan pisang.
“Antaranya, penyakit anemia iaitu kekurangan hemoglobin dalam darah boleh diatasi dengan memakan pisang kerana ia membantu meningkatkan pembentukan hemoglobin.

“Kandungan potasium tinggi dalam pisang turut menolong merendahkan tekanan darah serta mengurangkan risiko strok,” jelas beliau.

Tambah beliau, selain itu, kandungan fibernya yang tinggi dapat membantu masalah pembuangan air besar secara normal setiap hari.

Ia turut mengurangkan tekanan kerana sejenis protein dikenali sebagai Trytophan yang ada di dalamnya membantu menenangkan fikiran serta otak orang yang berada dalam tekanan.

Katanya lagi, orang yang bergelut dengan penyakit ketakutan, obesiti dan tabiat rokok, digalakkan mengamalkan pemakanan pisang dan mereka dipercayai mampu bebas daripada masalah itu secara beransur-ansur.

Kajian turut membuktikan bahawa seseorang yang berdepan masalah mabuk hamil khususnya wanita yang berasa mual dan muntah pada beberapa bulan pertama kehamilan, boleh mengambil pisang untuk mengelak masalah itu.

Di samping itu, mereka yang menghadapi masalah kegemukan akibat tekanan di tempat kerja boleh diatasi dengan memakan pisang setiap dua jam.

Ia dapat membantu menghilangkan tekanan kerja selain mengawal kandungan gula dalam darah. Bahagian dalam kulit pisang pula membantu memulihkan kegatalan akibat gigitan nyamuk.

“Apa yang penting, kita perlu memberi tumpuan pada kesihatan dengan mengamalkan tabiat makan pisang
.
“Bagi anak-anak, kita sangat mudah untuk menyuruh mereka makan pisang kerana ia manis dan lembut. Ia boleh disediakan dalam bentuk kek, mufin dan roti pisang,” katanya.

Tuesday, October 20, 2015

Daging Kambing - yes? no?

DAGING KAMBING BAIK UNTUK KESIHATAN JANTUNG

Oleh Wan Shahara Ahmad Ghazali

KUALA LUMPUR, (Bernama) -- Entah mengapa ramai kalangan kita memilih menolak sajian daging kambing yang sering dipersalahkan sebagai penyebab masalah kolestrol dan darah tinggi yang kemudian dikatakan membawa kepada penyakit jantung.

Sedangkan pada masa kini, kambing menyediakan 63 peratus daripada bahan daging yang dimakan di seluruh dunia, termasuk menjadi sumber protein utama di kebanyakan negara Arab dan Afrika Utara, selain pemakanan penting di rantau Asia Tenggara, kepulauan Caribbean dan kawasan tropika yang lain.

Di Barat pula, daging kambing semakin mendapat publisiti meluas sebagai sumber protein yang lebih menyihatkan berbanding daging lembu, malah terdapat kajian mendapati ia lebih sesuai dimakan oleh penghidap masalah berkaitan jantung.

Kumpulan penyelidik Sistem Kerjasama Pendidikan Lanjutan Alabama (Alabama Cooperative Extension System-ACES) daripada Universiti Alabama dan Universiti Auburn, misalnya, mengadakan program pendidikan awam yang mempromosi daging kambing sebagai makanan yang lebih sihat.

KOMPOSISI KHASIAT

Kajian yang dijalankan ACES berkenaan khasiat daging kambing matang berbanding lembu, kambing muda, bebiri, khinzir dan ayam mendapati bahawa daging yang dihasilkan oleh kambing adalah lebih pejal dan mengandungi komposisi khasiat yang lebih baik.

Kesimpulan utama yang mereka dapati ialah kambing mengandungi paras kolestrol dan lemak tepu yang jauh lebih rendah berbanding daging lain, menjadikan ia sebagai pilihan makanan alternatif daging merah terbaik.

Dengan menggunakan potongan daging seberat tiga auns atau 85 gram, didapati kambing hanya mempunyai 2.6 gram kandungan lemak berbanding lembu 7.9 gram lemak, kambing muda (lamb) (8.1 gram), khinzir (8.2 gram) dan ayam (6.3 gram).

Melihat daripada segi kalori pula, kambing mengandungi 122 kalori (kal), berbanding lembu (179 kal), kambing muda (175 kal), khinzir (180 kal) dan ayam (162 kal).

Selain itu, kandungan lemak tidak tepu kambing jauh lebih tinggi berbanding daging jenis lain. Ini adalah baik untuk pemakanan manusia memandangkan lemak tak tepu membantu merendahkan risiko penyakit jantung dan strok.

Kebaikan lain yang menjadikan daging kambing sebagai sumber protein ideal ialah ia mengandungi semua jenis asid amino yang diperlukan tubuh dan kandungan zat besi yang tinggi dan mampu membantu penghidap anemia.

BAIK UNTUK JANTUNG

Kajian klinikal oleh Universiti Harvard pula, mengesahkan bahawa lemak tepu adalah lemak tidak sihat yang meningkatkan risiko pelbagai penyakit kardiovaskular, sedangkan lemak tidak tepu bagus untuk membantu membaiki paras kolestrol, melegakan keradangan, menstabilkan rentak jantung dan banyak lagi kebaikan yang lain.

Mereka mendapati bahawa lemak tepu menyebabkan paras kolestrol tidak baik meningkat dalam darah sedangkan lemak tidak tepu pula membantu mengurang keburukan itu dengan menaikkan paras kolestrol baik.

Keburukan utama kolestrol tidak baik dalam darah ialah kemampuannya untuk melekat di dinding salur arteri dan menyebabkan plak yang menjadikan ruang salur darah sempit atau tersekat, yang seterusnya menyebabkan serangan jantung atau strok.

Lantas penemuan itu mengukuhkan lagi keyakinan ACES bahawa daging kambing boleh membantu mengurangkan paras kolestrol dalam darah, mengurangkan risiko atherosklerosis dan penyakit jantung menjadikannya sesuai dimasukkan ke dalam diet jantung sihat.

