My Scrapbook: 7 Cara untuk terlepas daripada melakukan dosa
SweetMuslimah.com

Tuesday, April 22, 2014

7 Cara untuk terlepas daripada melakukan dosa

1 -Memohon perlindungan daripada  kepada Allah SWT  dan berdoa serta memohon kepada Allah SWT dengan bersungguh supaya  Allah SWT  menghapuskan dosa kita.
.

2 -Mujahadah diri atau berusaha bersungguh-sungguh melawan hawa nafsu dan mempertahankan  Sabar dengan nilai-nilai agama daripada runtuh serta menyucikan diri  dengan cara taat sepenuhnya kepada perintah Allah SWT.

3 -Ingat kepada amaran Allah SWT yang amat keras terhadap dosa pakaian, rasa takut kepada azab Allah SWT serta sentiasa ingat kepada dosa yang telah kita lakukan.

4 – Merasakan Allah SWT sentiasa dekat dengan hambanya sehingga kita tidak berpeluang melakukan doasa walaupun sesaat.

5 – Merasa malu kepada Allah SWT, membayangkan perbuatan dosa tidak sepatutnya dilakukan oleh seorang yang bergelar mukmin atau orang beriman.


6 -Cuba bayangkan jika kematian datang dalam keadaan  kita melakukan maksiat kepada Allah SWT. Bagaimana kita akan bertemu dan dibangkitkan dalam keadaan tersebut dihadapan Allah SWT ?.

7 -Ingat kepada persiapan Allah SWT untuk menyambut kedatangan hambanya yang soleh, Syurga diperhiaskan seindah-indah adalah untuk kita, Apakah kita sanggup membawa dosa dan mem mempersembahkannya kepada Allah SWT Yang Maha Suci dan Maha Pemurah ?

Jika dosa yang kita bawa, maka ingatlah azab Allah SWT tidak mengenal belas kasihan terhadap  sesiapa pun !!!

0 comments:

Post a Comment