My Scrapbook: MENGUAP SENJATA SYAITAN
SweetMuslimah.com

Tuesday, December 11, 2012

MENGUAP SENJATA SYAITAN

Salah satu perkara yang sering menganggu kita adalah rasa mengantuk. Menguap adalah salah satu petanda seseorang mengantuk. Tetapi jarang sekali kita terfikir bahawa menguap adalah salah satu daripada gangguan syaitan yang menginginkan kita lalai dengan perintah dan tanggungjawap yang telah diamanahkan Allah.

Tip drp junjungan Nabi Muhammad s.a.w untuk menangani gangguan syaitan ketika "MENGANTUK" yang menyerang melalui senjatanya "MENGUAP"

1. Menahan menguap sekadar mampu
"Sabda Nabi s.a.w yg bermaksud "Apabila salah seorang daripada kalian menguap dalam solatnya, hendaklah ia berusaha menahan menguapnya sedapa mampu kerana ia boleh menyebabkan syaitan masuk". (HR Muslim)

2. Menutup mulut dengan tangan ketika menguap
Hendaklah kita menutup mulut (sama ada dengan tangan kiri atau kanan, depan atau belakang, kerana Nabi s.a.w tidak menetapkan mana-mana bahagian). Drpd Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Jika seseorang daripada kalian menguap, maka tutuplah mulut dengan tangannya kerana sesungguhnya syaitan masuk (kedalam mulut yang terbuka)". (HR Muslim)

3. Elakkan mengeluarkan bunyi ketika menguap

0 comments:

Post a Comment