My Scrapbook: 2010

Thursday, December 23, 2010

4 Anugerah Allah Kepada Orang Sakit

Rasulullah SAW bersabda: bagi orang sakit empat kelebihannya:
1. Qalam yang mencatit amalannya, tidak akan mencatit amalan kejahatannya tetapi akan mencatit amal kebaikkan selama ia sakit.
2. Allah menyuruh para Malaikat mencatit amal kebaikkannnya semasa dia sihat dahulu,walaupun pada masa sakitnya ia tidak dapat melakukannya, tetapi tetap mendapat pahala tersebut.
3. Setiap sendi yang mengalami kesakitan akan terkeluar dari sendi tersebut dosa dari amalan kejahatannya terdahulu.
4. Jika dia sakit sehingga mati, matinya mendapat keampunan dari Allah SWT. Jika ia sembuh Allah juga mengampun segala dosanya.

10 Golongan Yang Tidak Dapat Mencium Bau Syurga

1. Pembunuh orang kafir mu’ahadah iaitu orang kafir yang mengikat perjanjian keamanan dengan orang ISLAM.
2. Orang mengaibkan atau mensia-siakan tanggungjawab yang diamanahkan oleh ALLAH SWT. Contohnya, amanah anak-anak terhadap ibu bapa dan sebaliknya.
3. Orang yang berilmu tetapi ilmunya digunakan semata-mata mencari keuntungan dan kepentingan duniawi
4. Orang yang berangan-angan untuk beramal namun tidak pernah berusaha mengerjakannya.
5. Semua penderhaka sama ada kepada ALLAH SWT, Rasulullah SAW, Ibubapa dan lain-lain.
6. Peminum arak
7. Orang memutuskan silaturrahim.
8. Orang tua yang berzina
9. Orang yang sombong, bermegah dengan hal duniawi.
10. Isteri yang meminta diceraikan tanpa ada suatu kemunasabahan/kesalahan/keuzuran yang dibenarkan oleh syarak.

Siti Aisyah melakukan 4 perkara sebelum tidur

Diriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda kepada Saidatina Aisyah, ” Wahai Aisyah, jangan engkau tidur sebelum mengerjakan 4 perkara:
1-Mengkhatam Al-Quran.
2-Menjadikan para Nabi sebagai penolongmu di hari Kiamat.
3-Menjadikan agama Islam sebagai redha kepadamu.
4-Mengerjakan ibadat haji dan Umrah.
Kemudian Baginda SAW mengerjakan solat dan Aisyah berada di tempat tidur hingga Baginda selesai mengerjakan solat. Lalu Saidatina Aisyah berkata : ” Wahai Rasulullah SAW, Tuan perintahkan saya mengerjakan empat perkara yang tidak mampu saya lakukan sekarang”.

Rasulullah SAW tersenyum sambil bersabda : Apabila kamu:
1-Membaca surah AlIkhlas sebanyak tiga kali. seolah-olah engkau telah mengkhatamkan Al-Quran.
2-Apabila engkau berselawat kepadaku dan kepada para nabi sebelumku, sesungguhnya kami telah memjadi penolongmu di Akhirat nanti.
3-Dengan engkau memohon keampunan kepada semua orang beriman, maka mereka telah meredhai engkau.
4-Jika kamu menyebut Subhanallah. sesungguhnya engkau telah menunaikan haji dan umrah.

Wednesday, December 15, 2010

Sinar Ayat Kursi

Dalam sebuah hadis, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah sehingga Baginda mendengar jawaban salam dari isterinya. Di saat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu.
Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadis-hadis:

1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia akan masuk syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap shalat fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi2, serta Allah melimpahkan rahmat padanya.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid..

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan niscaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Best Gift

Hari ni umi rasa happy & lega sangat..bukan hanya sebab hari ni ulangtahun perkahwinan umi tp sebab Etot dah balik ke rumah. Malam tadi umi balik lambat, umi singgah Giant dulu untuk beli barang tp memang setiap kali sampai depan pagar rumah, umi berharap sangat Etot akan tunggu disitu..tapi malam tadi doa umi dah dikabulkan..mengalir airmata umi bila Etot berlari ke arah umi..tentu saja umi peluk cium puas-puas..walaupun badan Etot agak kotor tapi umi sanggup..terlerai sudah rindu umi..Alhamdulillah.
 
Etot pun tk henti-henti mengiau, macam banyak cerita yang Etot nak cakapkan..Etot pun lapar, so umi kasi makan dulu kemudian mandikan Etot. Etot nampak kurus sikit, bulu pun ada yg tercabut, agaknya bergaduh dengan kucing lain tapi masa umi mandikan Etot, Etot diam saja..agaknya dia pun tak selesa badan dia kotor..memang umi sentiasa pentingkan kebersihan Etot sebab umi suka peluk cium Etot, mesti la Etot sentiasa bersih dan wangi.
 
Lepas dah keringkan badan, Etot macam tak mahu berjauhan dari umi dan abah..ikut saja mana umi pergi, ke dapur, ke bilik..akhirnya Etot duduk atas riba umi, minta dibelai-belai..mestilah umi lakukan sampai Etot tidur atas riba umi..tentu Etot letih cari jalan pulang. Sayu hati umi bila pikirkan yang bukan-bukan sepanjang ketiadaan Etot; macam mana Etot makan, tidur dan sebagainya mesti semuanya tak terurus.
 
Bila umi nak tido, Etot terus landing antara kaki umi..terasa panas badan Etot tapi umi suka macam tu sebab umi tahu Etot ada dan dekat dengan umi. Sepanjang malam Etot tidur, masa umi bangun pagi Etot pun bangun. Rutin biasa bermula semula..umi dukung Etot ke dapur untuk makan, dan Etot akan tunggu umi mandi, solat dan bersiap. Happynya umi..

Tuesday, December 14, 2010

Etot M.I.A

10 dec 2010 yg lalu, aku kehilangan sesuatu yang aku sayang..tetiba je dia pergi entah kemana..sunyi rasa tak mendengar suaranya..Etot, umi rindu pada Etot..kenapa pergi dari umi? Etot merajuk ke dengan umi sebab umi selalu kacau Etot, suka peluk Etot, suka cium Etot..Abah pun suka kacau Etot kan..tapi kami tk pernah marah Etot sebab sayangkan Etot..

Umi suka sangat bila umi balik kerja Etot tunggu umi kat atas rak kasut tu..bila sampai ke kereta depan pagar Etot cepat2 lari lompat tingkap sebelah abah masuk dalam kereta..kadang-kadang Etot temankan abah hantar atau ambik umi kat stesen bas..dalam kereta Etot suka umi dukung atas bahu umi..kadang-kadang Etot duduk kat seat belakang dan tinjau-tinjau keluar tepi tingkap..macam Etot tahu je apa yang Etot tengok..
Tiba hujung minggu umi akan mandikan Etot, tuala Etot pun sengaja umi beli sama warna dengan bulu Etot. Umi akan dukung Etot masuk dalam bilik air tapi Etot selalu tak nak turun sebab Etot tahu nak kena mandi..tapi masa umi mandikan Etot, Etot tak banyak ragam..

Kebanyakan malam Etot akan tidur di tengah-tengah antara kaki umi..terasa panas badan Etot bila Etot sandar pada kaki umi..kadang-kadang Etot datang tidur celah ketiak umi..Sekarang tak ada Etot nak kejutkan umi pagi-pagi..selalu masa alarm clock berbunyi Etot akan bangun dulu lepas tu datang kat umi, gigit-gigit manja kaki umi, tangan umi, nak suruh umi bangun sebab masa tu masa untuk Etot makan..umi suka dukung Etot ke dapur, lepas tu umi mandi. Lepas makan Etot akan tunggu depan pintu bilik air tu sampai umi keluar..Etot nak minta umi belai-belaikan..masa umi solat Etot tunggu umi jugak..tapi kadang-kadang Etot nakal panjat belakang umi especially masa umi rukuk..tapi umi tk pernah pukul Etot, umi cuma cakap tegas sikit jer..umi tau Etot dengar cakap..walupun kalau dengan abah Etot lebih ikut dan setia dengan dia..Sejak Etot tak de ni, semalam umi dah lambat bangun..kelam-kabut la umi..dah lambat sampai opis..

Umi rindu la kat Etot, tiap hari umi tengok tempat tido Etot, bekas makan, bekas litter, tup air..semua tu buat hati umi sayu..mesti rasa nak menangis..sebelum tido mesti umi tengok gambar Etot dulu..sampai hati Etot tinggalkan umi ye..Pagi tadi sebab umi teringat sangat pada Etot, umi cakap dengan bekas makanan Etot..umi panggil Etot tapi sunyi jer..

Oklah sayang, umi tulis kat sini pun dah mengalir airmata umi..umi doakan Etot selamat walau dimana pun Etot berada. Umi akan sentiasa merindui Etot..sepanjang Etot bersama umi, umi bahagia sebab tingkah laku Etot selalu menceriakan umi..hilang penat umi bila layan Etot..Dalam hati umi masih ada harapan agar Etot kembali pada umi..Abah pun masih biarkan pintu terbuka sikit tiap malam..umi tahu walaupun abah nampak cool je tapi dia pun sedih kehilangan Etot.. 

Oletot @ Etot : I luv u so much....even we only have a year and half time together but you'll be always on my mind..

Oletot @ Etot

Wednesday, December 1, 2010

7 Tanda Hati Sudah Mati

1. Payah hendak ingat akan Allah SWT pada waktu susah atau waktu senang.
2. Payah hendak mendapat kesan dari peringatan yang datang dari ayat-ayat Allah SWT.
3. Terlalu cinta dunia dan mementingkan diri sendiri.
4. Cenderung kepada perkara haram dan syubahat.
5. Berbangga dengan pendapat-pendapat batil.
6. Cenderung melakukan ketidakadilan dan penzaliman.
7. Menafikan Allah SWT dan kekuasaan-Nya.