Sebagai galakan pemakanan daging kambing, ACES menggaris dua peraturan asas menyediakan masakan berasaskan kambing.

"Ini termasuk gunakan suhu rendah kerana suhu yang terlalu panas akan menyebabkan daging kambing cepat liat, peraturan kedua pula ialah memasak daging dalam kelembapan seperti peraman (marinade) basah sebelum dimasak ataupun masakan berkuah seperti kari atau stew," lapor mereka.

SUSU BERKHASIAT

Semua kelebihan daging kambing daripada segi kesihatan itu diakui oleh penyelidik dari Jabatan Pertanian Universiti Babcock, Nigeria.

Malah, kumpulan penyelidik itu menekankan pentingnya nilai nutrisi kambing dalam aspek pengurusan kesihatan manusia sebagaimana yang dilaporkan menerusi artikel mereka yang diterbitkan dalam Jurnal Pertanian dan Kajihayat Amerika Utara.

Antara lain, artikel itu menyebut bahawa di Okinawa Jepun misalnya, ibu hamil dan yang baru bersalin digalakkan memakan daging kambing untuk menguatkan fizikal dan mengatasi keletihan.

Ia juga membincangkan betapa pentingnya susu kambing yang mempunyai komposisi yang lebih unik iaitu globular lemak lebih kecil dan mudah dihadam berbanding susu lembu.

"Ciri ini membolehkan susu kambing digunakan untuk merawat masalah alergi pada susu lembu, menjadikannya susu alternatif terbaik dan sangat penting kepada bayi, orang dewasa dan juga ibu yang menyusukan bayi," tambah laporan itu.

Selain itu, mereka mendapati kandungan zat mineral susu kambing adalah lebih tinggi berbanding mamalia lain menjadikannya amat berguna untuk merawat penyakit anemia yang diakibatkan oleh kekurangan zat besi dan penyakit tulang rapuh selain dilaporkan berguna dalam rawatan kencing manis.

Artikel itu menjelaskan tentang kebaikan susu kambing untuk kesihatan kulit, khususnya untuk membantu merawat penderita masalah seperti psoriasis, ek zema atau jerawat.

"Pakar dermatologi biasanya menggalakkan pesakit menggunakan sabun pembersih berpelembab berasaskan susu kambing untuk membantu melegakan kulit kering dan gatal dan seterusnya menyembuhkan penyakit kulit," kata laporan itu.

POTENSI PENTERNAKAN

Memandangkan terdapat banyak bukti saintifik berkaitan khasiat dan kebaikan daging serta susu kambing yang semakin diketahui ramai, maka tidak mustahil permintaan bekalan global akan melonjak naik dalam waktu terdekat.

Malaysia dilihat amat berpotensi untuk muncul sebagai pengeluar kambing bagi memenuhi permintaan itu berdasarkan kesesuaian keadaan iklim negara yang panas dan lembab sepanjang tahun.

Penternakan kambing meskipun dimulai secara kecil-kecilan tetap mampu mencapai kejayaan yang tinggi memandangkan kambing matang dengan cepat dan membiak seawal usia lapan bulan.

Lagipun, pemakanan kambing tidak cerewet dan boleh dibiarkan bebas meragut rumput dan tumbuhan renek belukar di kawasan kampung selain najisnya yang lebih kecil dan tidak sebusuk najis lembu.

Walaupun satu ketika dulu, penternakan kambing di Malaysia lebih sinonim dengan kaum India yang memang gemarkan sajian kambing terutamanya masalla, trend itu mula berubah kebelakangan ini.

Kini, semakin ramai pengusaha muda Melayu termasuk lepasan ijazah yang menjadikan kambing sebagai sumber rezeki khususnya bagi memenuhi permintaan untuk majlis akikah dan korban Hari Raya Aidiladha.

Tambahan pula, kerajaan telah banyak mengadakan pelbagai galakan untuk pengusaha muda membangunkan diri menjadi usahawan kambing yang berjaya sekaligus memajukan industri penternakan kambing untuk membantu menjana ekonomi kawasan luar bandar.

Ini sekaligus menggalakkan percambahan ladang penternakan daripada pelbagai baka dan hibrid kambing, menyediakan pelbagai peluang kerja kepada anak muda dan membantu menjana ekonomi luar bandar tanpa banyak risiko.

--BERNAMA

Dipetik dr web http://kpdnkk.bernama.com/featuresBm.php?id=953871

Wednesday, October 14, 2015

Kopi CEO

Caffeine ni tak lah sesuatu yg memudaratkn jika ianya natural. Liver boleh proses dan nyahkn ia sebaik selesai tugas caffeine iaitu...merangsangkn hormon kecergasan kita.

Reputasi caffeine sgt buruk apabila kbykn kopi kt luar bukan kopi tulin dan penuh bhn perisa dan unsur kimia serta sintetik terutama dlm mnghasilkn jenis yg berbentuk 3 in 1...

Kopi kita adlh kopi tulin, so ...caffeine nya adalah natural. Sgt bagus utk beri tenaga ...kita skg perlukan rangsangan tenaga yg cukup sbb trlalu byk toksin yg masuk dlm bdn. Bekerja dlm keadaan penat mmg syarat utma nk dpt pnykit

Tu belum citer ttg campuran santan kelapa dan gula tebu yg semulajadi sbg krimer...Kopi kita TAKDE SUSU...kan susu penuh toksik?

Skg ramai pakar dh temui...minyak kelapa adalah mknn selamat (tidak merangsang kolesterol), malah sgt diperlukan oleh tubuh bdn kita. Satu zat wajib juga...org barat je selalu burukkn hasil kelapa.

Kesimpulannya...semua bhn yg ada dlm kopi kita sgt istimewa ...mnjdkinannya sgt SEDAP, dan SELAMAT utk diamalkn secara istiqomah. Mengapa harus istiqomah?..

Sbb kopi kita ada yungkien lingzhi... yg trbukti dpt mnghentikan pmbentukan pnyakit (kawal radang) dan bantu buat detoks. Sbb tu berak dan kencing jd lbh lancar sebaik minum kopi kita...

