My Scrapbook: Hanya Sebatas Ini
SweetMuslimah.com

Tuesday, November 15, 2011

Hanya Sebatas Ini

Author: INDAH Hairani
Publisher: Buku Prima

Kekecewaan telah membuatkan ramai orang musnah, kekecewaan telah mencipta keporakperandaan dalam hidup. Dan dia tidak ketinggalan melalui hal yang serupa. Malam-malam di perantauan, dipenuhi dengan dosa dan noda.Dia telah sirna. Dia telah benar-benar hancur.

Hari-hari menjadi sepi tanpa e-mel Dani Ramdani. Tidak ada yang lebih membahagiakan selain dari dapat mendengar suara lelaki itu. Suara itu terkandung nada luka itu mengundang rasa simpati yang mendalam terhadap lelaki itu. Dalam diam dia menderita, menderita dengan rasa bersalah dan berdosa pada manusia bernama Haris Iskandar itu.

Haris iskandar mengajarnya erti kasih sayang seorang suami. Fahrin Al Amin menyedarkannya, kalau cinta tidak ada, apa juga usaha tidak memberi apa-apa makna. Sekalipun seribu jahitan, sekalipun sejuta luahan, ia tetap tidak mampu memiliki cinta. Dani Ramdani, mengajarnya erti kesabaran dan ketabahan.

Cinta membuat dia alpa. Kisah lukanya dengan Malaika dan Bunga. Dan kini kelukaan itu berulang lagi dalam hidupnya. Nur Qaseh akan ditinggalkan di bumi ini. Dan dia akan kembali ke tanah airnya. Kembali untuk meninggalkan segala kenangan yang pernah dicipta di bumi kelahiran Nur Qaseh. Kembali memenuhi kehendak abi untuk mengembalikan Dani Ramdani kepada dirinya sebenar.

Pohon rhu, pantai yang kita sering jejaki pada setiap lewat senja Dani bersama Qaseh indah di ingatan Dani. Terima kasih atas segala kebaikan Qaseh selama Dani di sana. Qaseh, segalanya Hanya Sebatas ini.



0 comments:

Post a Comment