Cara mengubat hati yang mati:
1. Berusaha menjauhi makanan yang haram dan syubahat.
2. Usaha supaya mendapat pendidikan dan pimpinan yang mursyid.
3. Selalu mencari kebenaran dan berusaha berada dalam kebenaran.
4. Bersahabat dengan orang yang hatinya suci dan murni.
5. Membuang sifat cinta terhadap dunia.

Wednesday, November 24, 2010

Pelajari Rahsia Penyakit Melalui Jari

Asas 5 jari
Jari telunjuk : usus
Jari tengah : Jantung
Jari Manis : Imuniti
Jari kelingking : Rahim/Tulang Belakang

Cuba anda lihat pada ruas jari2 anda...Kalau ruas jari kehitaman tu maknanya badan kita ni penuh dengan racun dan toksik…perkara tersebut boleh menyebabkan badan kita dijangkiti sembelit.

Seterusnya, kalau kita sebagai seorang wanita, cara untuk tengok sistem dalaman perempuan kita pulak, adalah dengan melihat pada jari kelingking kita…kalau jari kita meruncing atau bengkok, maknanya haid tak teratur, keputihan, senggugut, dan berkemungkinan rahim kita jatuh.

Kalau tapak tangan berbintik maknanya masalah angin…cube periksa tapak tangan masing2, kalau yang suka marah2 tu mungkin angin dalam badan banyak, sebab itulah selalu rasa nak marah dan naik angin aje.

selain itu, pernah tak sahabat2 mengalami masalah tapak tangan berpeluh atau lembab ke??? Jika ya, itu tandanya badan kita mudah diserang sel2 kanser. Jika perut ibu jari berwarna biru kehijauan maknanya seseorang itu mengalami masalah resdung, alergi, dan penyakit paru2.sekiranya, perut ibu jari ada urat hijau kebiruan maknanya anda seorang pengidap gastric.

Selain itu, urat biru /hijau pada pergelangan tangan, tapak tangan, sepanjang jari dan betis kaki maknanya seseorang itu mengidapi stress atau tekanan dalam kehidupan sehariannya..

Sseterusnya, ini saya kira yang paling menarik untuk kita tengok sekiranya kita sebagai seorang wanita.cuba sahabat2 tengok pada kuku setiap jari anda..jika terdapat bulan sabit berwarna putih di setiap jari anda bermakna anda mengalami hormon yang tidak seimbang. .tapi berlainan pulak sekiranya anda mempunyai bulan sabit yang berwarna putih itu hanya pada ibu jari sahaja, itu menandakan anda seorang yang sihat..insya allah...

8 Penyakit Tidak Baik Yang Lahir Dari Perasaan Sakit Hati

1. Sentiasa berbicara perkara tidak baik dan mencela orang lain.
2. Bergembira apabila melihat seterunya ditimpa bala atau ujian Allah SWT.
3. Tidak bertegur dengan seterunya.
4. Berpaling dari seterunya dan menghina seteru.
5. Mengumpat dan mengata kepada seterunya serta membuka rahsia seterunya tanpa keizinan syarak.
6. Menceritakan kisah seteru dan menghina seterunya.
7. Memalukan dan menyakiti seterunya.
8. Menegah dan menghalang orang lain daripada membayar hutang kepada seterunya.

10 Kelebihan Orang Berpuasa atau Orang Berlapar kerana Allah SWT

1. Hati menjadi bersih dan akan merasai kelazatan berzikir kepada Allah SWT.

2. Dengan berpuasa dan berlapar kerana Allah SWT, nafsu menjadi hina kerana nafsu tidak memperolehi tenaga untuk melakukan maksiat kepada Allah SWT.

3. Dalam keadaan berpuasa atau berlapar kepada Allah SWT, seorang mukmin tidak akan lupa pada azab Allah SWT disamping akan mengingati mereka yang sentiasa menerima ujian Allah SWT dengan cara berlapar, iaitu mereka yang mereka menjadi pilihan Allah SWT ( fakir dan miskin yang mukmin,)

4. Dalam keadaan berpuasa dan berlapar kerana Allah SWT boleh mematikan segala dorongan hawa nafsu serta akan lahir tenaga anugerah Allah SWT, segala amal ibadat yang dilakukan dalam keadaan tersebut adalah Ikhlas dan mendapat pertolongan daripada Allah SWT.

5. Mengelakkan tidur dan bertenaga untuk berjaga malam kerana setiap yang makan mesti memerlukan air untuk minum, yang minum pasti akan mudah tidur dengan cepat.

6. Meringankan diri untuk menunaikan ibdat dan menimbulkan perasaan untuk bermunajat kepada Allah SWT. Sementara mereka yang kenyang akan menghabiskan masa untuk menyediakan makanan dan berpoya-poya sambil menikmati hidangan.

7. Stamina yang lahir dari roh puasa adalah stamina yang sihat, sementara stamina yang lahir dari tubuh badan mereka banyak makan adalah stamina yang tidak sihat.

8. Berpuasa dan berlapar secara sebenar mengikut Islam, boleh menjimatkan ekonomi dan mendidik hidup secara sederhana sementara mereka yang banyak makan akan berbelanja dengan boros sehingga sanggup berhutang untuk memuaskan hawa nafsu makan.

9. Berpuasa dan berlapar kerana Allah SWT dapat mendidik kita bersedekah kepada Jalan Allah SWT dan akan dapat bernaung dibawah panji sedekah di Akhirat kelak.

Kitab Penawar Hati dan Penenang Jiwa.

Thursday, November 11, 2010

8 Sebab Allah SWT Melambatkan PertolonganNya Keatas Orang Mukmin

1. Allah SWT ingin melihat insan yang paling sabar menghadapi ujianNya sehingga Allah SWT boleh menganugerahkan kepadanya pangkat الصابرين .

2. Supaya semua umat Islam boleh berkongsi pahala dan memasuki Syurga Allah SWT dengan berduyun-duyun.

3. Supaya Allah SWT dapat melihat siapakah yang sanggup berkorban untuk Allah sehingga ke titisan darah terakhir dan sehingga segala harta kekayaannya diserahkan kepada Allah SWT.

4. Supaya Allah SWT dapat melihat talian perhubungan Allah SWT dengan insan yang dikasihinya dalam semua keadaan sama ada dalam masa menerima nikmat atau semasa menghadapi ujian, apakah insan kesayanganNya tetap bersujud syukur kepadaNya atau disebaliknya?.

5. Supaya Allah SWT dapat menilai perjuangan insan yang berjuang untuk Allah SWT dalam masa yang panjang dan dapat melihat, apakah hambanya benar-benar berjuang tanpa bermatlamatkan pahala dan syurga , malah benar-benar Ikhlas kepada Allah SWT?.

6. Allah SWT ingin melihat siapakah diantara hambanya yang mampu mencapai pahala disebalik ujian dan bala yang diturunkan.

7. Allah SWT ingin mempamerkan dan menghukum, siapakah manusia sebenar yang paling berani melakukan kejahatan di atas muka bumi ini.

8. Allah SWT ingin menegakkan kebenaran hakiki yang tidak lagi boleh diruntuhkan oleh syaitan, kerana kebenaran yang berjaya dibina telah melalui segala ujian dan ringatan. Sesungguhnya tiada lagi rintangan dan kesusahan setelah Allah SWT menganugerahkan Kemenangan Kepada Umat Islam

Wednesday, November 10, 2010

5 Sinaran Cahaya Untuk 5 Alam Kegelapan

Abu Bakar As-Siddiq pernah berkata: ” Kegelapan ada lima jenis dan lampu baginya ada lima jenis :

1. Pencinta dunia adalah gelap dan lampunya adalah Taqwa.

2. Semua jenis maksiat adalah gelap dan lampunya adalah Taubat.

3. Kubur adalah gelap dan lampunya adalah لاإله إلا الله .

4. Akhirat adalah gelap dan lampunya adalah Amal Soleh.

5. Titian Siratul Mustaqim adalah gelap dan lampunya adalah Yakin.”

Kitab Fadhaeil Amal, Fadilat Zikir .

10 Hari Zulhijjah

Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda, Tiada suatu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini – iaitu 10 hari Zulhijjah.

Amalan yang dianjurkan padanya

1. Menunaikan ibadah haji dan umrah yang merupakan sebaik-baik amalan. Banyak hadis menyatakan kelebihan ibadah ini di antaranya : Sabda Nabi s.a.w.: “Satu umrah ke umrah yang lain menghapuskan (dosa) yang dilakukan di antara keduanya dan haji yang baik (diterima) tiada baginya balasan melainkan syurga”.

2. Berpuasa pada hari-hari tersebut atau sekadar kemampuannya – terutamanya pada hari Arafah. Tidak dinafikan bahawa puasa adalah di antara amalan yang terbaik dan ia adalah pilihan Allah seperti yang dinyatakan di dalam sebuah hadis qudsi, “Puasa itu adalah bagiKu dan Akulah yang membalasinya, dia meninggalkan keinginan nafsunya, makanan dan minumannya semata-mata keranaKu”. Imam Muslim meriwayatkan dari Abi Qatadah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, Puasa pada hari Arafah, saya mengharap Allah akan menghapuskan (dosa) setahun yang lalu dan setahun yang mendatang.

3. Takbir (Allahu Akbar) dan berzikir padanya, firman Allah s.w.t yang bermaksud, (Dan supaya mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari yang termaklum), hari-hari tersebut dijelaskan sebagai 10 hari di bulan Zulhijjah. Sebab itulah para ulama menyarankan supaya diperbanyakkan berzikir pada hari-hari tersebut sebagaimana mafhum hadis Ibnu Umar r.a. yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, di antaranya, “Oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdulillah)”.