Selain drp dpt caffeine natural...kopi kita juga ada lingzhi bertaraf yungkien. Satu species yg plg hebat dlm pasaran...di patent kn...kopi kita bukan sekadar sedap dan boleh beri tenaga...ianya bersifat mnghntikan radang. Kopi kita bersifat MERAWAT pnyakit...

Semua org boleh minum kopi ceo...

-Baby baru lahir
-ibu mngndung/dlm pntang
-pesakit darah tinggi/rendah
-kencing manis
-org tua lg uzur
-semua org tak terkecuali...apa jua pnykit ...

Terutama bg yg tgh demam dan sakit...nk cepat baik...minum antara 1-6 pket sehari

Bg sesiapa yg suka massage...boleh buat kopi ceo 3 in 1 ...sbg bhn lulur ... ��

Minum kopi lbh drp 4 cawan sehari...boleh menurunkn risiko kanser kolon berulang kembali

* penggemar kopi mmpunyai peluang yg tinggi utk pulih drp kanser

Btw,kalau mungkin ada yg bertanya kenapa ada stabilizer, emulsifier, silicon dioxide, anti-caking etc, kita harus paham utk buat kombinasi 3in1 or 4in1 terpaksa ada campuran bahan kimia sket tapi disebabkan kopi CEO ada lingzhi maka lingzhi dpt pastikan liver aktif sebaik saja kopi masuk dlm badan. Bila liver aktif, nyahtoksin utk bahan sampingan yg tidak berguna pada badan selamat dibuang dgn katanya.

Sunday, October 11, 2015

kenapa pilih shuanghor

Perkongsian dari Dr. Solha

Assalamualaikum. Bagi sesiapa yg masih belum yakin dgn syarikat shuanghor, meh saya nk citer sedikit maklumat yg disampaikan oleh Patrick smlm. Patrick ni dah 17 tahun buat bisness ni…sgt happy go lucky orgnya and a very down to earth person. Tak percaya bila diberitahu income nya mncapai hampir sejuta RM sebulan… dgn network yg berada di 5 buah negara, empayar nya ini tak perlukan seorg pekerja pun, tak perlukan satu kilang pun, tak perlukan KPI utk dipenuhi dan takde bos yg mengarahkan dia utk buat itu ini. Modal? RM37 je… Hidupnya seharian ialah memberikan HARAPAN JUJUR kpd org yg ditemui ttg kesihatan, penjanaan wang yg tiada limit dan masa yg tidak dikawal oleh sesiapapun melainkan diri seseorg sendiri. Takde KPI pun…

Ok.. yg plg best ialah bila tahu ttg maklumat penyelidikan terkini ttg produk kita. Di Taiwan, yungkien khas utk merawat kanser spesifik sudah dikeluarkn. Taksilap, skg sudah ada yungkien lingzhi khas utk kanser colon, paru-paru dan leukemia.

Prkmbangannya sma mcm di hospital lah. Lingzhi shuanghor juga ….daripada doctor GP biasa (yg merawat keseluruhan masalah kesihatan) dan kini dah ada lingzhi pakar…yg merawat khas utk kanser2 tertentu. Menurut Patrick, dlm species lingzhi kita, ada 200 jenis triterpenoid (agent mengawal radang). Skg kita dah brjaya mengekstrak 9 drpnya…dan ini adalah satu kejayaan yg sgt mahal harganya.

Utk mnghasilkn yk1 pada thn 2011 dulu, 4 tahun pnyelidikan tlh dijlnkan. Satu masa, seluruh ladang yk1 dimusnahkan. Sbb? Mereka dapati sgt susah nk tanam yk1 ni kerana semua serangga yg mmakannya akn jd lbh sihat dan mmbiak lbh byk. Sbb? Mmkn lingzhi yk1 tu, imun system serangga jd lbh kuat…

So mereka bina greenhouse yg sgt bersih dan bebas drp serangan serangga. Dikatakan…sesiapa yg boleh tinggal dlm greenhouse tu, boleh hidup sehingga 120 tahun… penanaman yg sgt professional tu mmbolehkan shuanghor dpt sokongan syarikat insuran. Sbb pihak insuran yakin, produk yg dihasilkan adalah selamat dan bebas drp sebarang toksik

Lagi satu, kata Patrick, jika nk pastikan syarikat kita adalah syarikat yg sgt jujur dan berkualiti, pastikan produk yg dijual adalah dihasilkan oleh syarikat kita sndiri. Syarikat tu punya R&D sendiri. Kebykn syarikat MLM yg lain, serta syarikat2 produk kesihatan/supplemen yg lain, produk adalah diperolehi drp kilang2 lain. Produk dibeli dan kemudian diperbaiki sikit2 dan dijual kpd pengguna (tukar label, tukar nama). Jadi harga brg akn sentiasa berubah mengikut harga daripada syarikat dimana produk itu dibeli. Utk makluman, sgt sedikit syarikat yg boleh buat R&D sendiri. Kebykn yg ada…hanya mengharapkan penyelidikan drp penyelidik2 di universiti2 shj (dgn menaja dan beri geran kpd university berkenaan). Produk2 yg dihasilkan tidak mengalami penambahan kualiti (sbb hanya brgntungan kpd minat universiti).

SH juga mmg tak sibuk nak market/iklan produk. Pernah nmpak nama shuanghor di mana2 tpt pengiklanan? Seposen pun tak dibelanjakan utk meng”gah”kn diri dan produk mereka di khalayak. Kenapa? Pengguna lah shj marketing agent mereka. Dan mereka sgt yakin, sbb produk mereka mmg selamat dan berkesan, pengguna pasti dpt mengalaminya sndiri dan berkongsi dgn org lain.

Dipendekkan citer, sy bersyukur ditemukan dgn produk yg sgt berkualiti ini dan berbangga mnjdi salah seorg “marketing agent” mereka …sbb? Sbb produk ini adalah produk yg JUJUR dalam membantu seseorg utk mencapai sebuah kehidupan yg penuh dgn kualiti dan hikmah.

