My Scrapbook: Bersabarlah Dengan Ujian
SweetMuslimah.com

Monday, November 26, 2012

Bersabarlah Dengan Ujian

Sesungguhnya setiap kesusahan, kesakitan, kemiskinan, ketidakselesaan, semuanya menggugurkan dosa-dosa kita orang yang beriman. Semakin kuat cubaan dan ujian, maka semakin tinggi kedudukan kita di sisi Allah SWT. Jangan bersedih dan jangan putus asa. Terimalah ujian dengan ikhlas disamping sentiasa berusaha mendapatkan rawatan yang sepatutnya mengikut jenis penyakit yang kita hadapi. Sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah sementara dan tiada nilainya berbanding kehidupan hakiki di akhirat kelak..

Janganlah ada dikalangan kita yang hilang pertimbangan, menggunakan cara-cara yang diharamkan oleh Allah SWT untuk menangani masalah yang dihadapi. Berdoa, berusaha dan bergantung haraplah dengan Allah kerana Allah Maha Mendengar rintihan setiap hambaNya.

Rasulullah SAW pernah bersabda:
"Tiga jenis doa dikabulkan oleh Allah SWT tanpa syak lagi; iaitu doa orang yang dizalimi, doa kedua orang tua, dan doa orang musafir (dgn tujuan yang baik)"
[H.R. Ahmad dan Abu Daud]

Dalam hadis yang lain Rasulullah SAW bersabda :
"Sesungguhnya Allah Maha Pemalu dan Maha Murah hati. Allah malu bila ada hambaNya yang menengadahkan tangan (memohon kepadaNya) lalu dibiarkan kosong dan kecewa."
[H.R. Al-Hakim]

Sabda Rasulullah SAW lagi:
"Tiada seorang berdoa kepada Allah SWT dengan suatu doa kecuali dikabulkanNya, dan dia memperoleh salah satu dari tiga hal, iaitu dipercepatkan terkabulnya di dunia, disimpan untuknya sampai akhirat, atau diganti dengan mencegahnya dari musibah (bencana) yang serupa"
[H.R. At-Tabrani]



0 comments:

Post a Comment