4. Bertaubat dan meninggalkan segala maksiat dan dosa, semoga dengan amalan baik dapat mencapai keampunan dan rahmat Allah. Ini kerana maksiat adalah punca kepada jauh dan terhindarnya seorang hamba dari rahmat Allah manakala ketaatan pula adalah punca dekat dan kasihnya Allah kepadanya.

5. Memperbanyakkan amalan soleh terutama amalan sunat tambahan seperti solat sunat, berjihad, membaca al-Quran, menyeru kepada kebaikan, mencegah kemungkaran dan seumpamanya kerana semuanya akan digandakan pada hari-hari tersebut. Amalan yang dikerjakan ketika itu walaupun kecil tetapi ia lebih disukai oleh Allah dibandingkan pada hari-hari lain. Begitu juga amalan yang besar seperti berjihad di jalan Allah yang dikategorikan di antara amalan yang terbaik, tidaklah mendapat kehebatan pahala pada hari-hari itu melainkan apabila kuda (kenderaan) yang ditungganginya terbunuh (binasa) dan darahnya keluar (dia cedera atau mati syahid).

6. Disyariatkan bertakbir pada beberapa hari yang mulia itu pada waktu siang atau malam terutama selepas menunaikan fardu solat lima waktu yang dikerjakan secara berjemaah. Bagi mereka yang tidak menunaikan ibadah haji, takbir bermula dari waktu subuh hari Arafah (9 Zulhijjah) dan bagi yang menunaikannya takbir bermula pada waktu Zuhur hari raya haji (10 Zulhijjah), semuanya berakhir sehingga waktu Asar pada hari ke-13 Zulhijjah.

7. Disyariatkan amalan korban (menyembelih haiwan ternakan) pada hari raya haji dan hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah). Ia merupakan sunah Nabi Ibrahim a.s. setelah Allah s.w.t mengujinya dengan perintah menyembelih anaknya Ismail tetapi ditebus ujian itu dengan digantikan seekor haiwan untuk disembelih.

8. Imam Muslim meriwayatkan dari Ummu Salamah r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda, Apabila kamu telah melihat anak bulan Zulhijjah dan ada di kalangan kamu yang ingin berkorban (sembelih haiwan ternakan), hendaklah dia menahan dirinya dari (memotong) rambut dan kukunya, dan di dalam riwayat lain : “Maka janganlah dia memotong rambut dan kukunya sehinggalah dia berkorban. Perintah (sunat) ini berkemungkinan ada persamaan dengan hukum bagi mereka yang membawa haiwan ternakan (ketika mengerjakan haji) dari kampung mereka yang telah dijelaskan oleh Allah, maksudnya, (Dan janganlah kamu mencukur rambut kamu sehinggalah haiwan ternakan (yang dibawa untuk dihadiahkan dagingnya kepada penduduk Mekah) itu sampai ke tempatnya). Larangan (memotong rambut dan kuku) ini pada zahirnya adalah khusus kepada pemunya haiwan korban tersebut sahaja dan tidak termasuk isteri dan anak-anaknya melainkan mereka juga mempunyai haiwan seumpamanya, dan tidak mengapa jika yang berkenaan membasuh dan menggosok kepalanya kemudian terjatuh beberapa helai rambutnya.

9. Setiap muslim hendaklah berusaha menunaikan solat hari raya secara berjemaah, mendengar khutbah oleh imam selepas solat tersebut supaya mendapat pengajaran daripadanya. Sepatutnyalah kita mengetahui hikmat di sebalik perayaan ini. Ia merupakan hari menyatakan kesyukuran dengan melakukan kebaikan. Janganlah pula dilakukan padanya perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah dengan mengerjakan maksiat, kesombongan, pertengkaran dan sebagainya yang boleh menjadi sebab kepada terhapusnya amalan kebaikan yang dikerjakannya sebelum itu.

10. Penuhilah hari-hari berkenaan dengan ketaatan kepada Allah, berzikir, bersyukur, menunaikan perintah-Nya, menjauhi larangan-Nya, mendekatkan diri kepada-Nya semoga mendapat rahmat dan keampunan-Nya

Tuesday, November 9, 2010

Bagel Oh Bagel

Last night, when I was watching TV and I don't know what have come to mind...suddenly, I wanna eat bagel..yup, I'm  craving for bagel. It has been years since I last eat bagel. Back in USA, I use to stock some bagel in my room..(just too stingy to share it with someone else..hehe). I take one at a time, sometime I toast it sometime I just eat it on its own. I keep some in my bag, just in case hunger strike me especially when I have so many activities going on..(classes, assignments, works and lepaking with him...hmmm)

Anyway, dunno why I love it so much, maybe because of the texture or simply because of the taste..of course it doesn't have rich cheezy taste or whatsoever but it's simple..not sweet, not so salty, just simple..
So, I was searching for the recipe earlier this morning and I found it. It seems not so hard to do it..hmmm..I guess I will try to make it over the weekend. Yea!!! OMG, drooling already..hehehe..

Monday, November 8, 2010

Puasa Pada Hari Arafah

Disebut juga di dalam hadith sahih yang lain riwayat Imam Muslim:

Dari Abi Qatadah r.a: Ditanyakan kepada Rasulullah mengenai puasa pada hari Arafah (sembilan Zulhijjah).
Berkata Rasulullah: Akan diampunkan dosa (kecil) pada tahun yang lepas dan pada tahun yang akan datang.

Arafah adalah hari yang besar bagi umat islam di mana pada hari ini para ‘hujjaj’ akan wukuf di Arafah. ‘Haji itu adalah Arafah’. Adalah sunat yang amat-amat dituntut atas orang yang tidak mengerjakan haji untuk berpuasa.

Antara amalan-amalan lain yang perlu diperbanyakkan ialah tahmid (menyebut Alhamdulillah) dan tahlil (la ilaha ilallah). Disunatkan juga untuk beristighfar meminta keampunan dan berdoa dijauhkan dari api neraka. Amalan bersedekah yang secara lazimnya dilakukan pada hari-hari lain perlulah diteruskan malah digandakan pada hari tersebut.

Kita hanya sekadar berusaha, Dia jua yang membalasnya. Sememangnya adalah harus bagi Tuhan semesta alam untuk memberi apa jua pembalasan sekalipun, atas segala amal buat yang dikerjakan, dan kita punya keyakinan bahawa Dia pasti akan menunaikan janji-janjiNya. Moga dengan keiklasan kita beramal, Tuhan akan maqbulkan.



Sunday, November 7, 2010

Roti Telur Inti Daging

Bahan-Bahan:
Inti:
500 gm daging cincang (direbus)
3 sudu besar cili boh
3 ulas bawang merah (dikisar)
3 ulas bawang putih (dikisar)
1 inci halia (dikisar)
½ mangkuk kecil air asam jawa
sedikit kicap
sedikit garam,gula
sedikit minyak utk menumis
3 butir telur ayam (dibubuh sedikit garam, dipukul rata)
Roti gardenia
sedikit planta

Cara memasak:
1. Tumis bawang merah,bawang putih,halia dan cili sampai masak.
2. Masuk kicap, kacau rata.
3. Masuk daging yg telah dikisar dan air asam jawa.
4. Tambahkan sedikit gula dan garam secukup rasa.
5. Kacau rata dan biar sehingga masakan kering.
6. Setelah masak, padamkan api, angkat
7. Ambil sekeping roti, bubuhkan inti, lipatkan roti dan celupkan ke dlm telur,kemudian bakar di dlm kuali leper yg telah di gris dengan planta. Hati-hati ketika mengalih roti supaya inti tidak terkeluar. Bakar hingga masak.

Marble Cheese Brownies

Bahan-bahan :
lapisan bawah
120 gm mentega
150 semi-sweet coklat
2 sudu besar golden syrup (boleh guna madu sebagai gantian)
2 biji telur (lebih elok telur saiz A- dipukul)
1 sudu teh esen vanila
60 gm tepung kek
1/2 sudu teh serbuk penaik

lapisan cheese
250 gm cream cheese
100 gm gula halus (tak nak manis kurangkan)
1 biji telur

Cara membuatnya :
1. Cairkan coklat dan mentega. Biar sejuk
2. Pukul telur hingga kembang dan campurkan golden syrup sedikit demi sedikit. Kemudian masukkan campuran coklat
3. Masukkan tepung kek dan serbuk penaik, kacau rata
4. Tuang kan 3/4 adunan ke dalam acuan. Bakar pada suhu 180c selama 10 minit (ikut oven juga la ya)
5. Apabila sudah masak, tuangkan adunan keju keatasnya. Tuangkan baki adunan coklat keatas lapisan cheese dan bentukkan corak marble.
6. Bakar semula selama 25 minit (atau sehingga masak)   

Kek Batik Jawa

Bahan-bahan :
300 gm biskut mary
170 gm mentega
4 biji telur
1/4 tin susu pekat
1/4 gelas milo
1/4 gelas serbuk koko
1/4 gelas nestum
1 gelas gula (boleh kurangkan kalau nak kurangkan manis)
1 gelas air sejuk (air dari peti ais)
sedikit esen vanila
Cara membuatnya :
  1. Pukul telur dengan mentega hingga kembang
  2. Masukkan telur sebiji demi sebiji
  3. Dalam bekas yang lain, bancuhkan koko, milo, susu pekat dengan air sejuk tadi. Kemudian campurkan kedalam adunan mentega
  4. Masak adunan tersebut hingga agak pekat (biasanya I guna kuali, senang nak gaul), kemudian masukkan biskut mary yang telah dipatahkan sehingga biskut menjadi lembut
  5. Tuang dalam acuan dan bakar selama 15-20 minit (sesetengah orang tk bakar, tapi bila bakar dan simpan dalam peti sejuk, lagi senang nak potong) 

Kung Pao Chicken

Bahan-bahan :
600 gm isi ayam - dipotong kecil
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu kecil garam
**isi ayam disalut dengan tepung jagung dan garam kemudian digoreng

100 kacang gajus
30 gm cili kering (dipotong 1 inci panjang)
2 biji bawang besar - potong dadu
4 ulas bawang putih - hiris
2 inci halia - hiris
1 biji capsicum hijau - potong agak besar
3 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos tomato
1/4 cawan air
minyak untuk menumis
cara memasak :
1. Panaskan minyak. Goreng cili kering hingga garing. Ketepikan
2. Tumis halia dan bawang putih hingga garing dan kemudian masukkan bawang besar
3. Masukkan capsicum, isi ayam (yang telah digoreng tadi), sos tiram, sos tomato dan air
4. Masak sehingga agak kering, masukkan kacang gajus, kacau dan matikan api
5. Apabila agak sejuk masukkan cili kering garing tadi, gaulkan biar mesra. Hidangkan.