Prinsip syarikat SH sgt realistic… memberi KESIHATAN, WANG dan FLEKSIBILITI MASA dgn serentak. Semakin matang kita dlm keluarga Shuanghor dan semakin kita tua, 3 aspek tersebut akn lbh mudah dikecapi.  Dan yg sgt best, network yg ditinggalkan setelah pengedar itu meninggal, boleh diwarisi oleh anak2. Bisness ni tak beri “ikan”, tapi beri “joran” utk anak2 yg mewarisi harta kita…Patform utk mereka meneruskan perniagaan ini tersedia dgn mudahnya…

InshaAllah, saya berusaha utk tua dlm keadaan yg sihat, punya cukup wang dan masa utk beribadah dan berehat. Mungkin tidaklah sekaya Patrick, tapi cukup utk tidak menyusahkan anak2 dan org2 sekeliling. Apapun, saya hanya boleh merancang dan berusaha ke arah itu. Selebihnya, saya pasrah dgn ketentuanNya juga. Sbb yg membuka hati ini dan mmberi keberanian utk melalui jln yg ditunjukkanNya itu adalah dtg dari Allah swt jua…Wallahualam.

Ada yg PM sy dh..

Betul ke Patrick tu dpt income sejuta RM sebulan? ...ye, tak mustahil income nya ratusan ribu sbln sbb dia ade 3000+ vm dan 44 diamond dan 4 gold diamond (RM100k keatas sbln)..

Sy nk kongsi satu pngalaman di mana sy menemui seseorg yg jika mengikut ramalan hospital, sudah tidak dpt diselamatkan lagi…

Beliau adalah seorg yg kaya, punya kedudukan yg cukup tinggi, punya anak2 yg berjaya spt beliau… kediamannya? Pd sy …sebuah mahligai indah.

Skg beliau sgt tenat…liver cancer stage 4. Beliau tlh disuruh pulang ke rumah kerana tiada lagi apa rwtn yg boleh diberi oleh hospital. Skg masih brtahan dgn lingzhi…Cuma beliau sgt skeptikal dan curiga dgn produk ini terutama kerananya ianya bersifat MLM. Kali terakhir sy berjumpa (smlm), beliau nmpaknya lebih redha pergi menemui Ilahi, drp ditipu dgn peniaga MLM spt saya.

Sedih sgt… sbb bukan ramaipun org kita berjaya mcm dia. Malangnya, masanya dihabiskan dgn mengumpul wang sampai takde masa utk memahami kesihatan dari sudut yg lbh realistic. Skg beliau takde masa utk faham kesihatan melalui sudut lain selain ubat hospital…dan takkn cukup mampu nk lalui pemulihan (sbb penuh curiga) walau punya wang yg cukup utk beli kesihatan tu balik…

Beliau juga tlh mengarahkn hospital utk buat chemo ke atas liver nya itu…wpun hospital tidak bersetuju dgn cdgnnya itu (chemo hanya akn memusnahkan lagi sel liver sihatnya). Tapi doc ikut juga arahannya. So chemo pun dh dijlnkan, itulah last rawatn yg doc boleh beri. Then, dia di suruh pulang….Liver kwn2…mana ada treatment.

Mngkin disbbkan itu beliau sgt kecewa dgn pergntungan hidupnya selama ini kpd ubat2an …rupanya prgntungannya itu tidak boleh buat apa2 lagi dgn liver nya itu. Baginya…jika hospital pun sudah surrender, pasti tiada apa lg yg boleh mnyelamatkannya. Lingzhi yg sy tawarkn kpdnya? Hanyalah usaha menghabiskan wang nya shj… bersyukur kerana sy tak punya duit yg byk dan kedudukan yg tinggi …sehingga boleh menghalang sy utk memahami alternative. Apapun, semua yg berlaku adalah ketentuanNya. Semua ini ujian bg beliau dan saya.

Inilah yg sy katakana…lingzhi ada lah HARAPAN. Sihat dan Sakit …lingzhi terus beri harapan. Sbb lingzhi terbukti mmberi harapan. Tiada siapa harus kembali kpdNya dlm keadaan berputus asa dan menyerah kalah…

Thursday, October 8, 2015

Ubat Semulajadi DiRumah

This is really good..keep this..

Greenzhi - magical toothpaste

Greenzhi mmg toothpaste. Tapi sbb ia mengandungi kandungan yg bebas kimia...(selamat digunakan dan di makn)...ia juga mengandungi LINGZHI.

Spt yg kita tau...LINGZHI kita istimewa sbb ianya adalah hakcipta terpelihara. Takde mana2 company lain (termasuk ubat hospital) dpt menandingi keupayaan lingzhi ni dlm merawat hal2 berkaitan radang (inflammation).

Bagi kita yg dh faham...semua penyakit adalah berpunca drp radang yg berpanjangan (silent inflammation) hingga menjadi Chronic inflammation. So segala masalah yg kita alami sbnrnya adalah kesan radang yg sdg dilancarkan oleh bdn (samada terkawal atau tidak).

Bila kita telan greenzhi yg ada lingzhi...radang yg sedang berlaku dpt dikawal...jika bdn sdg memusnahkan kuman, radang dibantu dan selesaikan masalah. Jika radang itu adalah jenis yg tidak terkawal...lingzhi redakan radang tersebut. Sbb tu greenzhi jd istimewa.

TAPI lingzhi yg ada kt dlm greenzhi tu sgt sedikit ya...amalkan utk kecemasan je. Selainnya kita guna mcm ubat gigi mcm biasa. Tenang hati tu bila lihat anak2 kecil kita main telan je greenzhi. Selamat no worries. Jgn le pulak di telan sampai abis satu tiub...nak dptkan khasiat sebenar lingzhi ambil le lingzhi yg ada...

Ini sijil istimewa kita ��...yg claim keupayaan lingzhi yungkien dlm mengawal radang (sistem imun dan kesihatan hati).  Di review setiap 3-5  tahun sekali  oleh panel saintis kerajaan Taiwan.
Untuk RESDUNG - Campurkan greenzhi dengan sedikit air , dan lumur dikawasan kiri dan kanan hidung.

GREENZHI - ubat gigi pelbagai guna

��UBAT SEISI MULUT
��Mengelakkan        kerosakan gigi
��Mencegah plak
��Menanggalkan karang gigi
��Merawat gusi berdarah
��Merawat ulser mulut
��Merawat nafas berbau
��Menguatkan struktur gigi, mesti kerap gosok gigi
��Utk gigi berlubang & sakit – [letakkn gz pd kapas dan sumbat di dlm lubang gigi]
��Utk bibir yg kring dn pecah2,sapukn gz.
��Gantikn gincu utk  merahkn bibir.
����Kes kelenjar air liur bermasaalah – air liur keluar tak blh kawal,gosok gigi sekerap yg boleh,sapukn gz dileher,ulg proses.
��Sesuai buat air kumur

��UBAT SAKIT KEPALA

��Merawat sakit kulit kepala
��Merawat kelemumur
��Merawat serangga kutu
����massage atau di sapukan dgn air bancuhan greenzhi dan dibiarkan di kepala selama 30 minit atau blh bawa tidur.

��UBAT SAKIT TELINGA
��Merawat masalah sakit telinga; letakkan sedikit greenzhi dihujung putik kapas dan gosokn kdlm telinga plahn2.
��Bertindik telinga, Sapukan dgn greenzhi utk elak kudis dan bernanah.
��Utk telinga dimasuki serangga [cengkenit, tungau, kutu babi]  letak gz dihujung putik kapas dan dikorek2 serta dipusingkan perlahan-lahan ke dlm telinga.

��UBAT SAKIT MATA
��mata letih, mata yg asyik mangantuk / utk kesegaran
����Di sapukan gz pd sekeliling mata,
mata merah dgn bengkak ����contoh kerja yg berkait dgn silau api dan berhabuk ,buat bancuhan air greenzhi, rendamkan dgn tuala dlm air greenzhi itu , perahkan sedikit kemudian diletakkan pada atas mata dan di bawa tidur seketika.
��Ketumbit/ bisul / mata bertahi,
Jd ubat titis dalam mata,
��Katarak – titiskan air greenzhi kedlm mata,ulg proses.

��UBAT SAKIT HIDUNG
��Merawat selsema,
disapukan greenzhi pada atas hidung atau di dlm hidung.
��Merawat hidung berdarah
disapukan greenzhi atas hidung ,di sekeliling dan dlm hidung.
��Bisul dlm hidun

��UBAT JERAWAT
��Disapukan gz pada jerawat.
����jika banyak jerawat halus,
Bancuh greenzhi & kopi ceo 3 in 1,+ sedikit air, disapukan pada keseluruhan muka dan dibiar sekurang-kurang 15 minit kemudian basuh dan stelah dkeringkn  gunakan toner .
����Rawatan berkait dgn kulit muka,  jerawat, jeragat, tompok2 hitam dan masalah berkait dgn kulit muka menggunakan kaedah ini dengan lebih kerap , lakukan setiap hari dlm seminggu utk melihat perubahan.

��UBAT SAKIT TEKAK
��Sama ada masalah sakit tekak, gatal tekak, batuk:
Gunakan gz sepert gula2; ditelan sedikit 2 atau buat bancuhan air gz kemudian diminum.
��Proses untuk mendapatkan kesan.
Gz boleh disapukan juga pada leher dan tengkok untuk cepat melegakan masalah batuk, tercekik makanan, tercekik tulang.

��UBAT SAKIT PERUT
��Jika kembung , samada baby @ kanak 2 @ dewasa:
Disapukan greenzhi dlm pusat, di sekeliling perut dan pinggang .
��Jika angin senggugut:
Sapukan greenzhi + air di perut, di sekeliling perut hngga ke belakang dan sapukan di bahagian ari2

��UBAT PENGGANTI       MNYAK URUT
��Jika kebas, lenguh, kejang, sejuk kaki & tangan
Gunakan greenzhi dan urut ditempat yang berkaitan,
Sesuai disapukan keseluruhan badan baby hingga golongan dewasa

��UBAT SAKIT KULIT
��Sakit kulit : eczema, Kayap, kurap, kudis,
luka /
terkena air panas/minyak panas/ekzos/panas seterika,
gigitan serangga/
ruam:
Sapukan sedkit air+ greenzhi setelah dibersihkan tempat berkenaan kemudian ditaburkan kopi ceo 3 in 1,atau, boleh dibancuh greenzhi dan kopi+ sedikit air .

��PEMBERSIH ...
��Mengelakkan dari masaalah wanita
Gunakn spt sabun, dan sapukan greenzhi pada tempat tersebut.

��BUASIR
��Gunakn  gz spt sabun dan bilas kemudian disapukn,dn biarkn .

��UBAT SAKIT KUKU
��Bersihkan kuku dan sapukan greenzhi ditempat berkenaan dengan kerap.

��RAWATAN SELEPAS BERSALIN
��sapukan greenzhi + air pada perut diseliling dan dibelakang kemudian dibalut dgn barut
��sapukan greenzhi + air pada dada, bahu, leher dan belakang utk menggalakan pengeluaran susu.

����Ulg proses,utk dpt ksan dari grennzhi.
����Asas merawat penyakit, adalah rawat punca.. sgt dgalakkn mkn produk berterusan ....
Moga ihtiar ini brhasil,bila dicuba....
Insya'Allah,
WallahuA'lam.