Kari Kepala Ikan

Bahan-Bahan:
1 kg kepala ikan tenggiri atau sebarang ikan yang digemari
1 paket rempah kari daging
5 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1 sudu halba campur
1 biji kelapa (ambil santannya)
1 tangkai daun kari
3 biji buah tomato
3 biji cili muda
5 tangkai kacang bendi
Garam dan serbuk perasa secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara:
1. Bawang putih dan bawang merah dimayang halus.
2. Panaskan minyak. Kemudian tumiskan halba campur, daun kari dan bawang yang dimayang tadi hingga naik baunya.
3. Kemudian masukkan rempah kari, kacau hingga garing. Setelah itu, masukkan santan, garam, serbuk perasa dan asam jawa.
4. Apabila sudah mendidih, amsukkan kepala ikan tadi. Masak dengan api yang sederhana kuat.
5. Setelah itu, masukkan cili muda, buah tomato dan kacang bendi dan masak untuk seketika. Angkat dan hidangkan.

Curry Laksa


Bahan A:
(Bahan dibawah bersihkan & potong dadu)
300 gm ayam/daging
200 gm sotong
200 gm udang

Bahan B:
2 paket kecil rempah kari ayam/daging
(Bahan dibawah ditumbuk halus)
1 sudu besar jintan manis
1 sudu besar jintan putih
1 batang kayu manis
3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
½ inci halia

Bahan C:
10 pcs tauhu pok
(Bahan dibawah bersihkan & potong dadu)
2 pcs tauhu putih
2 pcs fish cake
100 gm sawi hijau

Bahan D:
100 gm taugeh - bersih dan celurkan
(Bahan dibawah bersihkan & potong halus)
1 biji salad
1 biji timun
1 biji bawang besar
5 ulas cili besar

Lain-lain bahan:
1 biji kelapa (ambil 4 mangkuk santan dan asingkan perahan pertama).
1 cawan air asam jawa
2 pcs kiub ayam Knorr
1 senduk minyak masak
Garam secukup rasa
500 gm laksa basah (celur & toskan)

Cara Menyediakan kuah:
1. Panaskan 1 senduk minyak dan tumiskan Bahan B dan masuk air asam jawa biarkan sehingga berbau wangi.
2. Kemudian masukkan Bahan A gaul dengan rata. Biarkan dalam 5 minit dan masukkan santan.Kemudian masuk garam secukup rasa dan kiub ayam knor. Biarkan ia mendidih.
3. Setelah mendidih masukkan Bahan C. Biarkan 5 minit. Akhir sekali masukkan pati santan biarkan mendidih dan tutup api.

Menyediakan laksa:
Ambil laksa, tuangkan kuah laksa tadi dan letakkan bahan D

Mertabak Crackers

Bahan-Bahan:
600 gm isi ayam (dihiris halus)
10 biji cili merah
4 biji bawang besar (potong dadu)
Daun sup (dipotong halus)
5 biji telur (dipukul sedikit)
1 bungkus biskut cream crackers 
Santan (1 biji kelapa)
1 tin susu cair
Bawang besar + Halia+Bawang putih (ditumbuk halus)
Rempah kari
Sedikit lada kisar (jika suka)
garam secukup rasa

Cara membuatnya:
1. Tumis bawang besar, halia dan bawang putih yang telah ditumbuk halus tadi sehingga kekuningan kemudian masukkan rempah kari. Jika ditambahkan lada kisar, tumiskan sekali
2. Masukkan isi ayam tadi ke dalam kuali, gaul hingga ayam masak.
3. setelah itu masukkan bawang yang telah dipotong dadu tadi.
4. Setelah masak, ketepikan.
5. santan dan susu cair dimasak dengan api kecil di atas dapur, selepas mendidih, masukkan sedikit garam, tutup api dan ketepikan. Untuk lebih mudah, apabila campuran santan telah agak sejuk, masukkan telur yang telah dipukul tadi.
6. Sediakan loyang pembakar dan disapu marjerin
7. susunkan biskut krim krakers dalam loyang tadi, jika ada lubang-lubang tutup dengan biskut yang hancur
8. masukkan inti ayam yang telah dibuat tadi, taburkan rata ke atas lapisan biskut
9. taburkan pula daun bawang dan lada hidup tadi
10. tutup lapisan ini dengan biskut krim krakers semula
12. ambil 1 senduk campuran santan tadi, tuangkan ke atas lapisan biskut tadi. Jgn banyak sangat nanti biskut terlalu lembik.
13. Ulang proses melapis biskut tadi sehingga selesai. Lapisan yang terakhir mestilah biskut krim krakers.
14. Bakar di dalam oven lebih kurang ½ jam.







Rosemary Roasted Chicken


Bahan-Bahan Untuk Ayam:
1 ekor ayam(dibersihkan)
3 ulas bawang putih(dimesinkan)
½ bawang besar(dipotong bulat-bulat)
½ bawang besar(dipotong 2 besar-besar)
1 sudu teh lada hitam
1 sudu teh Rosemary herb
½ sudu teh serbuk Oregano
1 ½ sudu besar Lea Perrin's Worcester Sauce
Garam secukup rasa
Minyak Zaitun
Paprika / Madu (jika suka)

Bahan-Bahan Untuk Gravy:
25 gm mentega(salted butter)
Tepung gandum
½ cawan air panas

Cara Memasak Ayam Panggang Rosemary:
1. Perapkan ayam bersama garam, bawang putih,rosemary,oregano, lada hitam dan Worcester Sauce selama 45 minit.
2. Sumbatkan bawang besar yang dipotong besar ke dalam ayam.
3. Letakkan bawang besar yang dipotong bulat diatas ayam.
4. Tuangkan sedikit minyak zaitun ke atas ayam.
5. Masukkan ayam tadi ke dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu.
6. Masak lebih kurang 35-40 minit atau sehingga cecair jernih keluar dari ayam apabila dicucuk dengan garfu. Hidangkan Ayam.

Cara Membuat Gravy:
1. Setelah ayam diangkat, tuangkan air panas ke dalam bekas memanggang dan kacau untuk mendapatkan baki minyak dan jus yang ditinggalkan ayam panggang tadi. Ketepikan.
2. Di dalam periuk, panaskan mentega dengan api kecil sehingga cair.Angkatkan dari dapur. Masukkan tepung sehingga campuran menjadi pekat kacau hingga sebati.
3. Masukkan air tadi dan kacau sebati diatas dapur dengan api yang kecil. Masak sehingga pekat sedikit dan jangan masak terlalu lama. Hidangkan.

Ikan Siakap Bakar Special

Bahan-bahan :
1 ekor ikan siakap                                                                   air asam jawa
2 biji bawang besar                                                                 sedikit belacan
4 ulas bawang putih                                                                 sedikit gula melaka
10 tangkai cili kering                                                                garam, perisa secukup rasa
2 batang serai                                                                          sedikit minyak
1 inci kunyit
2 inci halia
1 sudu rempah kurma

Cara memasak :
  1. Kisarkan semua bahan kecuali ikan dan minyak
  2. Panaskan minyak, tumiskan bahan yang dikisar sehingga naik minyak. Tutupkan api
  3. Lumurkan bahan tadi pada ikan yang telah dikelar-kelar
  4. Masukkan dalam aluminium foil, bakar atas dapur gas sehingga masak (anggaran masa selama 15-20 minit)

Thursday, November 4, 2010

Weight Loss Diet

**Plan nak cuba ni..so hopefully dikuatkan semangat la...hehe

The following Diet and Health Program was developed for in conjunction with the grant from the United States Department of Agriculture and the Food and Drug Administration. It was field tested at the John Hopkins Research Centre. This program is designated for a target weight loss of 5 to 6 Kgs per week. It will also improve your attitude and emotions because of its systematic cleansing effects.

The effectiveness of this seven days plan is that the foods eaten burn more calories than they give to the body in caloric value.This plan can be used as often as you like without any fear of complications. It is designated to flush your system of impurities and give you a feeling of well being. After seven days, you will begin to feel lighter by at least 10 pounds. You will have an abundance of energy and an improved deposition.

DURING THE FIRST SEVEN DAYS YOU MUST DRINK 10 GLASSES OF WATER EACH DAY

1st Day
All fruits except Bananas.
Your first day will consist of all FRUITS you want.
It is suggested you consumed lots of Melons the first day especially Watermelons and Cantaloupe.

2nd Day
All vegetables you are encouraged to eat until you are stuffed with all the raw and cooked vegetables of your choice.
There is no limit on the amount or type.
Avoid oil and coconut while cooking vegetables.
Have a large boiled Potato for breakfast.

3rd Day
Any mixture of Fruits & Vegetables of your choice, any amount, any quantity.
No Bananas yet.
No Potatoes today.

4th Day
Bananas and Milk.
Today you will eat as many as eight Bananas and drink three glasses of Milk.
You can also have one bowl of Vegetable soup.