�� Testimoni

Erni,dungun :
Kalo ikut kn  mmg produk ni  mhl, tp bla bkesan..mmg xmahal dah..ade duit tp xshat mcm da xde nilai duit tu..
��Greenzhi ( gz ) mmg terbaik wat ms ni..ank2 kta bla nmpk je bhingus..trus bg mkn gz lbh dr biase...mlm2 sapu kat muke..
�� Bla nmpk mcm nk dmam, lpas mandi sapu je gz dr kpale smpai kaki..alhamdulillah xmlarat..
��si  Adik xpandai hembus hingus..mkn gz muntah kahak n berak cair..mmg ok esoknye..
��hari tu Si abg pun muntah2..alahan susu  dn ..wat cr yg same..mmg muntah spjg ari..esoknye da ok..
�� ....Akhirnye bla dah tengok ank2, ade kesan baik...
cik suami kta nk  cuba minum soya..sblum ni xnk cube pun..bru2 ni ubt jantung dia  ,dah bg kesan penat..pastu bg mkn nutrihealth..pg td br nmpk kencing, xbhenti2 pastu hri ni nmpk dah xsakit dada.
��Insyaallah mgu dpn nk oder jiahor lingzhi....xpe r mahal pun..lg cpt bkesan..janji shat..

Ubat gigi "Greenzhi" lbh 20kegunaan selain jd pembersih mulut.
��Ia bleh sapu utk ulser mulut,
��ruam,
��gigit srangga,gatal2 ekzema,gatal keputihan,
��pening kepala,
��ketuat,
��stopkn p'darahan,
luka terkoyak,
��melecur,bisul,gatal scabies,
�� batuk, skit tekak, gatal tekak

��turunkn panas demam,sapu di pusat utk prob perut & demam dll.

Sangat  best..

�� First aid paling murah & selamat..

Beberapa Testimoni
✅"adk sy yg skolah rendah tu dulu ade byk ketuat kecik2 kat tapak kaki..
tiap2 mlm sapukn gzhi+air sket bla dia tdo..
lps bbrp bulan, alhamdulillah dh xde ketuat lg smpai skrg.."

✅Ade ustazah dlm group ummu,  beli 30 tiub  greenzhi...share dgn anak murid dia...ayat simple...
"Nak cuba ,Ubat gigi sya? ia slmt, byk kegunaan...

✅" ada ustzh beli sebulan 150 tiub Greenzhi jual kat cikgu2 dan murid2.
Just share florida blh kurangkan IQ..."
.......Dn dlm  greenzhi tiada florida..

✅Kencing xlawas. ."UTI" sakit masa kncing... lepas sapu greenzhi sbgai feminine wash...sakit dah hilang...dah kurang g toilet nk kncing... Alhamdulillah..

✅Nenek,80yr,Koma, Icu kes strok sbb high blood press.. Anaknya terdesak, masukkn "Ubat gigi Greenzhi" dlm mulut ibunya (sbb kehabisan yk lingzhi pd hri minggu)

Reaction bagus: Nenek tersebut berak byk sampai kene tukar cadar hospital. Lps tu nenek sedar beransur pulih, blh keluar wad..alhamdulillah.

✅ Hadiahkan gz kpd sesiape yg nak gi umrah...sakit tekak n batuk...telan sikit.. jika perlu, campur sdkt air zamzam dan mnum mcm ubt batuk...
Tak prlu  mnum air lps tu..

✅Baik juge utk buasir dan ulat air(athlete's foot).. juge alah racun serangga pada petani2..

Radang

Assalammualaikum...

You all semua pernah dgr ttg inflammation (Radang)? Understanding this is the key to health
Rupa2nya...kita telah salah faham ttg radang...

Bila berlaku radang...5 simptom akn kita rasai:

1. Sakit
2. Bengkak
3. Lebam
4. Panas
5. Hilang fungsi

Radang ni lah program baikpulih yg ALLAH sediakn dlm diri setiap manusia...

But of course...no pain no gain. 5 perkara di atas harus dilalui dgn redha, yaking dan tawakkal ke atasNya..5 prkara tu lah namanya HEALING CRISES..

Krisis yg brlaku dlm proses pnymbuhan

Wbgmnapun...krisis yg bersifat pnymbuhan ...mestilah mmpunyai kawalan drp HATI (liver) yg sihat...

Jika HATI tak sihat (eg. Fatty liver)...krisis yg brlaku adalah bukan bersifat bailpulih...tp bersifat merosak.

Rawatan alopati (ubat2 hospital)....mngandaikn HATI kita semua tak sihat dan tak mmpu kawal krisis pemulihan. Jd utk elak drp melalui krisis merosak...ubat diberi utk SUPPRESS proses radang.

Apa berlaku bila radang di suppress?

1. Radang ttp terus berlaku sbb ini fitrah perlindungan yg diberi tuhan. Tapi suppression itu mjdkn radang itu brlaku secara senyap...tanpa disedari oleh pesakit

2. Radang senyap ttp mnghasilkn 5 simptom di atas...kesan brlngsungnya 5 simptom di atas secara BERTERUSAN inilah punca organ2 yg terlibat mnjd lemah dan rosak secara progresif...

3. Radang yg bertujuan utk baikpulih akhirnya mnjd punca yg mybbkn kerosakan organ... setiap pnyakit yg terbntuk adalah disbbkn organ2 tertentu yg dh lemah dan tak berfungsi dgn baik...

So kawan2... nak buat baik pulih tak? Takde penawar dlm dunia ni yg boleh mbaiki kerosakn bdn kita melainkn bdn kita sndiri.

Utk hidupkn balik fungsi asal radang...kita kena pastikan HATI kita sihat...

Sihat ke hati kita? you all tau tak hospital tiada ubat utk rawat HATI?

Pnykit2 yg brkaitan HATI...spt alahan, sinus, gout, diabetik, hypertension, high cholesterol dll...terutama yg dikategorikn sbg pnykit autoimmune... TIADA UBAT YG BOLEH MNYMBUHKN...

Ubat hanya diberi ...adalah brtujuan utk SUPPRESS radang yg berlaku...

Dan sesungguhnya...semua ubat ada side effects...bila ada side effects...liver akn terus tenat...dan bila liver tenat...radang baikpulih takkn berlaku. Yg berlaku hanyalah radang senyap...SILENT INFLAMMATION

So far...sy menemui hanya ada satu produk yg diiktiraf boleh rawat HATI yg rosak...