5th Day
Today is a feast day.
You will eat 1 cup of Rice.
You also have to eat six Whole Tomatoes.
Drink 12 glasses of water today to cleanse your system of the excess Uric Acid you will be producing.

6th Day
Today is another all vegetables day.
You may eat 1 cup of Rice today.
Eat all the vegetables you want, cooked or uncooked to your hearts content.

7th Day
Today food intake will consist of 1 cup Rice.
Fruit juices and all the vegetables you care to consume.



Wednesday, November 3, 2010

Keep this on the Fridge

Did You Know That? Drinking two glasses of Gatorade can relieve headache pain almost immediately -- without the unpleasant side effects caused by traditional "pain relievers."

Did you know that
Colgate toothpaste makes an excellent salve for burns.

Before you head to the drugstore for a high-priced inhaler filled with mysterious chemicals, try chewing on a couple of curiously strong
Altoids peppermints. They'll clear up your stuffed nose.

Achy muscles from a bout of the flu? Mix 1 Tablespoon of horseradish in 1 cup of olive oil. Let the mixture sit for 30 minutes, then apply it as a massage oil, for instant relief for aching muscles.

Sore throat? Just mix 1/4 cup of vinegar with 1/4 cup of honey and take 1 tablespoon six times a day. The vinegar kills the bacteria.

Cure urinary tract infections with Alka-Seltzer . Just dissolve two tablets in a glass of water and drink it at the onset of the symptoms. Alka-Seltzer begins eliminating urinary tract infections almost instantly -- even though the product was never been advertised for this use. (Note: Alka-Seltzer Plus Cold Medicine is not the same..and contains aspirin, which can cause stomach bleeding if you have ulcers.)

Honey remedy for skin blemishes... Cover the blemish with a dab of honey and place a Band-Aid over it. Honey kills the bacteria, keeps the skin sterile, and speeds healing. Works overnight.

Listerine therapy for toenail fungus... Get rid of unsightly toenail fungus by soaking your toes in Listerine mouthwash. The powerful antiseptic leaves your toenails looking healthy again.

Easy eyeglass protection... To prevent the screws in eyeglasses from loosening, apply a small drop of Maybelline Crystal Clear nail polish to the threads of the screws before tightening them.

Coca-Cola cure for rust... Forget those expensive rust removers. Just saturate an abrasive sponge with Coca Cola and scrub the rust stain. The phosphoric acid in the coke is what gets the job done.

Cleaning liquid that doubles as bug killer... If menacing bees, wasps, hornets, or yellow jackets get in your home and you can't find the insecticide, try a spray of Formula 409. Insects drop to the ground instantly.

Smart splinter remover...just pour a drop of Elmer's Glue-All over the splinter, let dry, and peel the dried glue off the skin. The splinter sticks to the dried glue.

Hunt's tomato paste boil cure....cover the boil with Hunt's tomato paste as a compress.. The acids from the tomatoes soothe the pain and bring the boil to a head.

Balm for broken blisters...To disinfect a broken blister, dab on a few drops of Listerine ... a powerful antiseptic.

Heinz vinegar to heal bruises.. Soak a cotton ball in white vinegar and apply it to the bruise for 1 hour.. The vinegar reduces the blueness and speeds up the healing process.

Kills fleas instantly. Dawn dish washing liquid does the trick. Add a few drops to your dog's bath and shampoo the animal thoroughly. Rinse well to avoid skin irritations. Goodbye fleas.
Rainy day cure for dog odor... Next time your dog comes in from the rain, simply wipe down the animal with Bounce or any dryer sheet, instantly making your dog smell springtime fresh.

Eliminate ear mites... All it takes is a few drops of Wesson corn oil in your cat's ear. Massage it in, then clean with a cotton ball. Repeat daily for 3 days The oil soothes the cat's skin, smothers the mites, and accelerates healing.

Quaker Oats for fast pain relief...It's not for breakfast anymore! Mix 2 cups of Quaker Oats and 1 cup of water in a bowl and warm in the microwave for 1 minute, cool slightly, and apply the mixture to your hands for soothing relief from arthritis pain

Healing and cleansing with barley

High in fibre, barley is also a kidney cleanser. Better yet, regular intake of it helps  prevent heart disease. BARLEY water was always a regular drink  when we were still living at home. Whenever we had to go for a medical exam that included a urine test, my mum would make us drink barley water a day before it to make sure we got a positive result!

My mother was a wise woman. I later found out from an Australian
naturopath that barley is known to be a kidney cleanser, and he happily
downed glasses of it at a meal we had in a coffee-shop here.

Barley is good for your intestinal health too. Try to eat the barley
grains you find in your drink or sweet broth with fu chook (beancurd skin) and ginkgo nuts.

It's high in fibre which feeds the friendly bacteria in the colon and
helps speed up the transit of fecal matter in it. In this way it helps
prevent haemorrhoids and colon cancer.

The propionic acid and beta glucan from barley's insoluble fibre also help lower cholesterol and prevent the formation of gallstones.

Eating barley regularly is a preventive step against heart disease as,
besides the fibre content, it is also high in niacin, a B vitamin good for
lowering cholesterol
.

Diabetics should eat more barley as the fibre will prevent blood sugar
levels from rising too high. It also provides relief from constipation or
diarrhoea for those suffering from Irritable Bowel Syndrome.

Barley is rich in selenium which prevents cancer and relieves symptoms of asthma and arthritis. It is a good source of manganese, copper and phosphorous.

Malt sugar comes from sprouted barley which, when fermented, is an ingredient in beer and other alcoholic beverages.
Barley, whose Latin name is hordeum vulgare, has been cultivated for more than 10,000 years.

Since ancient times, barley has been used for healing purposes and has
been known to the Chinese, Egyptians, Greeks and Romans. Athletes in
Greece and Rome in those days were known to eat barley bread to give them strength.

Besides the usual things we do with barley, I enjoy having it in a western soup. The larger pearl barley is used and I love the sticky bite of it.

Here's a recipe for barley soup:

Barley soup with roasted garlic
1 cup pearl barley
5 cloves whole garlic, roasted
2 litres chicken stock, steeped from 1 chicken breast simmered in three litres water
2 tbsps vegetable oil
2 large onions, diced
2 carrots, diced
2 stalks celery, diced
150g turkey ham, cut up
1 tsp ground white pepper
1 tsps sea salt or to taste
1 tbsp chopped parsley

Method
 1. Wash barley and soak it in a bowl of water for three hours. Drain.
 2. Heat oil in pan and fry onions. Add carrots and celery, then the barley and fry for three minutes.
3. Add chicken stock, pepper and roasted garlic and simmer over low heat for at least an hour, or until barley is soft.
 4. Add salt to taste and serve the soup garnished with chopped parsley
. 

Happy Deepavali

Lusa, kengkawan India akan menyambut Deepavali..kali ni time diorang la pulak nak beraya..mesti macam raya kita jugak la..macam2 nak buat & masa ni la nak bertemu keluarga dan rakan. So, I wish all the Indian frens Happy Deepavali..enjoy your day.

Apa pun bukan nak cerita pasal Deepavali sangat la ni..dah lama dah tulis daily journal dlm my blog ni..cerita tu banyak tp bila penyakit malas melanda, hmm..apa benda pun tak jadi. Semalam, mak mertua buat makan2 untuk geng2 mengaji dia..macam2 la makanan tapi aku ni tk cuti so tk dpt le nak tolong siang tu..lepas balik kerja terus singgah kerumah dia..apa2 yg masih tinggal tu aku makan la..tu pun kenyang gila dah..adala pulak cheesecake & kek apa ntah satu lagi ni..nak macam pai coklat pun yer..hentam dua benda ni dulu la..pastu tolong2 la kemas sket2...rupernya ada something special lagi..adik ipar lepas tu goreng la benda tu..deep fry cheese..(cheese lagi.. :)) tp mmg sedap la..cheese tu dibalut dgn breadcrumb..so bila masak, luar tu rangup and the cheese tu melt inside..tk sempat nak penuh pinggan tu dah habis..hehe..byk2 makan pun naik muak jugak..tp bukan selalu kan..kan..

Bila dah siap semua baru balik ke rumah sendiri..masa tu mata pun berat betul rasanya..dah la malam sebelum tu pukul 2am baru tido..gara2 excited baru pandai add itu ini kat dalam blog..hahaha..lepas mandi etc terus baring jer..kesian lak kt hubby kena tengokkan air aku masak, nk sidai kain..entah pukul berapa dia tidur semalam..pagi tadi pun lupa nak bertanya..anyway, mlm tadi mimpi pelik jugak..ramai jugak geng2 seratas89 yg termasuk dalam mimpi tu..tp aku ni jadi cam hero la coz budak2 lelaki nak hentam aku pun aku dapat lawan..hmm..ntah apa2 mimpi tu..hehe..

Okla, share market pun start ni..buat kerja dulu..bila2 rajin nanti aku sambung lagi..hehehe

7 Perkara Melebihi Segala Dari 7 Yang Lain

SAIDINA ALI BIN ABI TALIB BERKATA:
1-Berdusta kepada sesama makhluk adalah lebih berat daripada langit.
2-Kebenaran lebih luas daripada bumi.
3-Hati orang bersifat Qanaah ( rendah diri dan bersyukur dengan apa yang Allah kurniakan ) lebih kaya daripada laut.
4-Hati Munafik lebih keras daripada batu.
5-Pemerintah yang zalim lebih panas daripada api.
6-Memenuhi hajat kepada orang yang bakhil lebih sjuk daripada Air Zamharir.
7-Sabar lebih pahit daripada racun.

Apabila seseorang meninggalkan doa kepada kedua ibu bapanya, terputuslah darinya rezeki.

Friday, October 29, 2010

Why Men Make Better Friends.

*Women:*
A woman didn't come home one night. The next day she told her husband that she had slept over at a friend's house. The husband called his wife's ten best friends. None of them knew anything about it.