Hanya produk ini sj yg boleh jamin bhw setiap radang yg brlaku adalah kesan HATI yg sudah dirangsang kekuatannya... of course, dgn izinNya jua...formula ttg HATI yg sihat dpt diaktifkan..

So basically...inilah ��sbbnya sy berani lalui krisis...dan alhmdulillah...satu2 pnykit sy brjaya disembuhkn. Again dgn izinNya jua of course

Kolesterol

First...jika ada masa...bacalah link tu..

http://www.tbyil.com/Cholesterol_Statin_Discussion.htm

...dan link2 lain yg berkaitan. Rahsia dh terbongkar lama...tapi kita masih mudah ditipu hidup2.

Cholesterol yg tinggi bacaan tu ...memberi kita warning tentang lebihan kerja yg trpksa dilakukan oleh bdn. Dgn kata lain...bdn dah sarat dgn toksik. Itu sbb lbh byk cholesterol diperlukan utk selesai kn masalah bdn (utk mmberi lebh tenaga kpd sel otak utk berfikir...)

Apa fungsi kolestrol? SANGAT2 PENTING...wahai kawan2 semua. Yg paling penting ...Kolestrol ni diperlukan di dalam sel otak otak kita!!!

Sbb tu...org yg berpnykit berkaitan dgn saraf otak (dementia, alzheimer, parkinson, depression etc)....adalah org yg dah tak boleh hasilkan kolestrol dgn cukup. Mengapa tak leh hasilkan? Sbb selalu kena paksa turun dek ubat2an...

Bila sel otak tak cukup zat...sbb tu lah jadi kurang waras fikiran tu. Kurang semangat juang...dah tak nampak logik ...senang diperdaya dan terpengaruh dgn fitnah dunia...

Tak percaya?...baca link2 di bwh...

http://holistichealthnaturally.com/cholesterol-on-the-brain/

http://www.hcahamilton.com/all-about-cholesterol

http://www.healthline.com/understanding-cholesterol/anatomy-animations#1/bodies-in-motion-cholesterol

Cholesterol dipersalahkan sbb prjalanan cholesterol tersangkut di dlm salur2 darah...

Bila terlalu byk kuman dlm bdn...atau berlaku kecederaan...radang akn berlaku. Radang pada salur darah akn mmerangkap kolesterol yg bergerak mnjlnkan fungsinya...mcm jalanraya yg retak...pasti ada yg tersangkut dlm retakan tu. Apatahlagi kolesterol...cecair bersifat lemak. Mestilah tersangkut kan?

Apa tindakan kita selalunya? hentikan radang atau kurangkan pghasilan kolestrol?

Ubat yg halang penghasilan kolestrol selalunya adalah yg jenis statin...and statin-based medicines are very very toxic. Di sesetgh negara...yg dh faham ttg bahaya statin...mengharamkan amalan statin. Kita? Cuba check jenis ubat kolestrol yg diberi...

http://www.realnews24.com/statin-nation-the-great-cholesterol-cover-up/

Tuesday, October 6, 2015

Pharmacological Actions of Lingzhi

According to Dr. Shigeru Yuji's clinical experiment, the reason why lingzhi is effective is because of its basic functions:
1. Lower cholesterol in the blood and the amount of excessive fat.

2. Reduce blood sugar level and restore pancreas functions.

3. Lower blood lipids and stabilize red cell membrane

4. As it contains Adenosine, it can inhibi blood platelet's aggulation, break down thrombi and prevent thrombogenesis.

5. Improves the function of the Cortes of the adrenal glands to maintain endocrine balance.

6. Elevates the natural healing ability of the body and allows the body to establish a strong immune system.

7. Prevents tissue cell degeneration.

8. Prevent senility, maintaining a youthful constitution.

9. Reduce the side effects of antihypertensive drugs.

10. Prevent organic is degeneration.

11. Prevent allergy caused by antigens, because it inhibits the release of histamine.

12. Helpful in the prevention and treatment of cancer and inhibit cancer cell metastatic.
     a. Normalizes body functions to prevent tissue degeneration.
     b. Prevent sudden death of cancer patients caused by thrombosis.
     c. Inhibits thrombogenesis, break down thrombi on the wall of surrounding tissue ad removes blockade if cancer medication, hence increasing the effectiveness of anti-cancer drugs
     d. Relieves pain caused by cancer.

Important components of Lingzhi

1. Triterpenoids : modulate immunity, reduce cholesterol, promote disaggregating of thrombi, improve elasticity of blood vessels, increase mobility of blood flow, enhance liver function (detoxification), alleviate allergic conditions, activate two-way modulation
2. Polysaccharides - these can improve the body's immune system and eliminate viruses. Japanese pharmaceutical companies have refined it into a medicine and it has been approved by Health Ministry of Japan as preventive medicine.
3. Adenosine - remarkable in subduing the formation of thrombi, cleansing the bood, and improving functions of the circulatory system. Some plants may contain either triterpenoids or polysaccharides buy lingzhi has both, which give it its miraculous efficacy.

Monday, October 5, 2015

Ganoderma (lingzhi) - A miraculous herb

For thousand of years lingzhi has been considered by the Chinese to be a high quality herbal medicine. Sheng Nong's Herbal Classic, the earliest extant monograph on material medica in China, has listed lingzhi as the top grade drug - the best medicine that does not have any side effects, even after consuming it for a long time. It can improve one constitution, increase the body's healing ability, help maintain a healthy body and promote longevity.

Chinese pharmacologist Dr Li Shi Zhen classified lingzhi into 6 categories by colour. They are Black Lingzhi, Purple Lingzhi, Blue Lingzhi, White Lingzhi, Yellow Lingzhi and Red Lingzhi.

Under the attentive research done by both Chinese and foreign scholars, as well as collaborative analyses and clinical experiments done by hospitals, colleges, and pharmaceutical manufactures, its extensive efficacy has been discovered.