*Men:*
A man didn't come home one night. The next day he told his wife that he had slept over at a friend's house. The wife called her husband's ten best friends. Eight of them confirmed that he had slept over, and two claimed that he was still there.

New CEO...

A large company, feeling it was time for a shakeup, hired a new CEO. This new boss was determined to rid the company of all slackers. On a tour of the facilities, the CEO noticed a guy leaning on a wall. The room was full of workers and he wanted to let them know that he meant business!

He walked up to the guy leaning against the wall and asked, "How much money do you make a week?" A little surprised! , the young fellow looked at him and replied,"I make $300 a week. Why?"

The CEO then handed the guy $1,200 in cash and screamed,"Here's four weeks' pay, now GET OUT and don't come back."Feeling pretty good about himself, the CEO looked around the room and asked, "Does anyone want to tell me what that goof-off did here?"

From across the room came a voice, "Pizza delivery guy from Domino's."*

Broke back mountain

A successful rancher died and left everything to his devoted wife. She was determined to keep the ranch, but knew very little about ranching, so she placed an ad in the newspaper for a ranch hand.

Two cowboys applied for the job. One was gay and the other a drunk. She thought long and hard about it, and when no one else applied she decided to hire the gay guy, figuring it would be safer to have him around the house than the drunk.

He proved to be a hard worker who put in long hours every day and knew a lot about ranching. For weeks the two of them worked hard and the ranch was doing very well.Then one day, the rancher's widow said "You have done a really good job, and the ranch looks great. You should go into town and kick up your heels."The hired hand readily agreed and went into town on Saturday night.

He returned around 2:30 am , and upon entering the room, he found the rancher's widow sitting by the fireplace with a glass of wine, waiting for him.She quietly called him over to her."Unbutton my blouse and take it off," she said.Trembling, he did as she directed."Now take off my boots." He did as she asked, ever so slowly. "Now take off my socks." He removed each gently and placed them neatly by her boots. "Now take off my skirt." He slowly unbuttoned it, constantly watching her eyes in the fire light."Now take off my bra." Again, with trembling hands did as he was told and dropped it to the floor.Then she looked at him and said: "If you ever wear my clothes into town again, you're fired!"

4 Nasihat Berharga Daripada 4 Buah Kitab

Empat nasihat yang paling berharga daripada empat buah kitab yang Allah SWT turunkan:

1. DARIPADA KITAB TAURAT : Sesiapa redha di atas pemberian Allah kepadanya, maka dia akan merasa ketenangan atau dapat beristirehat di dunia dan akhirat.

2. DARIPADA KITAB INJIL : Sesiapa dapat menundukkan keinginan syahwatnya, maka ia akan menjadi orang yang kuat di dunia dan akhirat.

3. DARIPADA KITAB ZABUR : Sesiapa berkhalwat ( beribadat di tempat khusus) atau menyendiri dari manusia maka dia akan selamat.

4. DARIPADA AL-QURAN AL-KARIM : Sesiapa dapat memelihara perkataanya, maka dia kan selamat di dunia dan akhirat.

Wednesday, October 27, 2010

Meninggalkan Solat dan Melambatkan Solat

Solat 5 waktu amat penting dalam kehidupan seharian kita sebagai seorang muslim. Ada kalanya kita melambat-lambatkan dan sengaja malas untuk menunaikan solat. Ketahuilah wahai rakan-rakan sekalian Barangsiapa yang (sengaja) meninggalkan solat fardhu lima waktu :-

Subuh - Allah SWT akan mencampakkannya kedalam neraka Jahannam selama 60 tahun* di akhirat. (*nota - 1 tahun diakhirat=1000 tahun didunia=60,000 tahun)

Zuhur - Dosa sama seperti membunuh 1000 orang muslim.

Asar - Dosa sama seperti meruntuhkan Ka'abah

Maghrib - Dosa sama seperti berzina dengan ibubapa sendiri.

Isyak - Allah SWT berseru kepada mereka :- "Hai orang yang meninggalkan solat Isyak, bahawa Aku tidak lagi redha engkau tinggal dibumiKu dan menggunakan nikmat-nikmatku, segala yang digunakan dan dikerjakan adalah berdosa kepada Allah SWT."

Monday, October 18, 2010

Petua Kecantikan Wajah

1. Menghilangkan Parut Jerawat
Mula-mula ambilkan sedikit madu dicampurkan dengan bedak sejuk. Insyaallah petua ini dapat menghilangkan jerawat yang kebanyakannya masalah ini dirasakan oleh setiap wanita.

2. Menghilangkan Tahi Lalat
Caranya ialah ambil nenas dan limau purut yang telah dikisar, sapukan di tempat tumbuhnya tahi lalat tersebut. Lakukan 2 atau 3 kali sehari sehingga ia jatuh sendiri. Amalkannya selalu, Insyaallah akan mendapat hasilnya segera. Saya pun sedang mengamalkannya sekarang.
3. Bibir Merah Semulajadi
Mudah saje, sapukan sedikit mentega atau majerin pada bibir anda sebelum tidur. amalkan setiap hari.

4. Melebatkan Bulu Kening
Setiap wanita inginkan bulu kening yg cantik dan tersusun tanpa dicukur jadi untuk menjadikan itu kenyataan cara-caranya ialah ambik daun lidah buaya ramaskan hingga melekit dan sapukan dikening pada setiap malam.

5. Licin Berseri
Ambil Yogurt Asli kemudian sapu pada keseluruhan bahagian muka. Buat seperti masker..biarkan beberapa minit hingga yogurt tersebut kering kemudian cuci muka dengan air bersih. Ulang setiap 3 kali seminggu anda akan nampak hasilnya muka akan kelihatan licin, berseri, segar dan mengelakkan daripada kulit muka kering.

6. Naikkan Seri Wajah/Muka
Setiap kali sebelum anda ingin mendapatkan kelapa untuk santannya, jangan dibuang air kelapa tersebut. Air kelapa tersebut boleh menyerikan wajah anda. Mula-mula ambil air kelapa itu dan sapukan ke muka anda. Biarkan sampai kering. Selepas itu, barulah basuh muka anda. InsyaAllah wajah anda akan berseri dan parut di muka akan beransur hilang. Amalkanlah selalu.....

7. Mengelak Daripada Lebam di Bawah Mata
Semasa kita menyapu krim atau foundation di muka... pada bahagian bawah mata sapu krim sambil mengurut guna jari manis sebanyak 3 kali dan baca selawat.

8. Menghilangkan Lebam Bawah Mata
Sebelum mandi pagi, lapkan mata anda dengan air sejuk dari peti sejuk.. cuba lah..ianya juga baik untuk menyegarkan mata.

9. Melicinkan Wajah
Ambil buah tomato makan @sapu pada muka pada waktu pagi dan malam. Muka akan menjadi licin dan halus.

10. Memerahkan Bibir Yang Hitam
Bibir yang hitam boleh kembali bertukar kepada warna merah. Caranya ambil 3 helai daun sirih, perah airnya yang berwarna merah kemudian sapu di bibir pada waktu malam. Amalkannya selalu dan insyaallah apa yg anda hajati akan menjadi.

11. Menghilangkan Lebam di Bibir
Untuk menghilangkan atau mengurangkan lebam bibir akibat kesan merokok, ambillah halia dan ditumbuk lumat sehingga mengeluarkan air dari halia tadi. Amalkan menyapu kebibir anda setiap malam sebelum masuk tidur dan biarkan ianya kering sendiri. Untuk melembabkan bibir juga, anda ambil madu dan sapukan pada bibir anda setiap malam.

12. Membentuk, Menghitamkan serta Melebatkan Bulu Kening
Caranya mudah saja...ambil sebiji buah keras, bakar hingga hangus ( hitam ). Dengan menggunakan sebatang lidi yang bersih, gosok/asah pada buah keras tu. Kemudian sapukan pada kening dan bentuklah dengan sebaiknya. Lakukan beberapa hari. Seelok-eloknya sapukan pada kening anak yang baru lahir, Insya-Allah kening anak anda akan tumbuh dan berbentuk dengan cepat dan cantik.

13. Naikkan Seri Wajah dan Otak Bijak
a. Seri Wajah: Ambil sedikit air dan selawat sebanyak tiga kali dan sapukan pada wajah lakukan pada tiap-tiap pagi insya'Allah wajah akan kelihatan berseri-seri.
b. Otak menjadi bijak: masukkan sedikit garam dalam 1 gelas air dan minum pada setiap pagi

14. Mencantikkan Kulit Muka
Untuk jadikan kulit muka yang cantik, mestilah rajin mencuci.
a. Sapu muka dengan telur -merah/putih biar hingga kering
b. Cuci muka dengan air suam dan sapukan limau nipis dan basuh sekali lagi kemudian lapkan dgn tuala yg bersih. Lakukan sekali sehari insyaallah kulit muka anda tidak ditumbuhi jerawat dan menegangkan kulit muka yang kendur.

15. Menyerikan Wajah
Ambil,embun pagi dihujung rumput/daun ( dikawasan yang tiada pencemaran ) dan sapukan ditapak tangan.Kemudian sapukan di bahagian muka sambil berselawat dan biarkan hingga kering. Kemudian basuh muka anda. Amalkan selalu insyaallah.

16. Menghilangkan Hitam di Muka dan Jerawat
Ambil kayu manis dan dicelup di dalam air lalu kikis di atas benda kesat seperti batu.. sapukan kayu manis yang sudah dikikis di kawasan bintik- bintik hitam dan jerawat.. Insyaallah jerawat dan bintik- bintik hitam akan beransur hilang...tapi kena rajin mengamalkannya. ..

17. Petua Awet Muda
Bangun pagi dari tidur...minum air masak @ air kosong 3 gelas sebelum basuh muka @ gosok gigi. Selepas itu barulah bersiap untuk mandi. Amalkan selalu setiap pagi selepas bangun daripada tidur.