It is :
- hematocathartic
- detoxicant
- diuretic agent
- liver protector
- intestine regulator
- cardiotonic
- blood pressure adjustor
- a cold tonic
- antitussive agent and expectorant
- a tranquilizer
- an anti tumor drug

Saturday, October 3, 2015

Hati..apakah warnamu??

Assalam..lama sudah tk sign in ke blogger..dah tentu dah lama tk update any entries. Sedangkan disini la kuluahkan rasa hati, hasil pembacaanku, hasil perbincanganku dan sebagainya. Hanya skrin ini dpt menzahirkan apa yg terbungkam dihati dan apa yang tersirat di minda...eh mcm nak berfalsampah pulak ye...
 
Anyway, for the past 7 months of absence from blogging, many things have happened in life. Dan sebab byk yg berlaku tu la aku akhirnya terpikir utk mulakan hidup yg lebih baik dan sihat. So, entry kali ini aku nk ckp pasal hati..secara umum pun kalau hati kita hitam, mula la ada rasa iri hati, sakit hati, dengki semua ada la..so bila dah mcm tu masalah timbul antara adik beradik, antara sahabat handai, jiran tetangga, masyarakat, negeri, negara dan seterusnya dunia pun boleh jd huru hara. Selalu pun org2 alim byk mengingatkan kita supaya membersihkan hati kita kan..Well it make a perfect sense, sama jugak la dgn hati yg ada dlm diri kita ni sebagai organ yg penting. Kalau hati kita dah rosak, bahagian lain dlm badan pun mula mengalami kerosakan.
 
so kita lihat apa fungsi hati:
1. memusnahkan bahan toksin yg tidak diperlukan oleh tubuh
2. merupakan tempat simpan tenaga, vitamin dan mineral
3. menghasilkan hormone baik
4. baik utk system imun tubuh dan melindungi drpd serangan penyakit
5. mengekalkan tenaga dan seimbangkan kolesterol dlm badan
6. memudahkan system penghadaman
7. menghasilkan protin
8. detoks
 
Can we say, hati is the most important organ now? definitely yes kan...so aku rasa bertuah sgt bila ada kawan yg mengingatkan pasal ni..mmg la dia pun ada product yg boleh membantu tp main reason yg trigger me was bila dia bgtau pasal fungsi hati ni..adohai..selama 40thn hidup ni asyik nk jaga jantung la itu la ini la but never focus on hati..kesian hati kita kan tugasnya berat tp kita buat tk endah je...
 
so I simplify : why try the product? reasons being :
 
1. umur - bila umur dah meningkat, mula la senang nk dpt penyakit. bila dah sakit lambat pulak nak baik..macam apa yg berlaku Jan 2015, batuk yg melarat lebih sebulan membuatkan aku mendapatkan rawatan susulan..Nah!! kena tahan diwad seminggu dan mc lg seminggu. Batuk & kahak menyebabkan agak sukar bernafas..risau la jugak kan..tapi agaknya ini la masa utk aku berehat sebentar dr rutinku. Badan dah penat agaknya sebab travel by bus setiap hari ke tmpt kerja.
 
lepas tu, baru2 ni Sept 2015, kematian sepupu yg masih muda akibat kanser paru2. Yg ni mmg terkejut sangat rasanya sebab ingatkan she can survive coz awal thn dia ckp tk de apa2..rupanya lepas kematiannya baru tahu yg dia mmg menderita kanser utk sekian waktu..hmm...
 
umur baru 39 tahun, dah kena kanser tahap 4. Sepanjang masa dok melawat dia di hospital, I terpikir bila dah sakit, susah dah nak beribadat asyik terlantar je kan..org lain yg bacakan atau dengarkan ayat Quran. Kita ni umur lg tua dr dia..bila2 masa je nanti entah kita pulak kena panggil..cukup ke amalan. Kita selalu dgr org kata..haaa..makcik kuat lagi walau dah 70-80 thn. I wanna be like that, tua tp masih ada kudrat so tk payah nk susahkan sesiapa.
 
Once I have fibroid, agak besar jugak..mmg la dah remove. Tapi yg buat risau bila tahu kita masih ada chances of getting cancer lak..tolong la..tk nak la jd mcm my cousin tu...so mmg kena start pikir pasal health ni..
 
2. gemuk dan senaman - bukan tk sedar badan ni besar..maklum la susah betul nk lawan nafsu mkn..kalau boleh setakat rasa je tk pa jugak..ni bila makan mula tk sedar diri..pastu senaman pun malas. Dulu dok makan herbalife la..konon nk diet, dpt la setahun..ada la kurg sket tp still tk senaman..so bila stop je lg la kuat mkn..rasa mcm double naik berat ni..adoi...problem lain lak dtg..senang sgt nk mengah esp bila jln naik tangga ke..naik bukit ke..hmm..
 
3. waris - frankly sejak operation buang fibroid tu i wont be able to get pregnant. Dah tentu tiada anak2, so siapa la yg akan doakan kita bila kita tk de nanti..Mmg la ada anak2 sedara, anak2 angkat tp boleh kah kita mengharap mereka utk doakan kita. Tak kata org lain la, diri sendiri pun selalu lupa nk sedekahkan Al-Fatihah utk my parents. So, kalau u tk mau berusaha utk hidup lebih lama, cukup ke masa nk prepare utk kehidupan akan dtg. I know I'm not well equip yet.
 
well, apapun kita harus berusaha..Im writing this not because I ni pakar kesihatan but Im reminding myself other than sharing my own opinion. Disebabkan semua tu la yg menyebabkan I want to find something utk improvekan kesihatan hati..semoga bila hati sihat, anggota bdn lain pun sihat. Alhamdulillah, Im starting taking lingzhi. Lingzhi ni biasanya org cina yg tahu khasiatnya dr dulu lg kan..so tak salah kalau kita pun ambik apa yg baik dr diorang sebagai panduan.
 
Ok, kali ni i just share the "why" yg menyebabkan saya bersedia utk mencuba product ni..InsyaAllah next entry I will share the product itself and any other related health matters. Kalau ada yg terkhilaf maafkan ye..semoga ada manafaat yg kita dpt dr perkongsian ini.