18. Muka Berseri
Bangun pagi, sebelum air menyentuh mana2 anggota badan, gunakan jari telunjuk dan rautkan menggunakan air bermula dari bawah muka hingga ke dahi disertai dengan selawat. Buat sebanyak 3 kali. Amalkan setiap hari. Insya ALLAH, wajah anda akan berseri2. Jangan rautkan dari atas ke bawah, sebab ia akan menjadikan wajah cepat kedut. Dan jangan tinggal solat serta baca Alquran dan berwirid.

19. Sentiasa Muda
Ramai wanita yang ingin nampakmuda walaupun usia sudah mencecah sehingga 35 tahun. Petuanya mudah sahaja,apabila bangun dari tidur, ( jangan gosok gigi ) minum segelas air suam beserta dengan selawat. Insyaallah umur 35 tahun pun masih kelihatan muda

20. Nampak Muda
Untuk kelihatan sentiasa muda walaupun umur anda telah meningkat dewasa amalkanlah selalu makan ulam kampung. Ia banyak memberi khasiat pada tubuh badan kita. Dan anda juga digalakkan supaya selalu tersenyum walaupun anda sedang menghadapi banyak masalah. Senyum adalah satu sedekah.

21. Sentiasa Awet Muda
Untuk melihat wajah kita agak muda daripada umur kita, amalkanlah petua ini dengan jujur dan ikhlas. Senang sahaja, pertama, setiap kali selepas solat subuh bacalah surah yusuff, kemudian minum air suam sebanyak tiga teguk sahaja. InsyaAllah wajah mu akan kelihatan muda daripada umur sebenar anda.

22. Kulit Sentiasa Tegang
Basuh muka dengan air. Ambil sebiji putih telor dan sapukan pada muka. Kemudian ambil kapas muka dan letakan pada muka tadi seperti memakai mask selepas itu sapu kembali putih telur tadi di atas kapas muka sehingga basah,biar sehingga sehingga kering Kapas yang melekap di muka akan menjadi seperti topeng muka apabila di buka nanti. Hasilnya kita akan dapat lihat pada topeng itu terdapat headwhite dan kotoran yang terdapat pada muka, amalkan sakali setiap minggu. Pasti wajah anda tidak terdapat jerawat dan kulit akan putih dan lembut.

23. Muda Jelita Sentiasa
Setiap wanita amat mementingkan kecantikan dan kesihatan diri. Amalan memakan Ulam-Ulam yang segar dan Buah-buahan tempatan dapat membantu kita mengekalkan Kesihatan dan akan kelihatan lebih Muda dari Usia Sebenar. Ulam - ulaman yang saya maksudkan ialah Ulam Pegaga. Amalkan memakan Ulam Pegaga selama beberapa Minggu dan anda akan lihat hasilnya. Ianya juga memberi kesan yang Baik kepada kesihatan dalaman anda.

24. Wajah Jelita
Semasa berdandan diwaktu pagi baca selawat nabi dikedua tapak tangan dan raupkan ke muka berserta niat dalam hati supaya di indahkah wajah seperti nabi Yusuf, jangan takbur bila petua ini berkesan dan sampaikan kepada orang lain

25. Lentikkan dan Lebatkan Bulu Mata dan Kening
Ingin kelihatan cantik , Gunakan Lendir pokok Lidah Buaya dan sapukan pada bulu mata dan kening anda. Insyallah... ...lakukan berulang-kali untuk mendapat hasil terbaik.

26. Memutihkan Kulit Muka
Ambil sebatang timun batang diparut isi dalam nya dan campur bersama 1/2biji asam limau nipis bersama bedak sejuk dipakai dimuka tiap tiap malam insyaallah kulit muka akan jadi putih dan jerawat pun hilang.

27. Menghaluskan Kulit Muka
Caranya ialah anda perlu dapatkan putik kelapa muda dan asahkan putik kelapa muda itu pada batu. Kemudian ada lumurkanlah pada muka anda.

Petua Untuk Kurus Dan Langsing

Berat yang Berlebihan. Dibawah ini ada beberapa cara untuk menurunkannya.

1. Jika anda mengalami berat badan yang berlebihan, air limau nipis yang anda minum boleh menurunkan berat badan anda.Caranya: Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari, setelah itu perah airnya ke dalam gelas yang berisi dengan air sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk. Setelah itu bolehlah dijadikan air minuman setiap kali selepas anda makan tengahari dan makan malam. Cara ini boleh diikuti dengan senaman ringan. Amalkanlah meminumnya selama sebulan, berat badan anda akan beransur turun.

2. Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur.

3. Jika anda mengalami masalah berat badan, air asam jawa baik dijadikan minuman harian. Air asam jawa akan mengurangkan kadar lemak dalam badan anda. Caranya: Ambil sebuku asam jawa, ramas ke dalam air sebanyak segelas. Masukkan ke dalam peti sejuk, anda jadikan minuman, selepas anda makan tengahari atau makan malam. Amalkan setiap hari, anda akan dapati tubuh anda akan bertambah segar dan langsing.

4. Nak Turunkan Berat Badan
Selepas makan amalkan meminum Teh Hijau atau Teh Cina tambah dengan serbuk Kayu Manis dan Madu

5. Badan Langsing Selepas Bersalin
Untuk mengelakkan badan menjadi gemuk selepas bersalin, cuba petua berikut : Ambil 5 halia bara ( Halia Cina ), 10 biji lada hitam, 30 ekor ikan bilis. Tumbuk kesemua sehingga lumat. Perahkan air Limau Nipis. Dan makanlah bersama nasi panas waktu pagi dan malam, setiap hari sewaktu dalam pantang.

6. Mengurangkan buncit
Bagi lelaki yang mengalami masalah perut buncit, anda boleh mencuba petua ini.iaitu ambil sedikit kapur makan dan sebiji limau purut yang telah di perah jusnya.kapur dan limau tadi dicampur dan digaul hingga sebati. Amalkan sapu disekeliling perut sebelum masuk tidur biarkan kering sehingga pagi.

7. Mengempiskan Perut
Petua yang mudah dan kos yang murah. Anda perlu mengambil limau nipis yang telah dicampur dengan teh tanpa gula untuk tiap-tiap hari kemudian diminum. Amalkan meminum air ini dan insyaallah perut anda yang buncit akan menjadi kempis. Petua ini untuk orang yang tiada mengidap sebarang penyakit.

8. Kempiskan Perut Anda
Nak kempiskan perut senang aje, ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih. Lumurkan atau sapu dekat perut, amalkan setiap malam. Insyaallah perut anda akan lebih menarik.

Cara Untuk Kurus Tanpa Ubat-ubatan

1. Jangan Berlapar
Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar 'muscle'(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasanya anda akan makan dengan lebih banyak. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi

2. Ambil Sesuatu yg pahit sebelum makan
Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.

3. Minum 8 gelas air sehari
Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak.

4. Elakkan minuman bergas
Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.

5. Kurangkan pengambilan garam
Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air.

6. Ambil sarapan pagi
Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya. Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula didalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.

7. Makanlah dengan perlahan-lahan
Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.

8. Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah
dihadam.

9. Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.

10. Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.

11. Kurangkan pengambilan marjerin, butter dalam makanan anda. Kalau boleh, usah ada di dalam petiais anda.

12. Apabila makan di restoran atau gerai , pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula.

13. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.

14. Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Jika anda minum banyak, dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat, mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet

15. Ambil makanan yang berempah
Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi, didapati boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak.

16. Pilih Lebih Banyak Bijirin dan Kekacang Dalam Makanan
Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.

17. Simpan Satu Diari
Simpan satu diari makanan boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan. Rekodkan dalam sehari, berapa kali anda makan dan berapa banyak, tahap kelaparan yang memerlukan anda makan, dan perasaan anda ketika makan. Diari makanan boleh membuatkan anda peka kepada keinginan makan anda. Setelah beberapa lama membuat catatan, perhati dan kenal pasti di mana anda boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan anda kepada yang lebih sihat. Diari ini juga boleh membuatkan anda lebih fokus dan lebih komited terhadap pelan diet anda. Mulakan diari makanan anda dan rajin-rajinlah membuat catatan.

18. Tumpukan perhatian untuk sihat, bukan kurus
Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar. Tukarlah fikiran anda untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan.

19. Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus,memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, anda boleh menumisnya dengan sedikit minyak (misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan.

20. Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan disembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang anda habiskan!

21. Selain memberi peluang makanan untuk turun , kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut anda baru saja terisi..

22. Khusus bagi kaum wanita , yang juga perlu diperhatikan adalah tabiat berbelanja dan memasak. Seelok-eloknya, tidak berbelanja semasa perut kosong. Rancanglah perbelanjaan sesuai dengan keperluan. Jika ingin membeli makanan, kunjungilah dahulu gerai buah dan sayuran. Gerai makanan segera harus anda kunjungi paling akhir sekali jika memang benar-benar memerlukannya.

23. Untuk mengempiskan perut , gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif. Latihan dapat dilakukan dengan alat seperti untuk permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan dengan gerakan penari gelek, dangdut atau hula-hula yang memiliki perut lebih kecil dan cantik.

24. Kurangkan pengambilan gula kerana setiap satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori.

25. Beberapa aktiviti fizikal yang mudah untuk langsing
i. Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat
ii. Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi,naik tangga untuk beberapa tingkat, kemudian sambunglah denagan menaiki lif
iii. Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam
iv. Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah
v. Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha.

Petua Dan Kesihatan Jangka Panjang

1. Menurunkan Darah Tinggi
a. Minumlah air rebusan pokok Hempedu Bumi Pokok Cerita.
b. Minumlah air rebusan daun Pokok Ati-ati.
c. Makanlah biji buah Peria.
d. Makanlah pucuk Pokok Pala sebagai ulam.
e. Minumlah air rebusan Pokok Dukung Anak.
f. Minum air rebusan taugeh seminggu sekali. Air dan taugeh hendaklah sama nisbahnya.
g. Rebus daun pandan wangi secukupnya dengan dua gelas air. Biarkan hingga tinggal setengah gelas sahaja. Minum setiap pagi dan petang.
h. Makanlah 3 ulas bawang putih mentah. Jika tidak tahan baunya, bolehlah direbus.
i. Parutkan kunyit sebesar ibu jari. Perah airnya dan tambah dua sudu madu. Minum ramuan ini setiap pagi dan petang.

2. Juga Untuk Menurunkan Darah Tinggi
Ambil segenggam daun kucai, basuh bersih selepas itu masukkan kedalam mesin bersama dengan sedikit gula batu yang telah dihancurkan. Mesin sehingga lumat atau hancur ( jangan campur dengan air ) bagi mendapatkan patinya sahaja. Masukkan kedalam bekas mangkuk atau cawan, selepas itu embunkan sehingga pagi.Bila bangun pagi sebelum minum atau makan hendaklah diminum air pati daun kucai serta dengan selawat 3 kali. Amalkan selama tiga hari, selepas itu jumpalah doktor untuk buat pengesahan. Insyaalah darah tinggi akan jadi normal.

3. Menghilangkan Kencing Manis
Caranya mudah sahaja, iaitu dapatkan ubi kentang biasa rebus ( tanpa garam atau bakar menggunakan ( Oven ) apabila dah kira cukup masak hidangkan untuk dimakan ( sebelum tidur atau makan sebelah malam ataupun sebelah pagi ). Rahsianya tentang ubi kentang ialah ianya bersifat menyerap segala yang manis dan masin berlebihan yang ada didalam badan. Contohnya apabila masakan seperti kari anda terlalu masin, lalu ubi kentang dimasukkan kedalam kari tadi dan hasilnya segala masin kari akan diserap oleh ubi kentang tersebut, Dan kalau boleh petua ini amalkan selama dua atau tiga minggu anda akan dapat perbezaan sekirannya anda menghadapi penyakit kencing manis dan orang yang sihat pun boleh mencuba sebagai pencegahan awal.

4. Mengurangkan dan Menghilangkan Sakit Gastrik
Jika anda kerap mengalami masalah gastrik (pasti anda tidak mengambil makanan mengikut jadual), amalkan makan tepat pada masanya, contoh : jika makan tengahari anda pukul 12.00, begitu juga hendaknya pada hari-hari berikutnya tanpa berlengah. Lama-kelamaan. .. insyallah gastrik akan hilang...

5. Tajamkan Penglihatan
Amalkan hidup anda dengan meminum air suam setiap hari, mandi pada waktu subuh iaitu sewaktu bangun tidur dengan siramkan air dari hujung kaki hingga kepala. Makanlah buah-buahan seperti epal, anggur dan lobak putih serta banyakkan melihat pemandangan yang jauh dan serba hijau seperti pokok, dan selalu menghadap ke kiblat.

6. Melawaskan Kencing
Untuk melawaskan kencing, ambil beberapa biji lobak putih campur dengan batang kangkong bersama akarnya, direbus sekali. Selepas air itu menjadi suam, amalkan meminum ayer itu. InsyaAllah sekiranya seseorang itu baru hendak menjadi penyakit batu karang, ia akan memecahkan batu karang tersebut. Sekiranya tidak ada penyakit, ia mencegah dari mendapat penyakit batu karang.

7. Menurunkan Darah Tinggi
Untuk cepat menurunkan darah tinggi ketika diserang darah tinggi. Pertama buat dua rakaat solat hajat mohon pada Allah. Kedua ambil beberapa ulas bawang putih, mesin jadikan jus dan ambil 6 titik jus tadi di masukkan kedalan segelas air dan di minum 3 kali sehari, Insyaallah dengan izin Allah, selamat mencuba.

8. Menghilangkan Sakit Kencing Manis
Jika ada mengalami sakit kencing manis, sila ambil beberapa helai daun jarak rebus sehingga mendidih dan bersanguhlah/ bertengkumus ( bertengkumus maksudnya berselubung ) selama setengah jam, sehingga badan berpeluh pada setiap pagi iaitu sebelum matahari terbit. ( Semasa bersanguh / bertengkumus atau berselubung mestilah tanpa memakai baju). Dan amalkanlah selama satu bulan

Thursday, October 14, 2010

Wasiat Imam Al-Ghazali Empat Kewajipan Yang Harus Dimiliki

1. Memiliki Ilmu.
2. Memiliki Amal.
3. Memiliki Sifat Ikhlas.
4. Memiliki Khauf.

Minhajul Abidin.

Empat Jenis Kematian Disebabkan Hati Tidak Bulat Menyembah Allah SWT

Imam Al-Fudlail berkata: Sesiapa tidak membulatkan tekad untuk menempuh jalan menuju Akhirat, maka dia akan menghadapi empat jenis kematian :

1. Mengalami mati putih iaitu mati kelaparan.
2. Menghadapi mati merah iaitu mati ketika melawan syaitan.
3. Mengalami mati hitam iaitu saat mati dihina dan diejek orang.
4. Menghadapi mati hijau iaitu mati dan terkena musibah secara berterusan

Wednesday, October 13, 2010

4 Asas Ikhlas

1. Iman dijadikan dasar.

2. Alam dijadikan bukti.

3. Membantu sesama manusia dijadikan syiar.

4. Sabar dijadikan saudaranya.

Kitab Tasauf Moden-Prof.Dr.Hamka

4 Anugerah Allah Kepada Orang Sakit

Rasulullah SAW bersabda: bagi orang sakit empat kelebihannya:

1. Qalam yang mencatit amalannya, tidak akan mencatit amalan kejahatannya tetapi akan mencatit amal kebaikkan selama ia sakit.

2. Allah menyuruh para Malaikat mencatit amal kebaikkannnya semasa dia sihat dahulu,walaupun pada masa sakitnya ia tidak dapat melakukannya, tetapi tetap mendapat pahala tersebut.

3. Setiap sendi yang mengalami kesakitan akan terkeluar dari sendi tersebut dosa dari amalan kejahatannya terdahulu.

4. Jika dia sakit sehingga mati, matinya mendapat keampunan dari Allah SWT. Jika ia sembuh Allah juga mengampun segala dosanya.

4 Asas Kesempurnaan Akal

1. Sempurna akal dengan ilmu.

2. Sempurna akal dengan wara’ yakni tidak peduli dengan pujukan kamanisan dunia.

3. Sempurna akal dengan keberanian atau jihad.

4. Sempurna akal dengan adil dan insaf.

Kitab Tasauf Moden-Prof.Dr.Hamka

4 Perkara mengeraskan hati

Sebab kerasnya hatinya kerana empat sebab iaitu:
• Perut yang sentiasa kenyang
• Kawan yang busuk atau berkawan dengan mereka yang berakhlak buruk.
• Lupa terhadap dosa-dosa yang lalu.
• Panjang angan-angan.

 Kitab Tanbihul Ghafilin

Amalan Mengelakkan Santau

Kaedah perubatan Islam oleh Dato' Hj Ismail Kamus







Sebelum berangkat ke tempat makan, baca la ayat Al-Quraisy ini sekali.
Setelah sampai, bacalah ayat ini sekali lagi.
Setelah dibaca ayat ini, perhatikan bayangan wajah kita didalam air. Sekiranya terdapat bayangan wajah kita bolehlah dimimum, tetapi jika tiada, sebaiknya janganlah diminum.
Sebelum makan, pusingkan sedikit pinggan dan baca ayat ini, sekiranya terdapat santau, dengan izin Allah pinggan itu akan pecah.

Batasan Dalam Bergurau Senda

Hadith : Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”:Celakalah orang yang berbicara lalu mengarang cerita dusta agar orang lain tertawa. Celakalah !”

Riwayat Abu Daud

Huraian:

i) Kelakar adalah perbuatan, kata-kata dan sebagainya yang dapat menggembirakan atau yang dapat menggelikan hati orang lain. Sinonimnya adalah jenaka, lawak dan gurau senda.

ii) Membuatkan orang lain senang hati adalah termasuk dalam amal kebajikan dan Rasulullah s.a.w juga selalu berjenaka dengan ahli keluarga dan para sahabat baginda.

iii) Namun begitu bergurau mempunyai adab-adab tertentu yang telah digariskan oleh Islam seperti:

a) Tidak menjadikan aspek agama sebagai bahan jenaka seperti mempersendakan sunnah Rasulullah s.a.w.
b) Gurauan tersebut bukan merupakan cacian atau cemuhan seperti memperlekehkan orang lain dengan menyebut kekurangannya.
c) Gurauan itu bukan ghibah (mengumpat) seperti memburukkan seseorang individu dengan niat hendak merendah-rendahkannya.
d) Tidak menjadikan jenaka dan gurauan itu sebagai kebiasaan.
e) Isi jenaka adalah benar dan tidak dibuat-buat.
f) Bersesuaian dengan masa, tempat dan orangnya kerana adalah tidak manis bergurau di waktu seseorang berada dalam kesedihan dan sebagainya.
g) Menjauhi jenaka yang membuatkan orang lain ketawa secara berlebihan (ketawa terbahak-bahak) kerana banyak ketawa akan memadamkan cahaya hati.

iv) Sesungguhnya Rasulullah s.a.w apabila ketawa baginda hanya menampakkan barisan gigi hadapannya sahaja, bukan ketawa yang berdekah-dekah, mengilai-ngilai atau terkekeh-kekeh dengan maksud bahawa selaku seorang muslim kita hendaklah sentiasa menjaga batas kesopanan dalam ertikata yang sepatutnya.